چه طور مصرف برقمان را کاهش دهیم؟/ پرمصرف ترین لوازم برقی کدام اند؟

شاید گمان کنید با خاموش کردن لامپ های اضافه به تنهایی می توانید مصرف برق را کاهش دهید، اما مهم تر از آن شناسایی لوازم برقی پرمصرف است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، داشتن برخی از وسایل برقی در هر خانه‌ای لازم و ضروری است مانند یخچال، اجاق‌گاز، ماشین لباسشویی، تلویزیون و...؛ احتمالاً تاکنون به دنبال میزان مصرف انرژی این وسایل برقی نبوده‌اید و نمی‌دانید که چقدر برق مصرف می‌کنند. در ادامه با پرمصرف‌ترین وسایل برقی خانگی و راه‌های کاهش مصرف انرژی آنها آشنا شوید.

 

برق چگونه محاسبه می‌شود؟

معیار اصلی برای محاسبه مصرف برق، کیلووات بر ساعت است. هر کیلووات بر ساعت معادل هزار وات بر ساعت است و بر همین اساس، صورت‌حساب طبق مصرف هر واحد محاسبه می‌شود.

اگر می‌خواهید دقیقاً چند کیلووات ساعت از لوازم‌خانگی را محاسبه کنید، می‌توانید وات دستگاه را پیداکرده و آن را بر اساس تعداد ساعتی که استفاده می‌شود، چند برابر کنید؛ بنابراین اگر وات دستگاهی 100 وات باشد و به مدت دو ساعت استفاده‌شده، از 200 وات استفاده کرده است؛ سپس، به‌سادگی آن عدد را به 1000 تقسیم کنید تا ببینید چه مقدار kWh در این وسیله استفاده‌ شده است.

اگر بخواهید هر بار که ماشین لباسشویی یا چای‌ساز را روشن کنید، یک ماشین‌حساب دست بگیرید و به محاسبه هزینه برق بپردازید، این کار تقریباً سخت و نشدنی است اما مدیریت مصرف انرژی بدین معناست که بتوانید بر میزان و نحوه مصرف وسایل برقی خانگی توجه داشته باشید.  برای کاهش هزینه صورتحساب برق، شما می‌توانید لوازم برقی پرمصرف را شناسایی کرده و نحوه استفاده در ساعات اوج مصرف(12 ظهر تا ساعت 16 و غروب آفتاب تا ساعت 22) را به حداقل برسانید.

 

پرمصرف‌ترین وسایل برق خانگی کدام است؟

به خاطر داشته باشید که میزان مصرف انرژی به نوع لوازم‌خانگی، اندازه و برند آنها و همچنین میزان مصرف شما بستگی دارد؛ اما به‌طور معمول و با محاسبات انجام‌شده، لوازم برقی زیر از پرمصرف‌ترین لوازم‌خانگی به شمار می‌رود:

 

یخچال فریزر

یخچال فریزر یکی از پرمصرف‌ترین وسایل برقی است زیرا هرگز آن را خاموش نمی‌کنید! یخچال‌فریزر به‌طور تقریبی 18 درصد از انرژی مصرفی لوازم‌خانگی را مصرف می‌کند؛ البته فوت یا اندازه یخچال و همچنین جدا بودن یخچال‌فریزر از همدیگر، در میزان مصرف برق تأثیرگذار است. یخچال‌فریزرهای سایدبای‌ساید سالانه بین 250 تا 427 کیلووات ساعت کار می‌کند. در همین حال، یخچال متوسط هرسال حدود 170 کیلووات ساعت استفاده می‌کند و یخچال‌فریزر جداگانه هرسال بین 170 تا 360 کیلووات ساعت مصرف می‌کند.  به همین دلیل است برای کاهش هزینه توصیه می‌شود به دنبال خرید یخچال فریزر سایدبای‌ساید با اندازه متوسط باشید.

راه‌حل برای کاهش مصرف انرژی یخچال‌فریزر

- درجه یخچال‌فریزر را پایین تنظیم کنید. هرچقدر درجه پایین‌تر باشد 5 درصد انرژی کمتری مصرف می‌شود.

- درِ یخچال را زیاد باز و بسته نکنید و سعی کنید مواد غذایی را برای دسترسی آسان‌ و سریع، جلو قرار دهید.

- در صورت برفک زدن حتماً یخچال‌فریزر را یخ‌زدایی و خشک کنید.

- از گذاشتن غذای داغ داخل یخچال خودداری کنید. گرما می‌تواند باعث آسیب به یخچال و بالا بردن مصرف انرژی برای سرد کردن غذای موردنظر شود.

- یخچال‌فریزر با اندازه متوسط بخرید و به دارا بودن برچسب A دقت کنید.

 

تلویزیون

تلویزیون به‌طور طبیعی پرمصرف‌ترین لوازم‌خانگی است و به‌طور متوسط 19 درصد از انرژی مصرفی خانه را شامل می‌شود اما ازآنجایی‌که امروزه تلویزیون‌های باکیفیت و دارای صفحه نمایشگر بزرگ خواهان زیادی پیداکرده است، لازم است بدانید که تلویزیون هم مانند یخچال فریزر هرچقدر بزرگ‌تر باشد از میزان مصرف برق بالاتری برخوردار است. همچنین تلویزیون ازجمله وسایل برقی است که در حالت خاموش هم برق مصرف می‌کند؛ چنانچه میزان مصرف سالانه تلویزیون خاموش 227 کیلووات و روزانه 24 وات است.

راه‌حل برای کاهش مصرف انرژی تلویزیون

- تلویزیون ال ای دی بخرید زیرا در این نوع تلویزیون‌ها از لامپ‌های کم‌مصرف استفاده‌شده است که مصرف برق بسیار کمی دارند. همچنین تلویزیون‌های ال ای دی حتی در زمان خاموش بودن نسبت به سایر تلویزیون‌ها، انرژی کمی (1 وات) مصرف می‌کنند.

- اگر قصد سفر دارید یا برای مدتی کوتاهی حتی صبح تا شب می‌خواهید خانه را ترک کنید، دوشاخه را از پریز بکشید. با این کار روزانه حداقل 4 تا 8 ساعت انرژی هدررفته را ذخیره می‌کنید.

- از خاموش و روشن کردن مکرر تلویزیون خودداری کنید.

 

ماشین لباسشویی

این وسیله اگرچه هر روز هفته روشن نمی‌شود و ممکن است دو تا سه بار در هفته کار کند اما ماشین لباسشویی‌های صنعتی و خشک‌کن دار که امروزه بیشتر مورداستفاده قرار می‌گیرد نسبت به ماشین لباسشویی‌های معمولی، آب و برق بیشتری استفاده می‌کنند. به‌طورکلی، ماشین لباسشویی با میزان مصرف دو بار در هفته، 2 درصد برق مصرف می‌کند.

راه‌حل کاهش مصرف انرژی ماشین لباسشویی

- لباس‌های خود را با 30 درجه یا پایین‌تر بشویید.

- اجازه دهید کامل لباس‌های چرک جمع شود و یک‌باره آنها را بشویید.

- از برنامه شست‌و‌شوی اقتصادی استفاده کنید. این برنامه علاوه بر مصرف برق، میزان آب مصرفی جهت شست‌وشو را نیز کاهش می‌دهد.

- لباس‌های کمتر کثیف را از لباس‌های بسیار کثیف جدا کرده و لباس‌های کمتر کثیف را در مدت  ‌زمان کوتاه بشویید.

 

پکیج

هزینه برق پکیج به عوامل متعددی ازجمله میزان حمام رفتن، دمای آب، ساخت پکیج، رتبه‌بندی انرژی، تعداد دفعات استفاده از ماشین لباسشویی و میزان مصرف آب گرم بستگی دارد اما به‌طور کلی می‌توان گفت که پکیج حدود 20 درصد از کل مصرف انرژی برق منزل را شامل می‌شود.

راه‌حل‌های کاهش مصرف انرژی پکیج

- دمای پکیج را بالاتر از حد استاندارد تنظیم نکنید زیرا هرچه درجه دما بالاتر باشد میزان مصرف برق بالاتر می‌رود.

- هنگام رفتن به حمام تنها در مواقع لازم شیر آب را بازکنید تا هم در مصرف برق و هم آب صرفه‌جویی کنید.

- تعداد دفعات شستن لباس در طول هفته را به حداقل برسانید.

 

چای‌ساز

هر خانواده حداقل یک‌بار در روز از کتری برقی استفاده می‌کند. به‌طور متوسط یک کتری برقی در سال، 167 کیلووات ساعت کار می‌کند.

راه‌های کاهش مصرف انرژی چای‌ساز

- کتری را به‌اندازه موردنیاز آب کنید زیرا این امر باعث سریع‌تر جوش آمدن آب می‌شود.

- اگر به میزان آب کمی نیاز دارید، به‌جای استفاده از کتری برقی آب را روی اجاق‌گاز بجوشانید.

 

اسپلیت

با توجه به آن که اسپلیت هر دو سیستم گرمایش و سرمایش را شامل می‌شود، تقریباً 6-7 ماه از سال به‌صورت مداوم در حال کار کردن است؛ به همین دلیل حدود 55 درصد هزینه انرژی سالانه را تشکیل می‌دهد.

استفاده از سیستم گرمایشی اسپلیت بیش از خنک‌کننده انرژی مصرف می‌کند زیرا سیستم گرمایشی از اختلاف دمای بیشتری نسبت به سیستم سرمایشی برخوردار است؛ همچنین در فصل زمستان انتقال حرارت به خارج از خانه بسیار بیشتر از تابستان است.

راه‌حل کاهش مصرف انرژی اسپیلت

- دمای اسپلیت را در فصل گرم و سرد سال روی دمای متوسط تنظیم کنید.

- سالی یک‌بار دستگاه را سرویس کنید تا مجبور نشوید برای تنظیم دمای مناسب خانه، درجه اسپیلت را زیاد کرده و زمان زیادی، آن را روشن بگذارید.

 

دیدگاه تان را بنویسید