چگونه مطالب درسی را در فصل امتحانات مرور کنیم؟

با توجه به نزدیک شدن به فصل امتحانات دانشگاه‌ها و مدارس در این گزارش به بیان روش‌هایی برای مرور و مطالعه درست دروس می‌پردازیم.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس،‌ دانش آموزان و دانشجویان هر ساله با نزدیک شدن به فصل برگزاری امتحانات با حجم عظیمی از مطالب مواجه می‌شوند که باید آن‌ها را طی چند روز مطالعه کنند. اگر چه که بسیاری از قبل این روز‌ها را پیش بینی کرده و از تلنبار شدن مطالب روی هم جلوگیری کرده بودند، اما با هم افرادی وجود دارند که با حجم زیادی از مطالب مطالعه نشده رو به رو هستند. البته امسال با مجازی شدن دروس و شیوع کرونا دانش آموزان و دانشجویان زیادی از مطالعه و پیش رفتن با کلاس، معلم و استاد باز ماندند و اکنون به دنبال راهکاری برای برون رفت از این شرایط هستند.

مرور این حجم از مطالب نیازمند به کارگیری تکنیک‌هایی است که در ادامه این گزارش به بیان آن می‌پردازیم.

برنامه ریزی و شروع مطالعه

بهتر است از هم اکنون مطالعه خود را شروع کنید؛ زیرا هر چه زودتر شروع به مطالعه کنید بیشتر آماده خواهد بود. شروع زودتر باعث می‌شود زمان کافی را برای یادگیری و فهم مطالب داشته باشید و در مواجه با وقایع غیر منتظره و خارج از برنامه مطالعه شما به تعویق نیفتد. در گام بعدی چند ساعت را برای فهم مطالبی که قرار است برای امتحان آماده کنید، اختصاص دهید و یک جدول مرور مطالب را برای هر کدام از امتحانات خود طراحی کنید.

 

جدول مرور مطالب خود را تا جایی که می‌توانید با جزییات طراحی کنید و دقیق بنویسید که برای هر روز چه کاری را برای چه مدت زمانی باید انجام دهید و زمان‌های استراحت را نیز در آن قرار دهید؛ زیرا بدون محاسبه زمان‌های استراحت، دچار استرس و خستگی می‌شوید.

روش‌هایی برای مرور مطالب درسی در فصل امتحانات

به نوع یادگیری خود واقف باشد و از همان نوع استفاده کنید

هر شخصی به روشی متفاوت یاد می‌گیرد و می‌آموزد. برخی از افراد تنها با خواندن و تکرار مطالب یاد خواهند گرفت. یادگیری برخی از افراد، با شنیدن مطالب از زبان افراد دیگر است. مرور مطالب، یک پروسه کاملا شخصی است، و ارزش آن را دارد که قبل از پیدا کردن روشی که به بهترین نحو برای شما کار می‌کند، چند روش متفاوت را امتحان کنید. این نکته به شما کمک می‌کند که هوشمندانه‌تر بیاموزید، نه دشوارتر. در کنار روش یادگیری، بهترین زمان یادگیری را نیز در خود کشف کنید که می‌تواند صبح خیلی زود یا شب باشد. این موضوع نیز در افراد مختلف کاملاً متفاوت است. به خصوص بخش مرور مطالب خود را در زمان‌هایی برنامه‌ریزی کنید که فکر می‌کنید بالاترین میزان بازدهی را در آن زمان‌ها دارید.

انتخاب یک محیط آموزشی خوب

بسیاری از افراد معتقدند بهترین مکان یادگیری کتابخانه و در مقابل برخی معتقدند بهترین مکان خانه و اتاق شخصی است. این موضوع کاملا به خود شما بستگی دارد و در این مورد نیز بهتر است چند مکان متفاوت را به منظور یافتن بهترین محیط یادگیری برای خود امتحان کنید.

روش‌هایی برای مرور مطالب درسی در فصل امتحانات

چند نکته مهم:

روش روخوانی سریع مطالب، برای همه افراد، مؤثر نیست، و گاهی تنها استرس فرد را افزایش می‌دهد.

همه عواملی را که سبب از بین رفتن تمرکز شما می‌شوند، حذف کنید و به جدول برنامه‌ریزی مرور مطالب خود، تا جایی که می‌توانید، پایبند باشید.

تلفن همراه خود را از خودتان دور نگه داشته و اینترنت را تا زمانی که نیاز ندارید قطع کنید و هر آنچه را که نیاز دارید، قبل از شروع مطالعه آماده کنید تا مجبور نشوید که مدام از جای خود بلند شوید.

اگر نیاز است که از تلفن همراه خود استفاده کنید، از ورود به شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.

این نکته، بسیار مهم است که هنگام مطالعه، وقتتان را بیهوده هدر نداده باشید و بتوانید اطلاعاتتان را در زمان امتحانات به خوبی به کار گیرید.

مرور امتحانات سال‌های گذشته و نمونه سؤالات موجود، بهترین روش برای مرور مطالب است.

صدای خود را هنگام درس خواندن ضبط کرده و بخش‌های مهم، تاریخ‌ها و جملات کلیدی را در آن بیشتر تاکید کنید و در حال پیاده روی، در هنگام ورزش، و حتی در مسیر کتابخانه، به آن گوش دهید.

مطالب را با صدای بلند بخوانید و سپس هنگامی که می‌خواهید آن مطالب را به یاد آورید، آن صدا را به یاد می‌آورید.

یادداشت‌هاى مربوط به مرور مطالب خود را به فرم‌های متفاوت بنویسید؛ به عنوان مثال، موضوعی را به صورت خبر برای خود بنویسید و موضوعی دیگر را به صورت نامه برای یک دوست درآورید یا برای موضوعی متفاوت نقاشی کنید.

از کاغذ‌های کوچک استفاده کنید و تقریبا در همه جا در اطرافتان آن‌ها را بچسبانید. اینکه با یادداشت‌های مرور مطالب خود احاطه داشته باشید، به ماندگاری مطالب در ذهنتان کمک بسیاری خواهد کرد.

دیدگاه تان را بنویسید