حالات علامه امینی به هنگام قرائت قرآن و نهج البلاغه چگونه بود؟

قرآن خواندن علامه امینی مانند خواندن نهج البلاغه همراه با یاد حضرت امیر سلام الله علیه بود و هر گاه به یا ایها الذین امنوا می رسید بیش از پیش در معنای آیه دقت می کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، علامه امینی(رحمة الله علیه)، اهتمام خاصی به قرآن و حدیث، به‌ ویژه نهج‌البلاغه داشتند. ایشان می فرمودند:

 «هیچ آیه ای در قرآن کریم نیست که اول آن «یا أیُّهَاالَّذینَ آمَنُوا» باشد؛ مگر اینکه علی بن ابی‌ طالب(علیه السلام) سردار مخاطبان آن آیه و امیر، شریف و اول ایشان است.»

 

علامه هر روز، وقتی برای خواندن قرآن و تأمل در آن معین کرده بود. قرآن‌ خواندن وی چون نهج‌ البلاغه، همراه با یاد امام علی(علیه السلام) بود و هرگاه به «یا أیُّهَاالَّذینَ آمَنُوا» می رسید، بیش از پیش در آن دقیق می شد تا معنای آن را به‌ درستی دریابد و (هنگامی که محصل جوانی بود) گاه از پدر فاضل خود معنای آیه را می پرسید و پدر نیز با حوصلۀ تمام، آن را تفسیر می کرد.

 

قرآن و نهج‌البلاغه، دو کتاب گرانقدر برای این محصل جوان بود. گاه هنگام مطالعه این دو کتاب، می گریست و نم‌ نم اشک می ریخت. اشک بر گونه اش جاری می شد و چون دُری گرا‌ن‌ مایه در سینۀ وی نهان می شد.

 

برگرفته از :شیخ صدوق، اعتقادات، ص۱۱۰.

 غلامرضا نیشابوری، سرگذشت های تلخ و شیرین قرآن، ج ۲، ص ۱۰۳.

 

دیدگاه تان را بنویسید