فهرست جدید کالاهای آسیب‌رسان سلامت اعلام شد/جمع آوری از بوفه مدارس و دانشگاه ها+ جدول

به گفته رئیس گروه عوامل خطر بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت همزمان با اعلام فهرست جدید کالاهای آسیب رسان از وزارت آموزش و پرورش خواسته شد این کالاها از بوفه ها جمع آوری شود.

لینک کوتاه کپی شد

 

به گزارش جی پلاس، دکتر عباس پریانی، در خصوص تعداد کالاهای آسیب‌رسان به سلامت، گفت: این کالاها در گروه‌بندی‌های خاص خود در دسته روغن‌ها، فرآورده‌های گوشتی، نوشیدنی‌ها، دخانیات، کالای آرایشی، داروهایی با احتمال سوء مصرف، سس‌ها و... تقسیم‌بندی می‌شوند.

وی با بیان اینکه امسال افزایشی در موارد کالاهای آسب‌رسان به سلامت نداشتیم، افزود: در برخی موارد نیز یک کالای آسیب رسان جایگزین کالای دیگر می‌شود. این موضوع نیز به دلیل رصد سالیانه تولیدات کالاهای جدید و یا برآورد میزان مصرف یک کالای خاص است.

مسئول کارگروه تعیین فهرست کالاهای آسیب‌رسان سلامت، با تاکید بر اینکه در بررسی کالاها میزان آسیب آنها به کل جامعه مدنظر قرار می‌گیرد، اظهار کرد: ممکن است کالایی به صورت فردی برای شخصی آسیب‌رسان باشد یا نباشد، ولی این موضوع ملاک ما نیست و ما به کل جامعه و شیوع بیماری‌های غیرواگیر نگاه می‌کنیم و یکی از عواملی که سبب بودن نام کالا در فهرست آسیب‌رسان‌ها می‌شود، میزان مصرف کل آن است.

وی با اشاره به اینکه شکل‌گیری فهرست کالاهای آسیب‌رسان به سال ۹۰ بازمی گردد، تصریح کرد: تبلیغ کالاهایی که در این فهرست هستند، ممنوع است. زمانی که اسامی این اقلام وارد فهرست کالاهای آسیب‌رسان شود برخی از آنها به کمیته‌ای برای بستن عوارض و مالیات می‌رود.

پریانی در ادامه در خصوص پیگیری وزارت بهداشت برای عدم تبلیغات کالاهای آسیب‌رسان سلامت از شبکه‌های تلویزیونی، گفت: همکاران ما در دانشگاه‌های علوم پزشکی تذکرات لازم را داده یا موضوعات را به وزارت ارشاد گزارش می‌دهند و سعی می‌کنیم از این طریق از تبلیغ آنها جلوگیری کنیم البته؛ مواردی هم وجود داشته که به دست پیگیری‌های قضایی سپرده شده است. نتایج این اقدامات در استان‌های مختلف متفاوت است. به طور مثال در استان یزد هماهنگی مناسبی بین دانشگاه علوم پزشکی، قوه قضاییه و وزارت ارشاد وجود دارد که به شدت این قانون اجرا می‌شود. در برخی مواقع نیز ممکن است استنباط قاضی این باشد که اقدام صورت گرفته تخلف است و جرم نیست.

وی با بیان اینکه بیماری‌های غیر واگیر تنها متاثر از یک عامل نیست، تصریح کرد: منشاء بیماری‌های غیرواگیر عوامل خطر هستند که بخشی از آن تغذیه‌ای است، اما عدم تحرک، استفاده از دخانیات، سن و... نیز نقش خواهند داشت. بنابراین، نمی توان تنها با نگاه به بخش تغذیه و مصرف یا عدم مصرف کالاهای آسیب‌رسان در مورد میزان بیماری‌های غیرواگیر صحبت کرد، ولی مسلما مصرف غذاهای پرچرب و پر کالری یکی از عوامل بروز بیماری‌های غیرواگیر است که سعی می‌کنیم با اعلام این فهرست آن را کاهش دهیم.

وی افزود: همزمان با اعلام این فهرست به وزرای علوم و آموزش‌وپرورش اعلام می‌کنیم که این کالاها از بوفه‌ها، غذاخوری‌ها و.. در مدارس و دانشگاه‌ها جمع آوری شود.

وی در پایان تاکید کرد: کالاهای موجود در فهرست آسیب‌رسان‌ها، کالاهای ممنوعه نیستند، یعنی مصرف کم آنها مشکلی ایجاد نمی‌کند. مصرف مستمر و زیاد و یا مصرف آن در گروه‌ها خاص مانند کودکان می‌تواند تاثیرات منفی داشته باشد. همچنین مصرف این اقلام در دوره کودکی می‌تواند سبب تغییر ذائقه در بزرگسالی شود و عادت به مصرف غذاهای پرچرب و پرشیرین و... را در فرد به وجود آورد.

دیدگاه تان را بنویسید