چرا برخی افراد در همه‌گیری کرونا ماسک نمی زنند؟

اغلب مقامات بهداشتی یکی از ساده‌ترین راه‌های پیشگیری در انتقال کرونا را استفاده از ماسک می‌دانند، اما به گفته متخصصان دلایل متعددی وجود دارد که برخی افراد از این روش ساده پیروی نمی‌کنند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس؛ روانشناس و استادیار روانپزشکی و علوم رفتاری دانشگاهی در شیکاگو گفت: این سوال ساده پاسخ‌های پیچیده‌ای دارد؛ اول اینکه برخی افراد این تهدید را ناچیز می‌شمارند. این تهدید یک واقعیت عینی نیست، بلکه انتزاعی است و پیشگیری را نمی‌توان اندازه‌گیری کرد. بعد از تقریبا دو ماه قرنطینه مردم دچار "خستگی ذهنی" شده‌اند. آنان مدام در حال محاسبه سود و زیان کارهای روزمره هستند، مثلا اینکه به فروشگاه مواد غذایی با ماسک بروند یا خیر و برخی دیگر نیز در جستجوی راه میانبر هستند.

امتناع از پوشیدن ماسک که در بسیاری از شهرها و ایالات اجباری شده است حتی منجر به قتل نیز شده است. گارد حفاظت 43 ساله‌ای در میشیگان مانع از ورود مشتری بدون ماسک به فروشگاه می‌شود و مشتری به او شلیک می‌کند. مرگ این نگهبان نشان می‌دهد که مردم‌دوست ندارند به قوانین اجباری عمل کنند.

به گفته استاد ارتباطات دانشگاه میشیگان مردم به‌طورمعمول مایل نیستند به آنان گفته شود که چه کار انجام دهند به همین دلیل عکس‌العمل‌های متفاوت نشان می‌دهند. مثلا اگر در جشنی به آنان گفته شود که نباید کیک بخورند افراد برای دوباره به دست آوردن  احساس انتخاب و کنترل دست به انتخاب‌های دیگر می‌زنند مثلا غذای دیگری را امتحان می‌کنند یا ممکن است نسبت به فردی که آنان را از کیک خوردن بازداشته رفتاری ناشی از عصبانیت داشته باشند و یا حتی به‌طور عمد کیک بخورند.

برخی از گروهای سنی مثلا نوجوانان برای رفتارهایی با خطر بیشتر مثلا استفاده نکردن از ماسک مستعدترهستند.

دلیل دیگر برای ماسک نزدن افراد این است که آنان به علم اعتقادی ندارند و ماسک پوشیدن را بیهوده می‌دانند.

دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده در مکان‌های عمومی ماسک نمی‌زند و در بازدیدی که وی از کارخانه تولید ماسک برای حفاظت مردم از کروناویروس داشت، ماسک نزده بود. مایک پنس، معاون رییس جمهور نیز در بازدید اخیرش از یک کلینیک ماسک نزده بود.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: اینکه مردم رهبران و قانون‌گذاران را بدون ماسک  یا عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی در مکان‌های عمومی یا در رسانه‌ها ببینند باعث عمل نکردن آنان به قانون می‌شود.

دیدگاه تان را بنویسید