چند روزی همقدم با شهید سعیدی-۴

شهید سعیدی نیروهایش را چگونه انتخاب می‌کرد؟

هنر شهید سعیدی در انتخاب نیروهایش این بود که هر کس را در جای خود قرار می داد مثلا برای انتخاب غواص به سراغ بهترین شناگر محله می رفت.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس ـ منصوره جاسبی: دوستی شان از رفاقت گذشته و برادری جایش را گرفته بود و آدم را یاد این مثل می انداخت که می گفت دوست بهتر است یا برادر و پاسخ می گرفت برادری که رفیق باشد و حالا محمد فقیه(1) و محمدجعفر(2) با هم رفاقتی برادرانه داشتند طوری که یکی از برادرهای محمدجعفر هر وقت که به آن دو می رسید بهشان می گفت دوقلوهای سرخو چه نقشه ای در سرتان پرورش می دهید؟! آخر نه اینکه هر دو سفیدپوست بودند و آفتاب که بهشان می خورد سرخ می شدند.

محمد جعفر برای جذب نیروهایش چند اصل را مد نظر داشت تا آسیبی به خانواده ها نخورد به هر حال پدر و مادرها نگران سلامت بچه هایشان بودند و باید با رضایت کامل آنها را راهی جبهه می کردند و مطمئن می شدند که از نظر بهداشتی و درمانی مشکلی برایشان پیش نمی آید.

هنر محمدجعفر در این بود که در جذب نیروهایش از فیلترهای خاصی بهره می گرفت و سعی داشت از هرکس در جای خودش استفاده کند مثلا برای انتخاب غواص سراغ بهترین شناگر محله شان می رفت یا برای تیربارچی بهترین تیرانداز را انتخاب می کرد و این انتخاب های درستش از او فرمانده ای موفق ساخته بود و این ویژگی نه تنها مختص محمدجعفر که بیشتر فرماندهان دفاع مقدس اینگونه رفتار می کردند و یکی از علت های موفقیتشان هم در همین شایسته سالاری شان بود.(3)

 

1. دوست و همرزم شهید.

2. سردار شهید محمد جعفر سعیدی(متولد 1334)، معاون فرمانده گردان حضرت ابوالفضل(س)تیپ 13 امیرالمومنین(ع) که در چهارم دی‌ماه ۱۳۶۵ در محور عملیاتی کربلای ۴ جزیره سهیل عراق به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

3. برگرفته از خاطره ای نقل شده از دوست و همرزم شهید محمد فقیه. 

دیدگاه تان را بنویسید