ابرماه صورتی 18 اردیبهشت را از دست ندهید

آخرین پدیده ابرماه (supermoon) سال جاری پنج شنبه رخ می دهد، و ابرماه بعدی اوریل 2021 رخ خواهد داد. این اتفاق در هر ۴۱۲ روز یک بار پیش می‌آید.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، ستاره‌شناسان اعلام کردند که بامداد پنج‌شنبه (7 ماه می مصادف با ۱۸ اردیبهشت) شاهد پدیده ابرماه صورتی در آسمان شب خواهیم بود.

از قرار معلوم، پدیده ابرماه آخر این هفته، آخرین ابرماه سال جاری میلادی خواهد بود.

هرگاه ماه در حالت بدر، به نزدیک‌ترین فاصله خود از زمین می‌رسد درخشان‌تر و بزرگتر از معمول دیده می‌شود و پدیده «ابرماه» را رقم می‌زند.

حدود یک ماه پیش نیز نخستین پدیده ابرماه سال ۲۰۲۰ رخ داد؛ در پدیده‌ای که پنج شنبه رخ می‌دهد برای دومین بار در سال جاری شاهد بزرگترین و نورانی‌ترین ماه کامل خواهیم بود.

براساس اعلام ناسا، این پدیده به وقت تهران حدود ساعت ۲۳ روز پنج شنبه رخ خواهد داد؛ پدیده ابرماه بعدی اواخر آوریل سال ۲۰۲۱ رخ خواهد داد.

 

آیا ابرماه صورتی واقعا صورتی خواهد بود؟

جواب منفی است. در فرهنگ بسیاری از ملل از جمله قبایل بومی اولیه آمریکا، در طول چرخش سالانه ماه به آن اسامی متفاوتی می‌دهند و به این طریق آن را را دنبال کنند.

بنابراین اگر چه قرص کامل ماه در ماه آوریل صورتی نام دارد، رنگ آن صورتی واقعی نیست.

در واقع این نام آن از فلوکس یا گل آتشین گرفته شده که یک گیاه صورتی رنگ وحشی است که در ماه آوریل در سراسر کانادا و آمریکا می‌روید.

در نقاط مختلف جهان، برای ابرماه آوریل نام‌های دیگری هم به کار می‌رود که از جمله "ماه جوانه علف"، "ماه تخم مرغی" و "ماه ماهی".

 

چرا این ابرماه چنین استثنایی است؟

جز ظاهر شگفت، ظاهر شدن قرص ماه کامل ماه آوریل برای بسیاری از مردم جهان زمان برگزاری جشن و مراسم دینی مهم است.

مسیحیان عید پاک یا عید عروج مسیح را یکشنبه بعد از ظهور ماه کامل آوریل جشن می‌گیرند که اولین ماه کامل پس از اعتدال بهاری یعنی زمان برابری روز و شب است (مصادف با نوروز). عید پاک امسال به روز یکشنبه، ۱۲ آوریل افتاده است.

هندوها ولادت هانومان، چهره مذهبی و اسطوره‌ای آیین خود را با عنوان عید هانومان جیایانتی جشن می‌گیرند و برای یهودیان، ظاهر شدن ماه کامل به منزله آغاز ایام عید پسح (فطیر) است.

 

ابرماه یا supermoon چیست؟

هرگاه ماه در حالت بدر به نزدیک‌ترین فاصلهٔ خود از زمین می‌رسد درخشان‌تر و بزرگتر از معمول دیده می‌شود. پدیدهٔ ماه‌افروختگی یا اَبَرماه روی می‌دهد. این اتفاق در هر ۴۱۲ روز یک بار پیش می‌آید.

 

فاصلهٔ زمین از ماه

ماه، هر چهار هفته (دقیق‌تر، هر ۲۷ روز و ۷ ساعت و ۴۲ دقیقه و ۲۴ ثانیه یک‌بار، یعنی هر ۲۷٫۳۲۱ روز)، فاصله‌اش با زمین به نزدیک‌ترین حد می‌رسد. البته در دورهٔ یادشده، یک بار هم از زمین کاملاً دور می‌شود.

اگرچه ماه هر چهار هفته یک‌بار به حضیضِ مداری می‌رسد و به زمین نزدیک نزدیک می‌شود، اما همیشه در حالت بدر نیست که ماه‌افروختگی یا اَبَرماه روی دهد.

ماه‌افروختگی و تأثیر آن بر زمین

وقتی ماه‌افروختگی یا اَبَرماه روی می‌دهد، جزر و مد بیشتری صورت می‌گیرد و بالاآمدگی آب چیزی حدود ۱ تا ۲ سانتی‌متر بیشتر می‌شود، که بنا بر موقعیت جغرافیایی، این مقدار می‌تواند کم و زیاد گردد.

دانشمندان تأثیر نزدیک و نزدیک‌تر شدن ماه به زمین را تنها تغییرات اندک در جزر و مد دریاها و اقیانوس‌ها می‌دانند و برخلاف طالع‌بینان و خرافه‌پرستان، حوادثی چون زمین‌لرزه و طوفان و… را به ماه‌افروختگی یا اَبَرماه نسبت نمی‌دهند.

توفان کاترینا و زلزلهٔ عشق‌آباد و فعالیت کوه‌های آتشفشان و گردباد برف در شمال‌شرقی ایالات متحدهٔ آمریکا و زلزلهٔ ژاپن و… هیچ ربطی به اَبَرماه یا ماه‌افروختگی ندارد.

 

مطلب مرتبط: 

دیدگاه تان را بنویسید