لایو جنجالی ملی پوش پیشین وزنه برداری ایران؛

شاهین نصیری نیا:‌ هیچ گاه نگفتم رضازاده مقصر ماجرای علی حسینی است/ در خیابان به من وطن فروش می گفتند!

شاهین نصیری نیا، وزنه بردار اسبق تیم ملی در لایو اینستاگرام درباره دوران وزنه برداری اش صحبت کرد و درباره ماجرای تلخی که برای سعید علی حسینی هم رخ داده، گفت: من نگفتم حسین رضازاده مقصر است بلکه گفتم فدراسیون جهانی برای وزنه برداران ایرانی برنامه داشت. یکی من، یکی سعید علی حسینی و یکی هم بهداد سلیمی. شاید باورتان نشود. در خیابان راه می رفتم و به من می گفتند وطن فروش.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی سرویس ورزشی جی پلاس،‌ شاهین نصیری نیا وزنه بردار اسبق تیم ملی در لایو اینستاگرام حرف های جالبی را به زبان آورد. نصیری نیا از گذشته سخن گفت و به آینده رسید؛ از نخستین مدالی که در این رشته گرفت تا حضور در آمریکا و ... . او در بخش مهمی از حرف هایش درباره اینکه تست دوپینگش مثبت اعلام شده بود و نباید روی تخته می رفت گفت: «یک چیزی بگویم؟ آن زمان از همه ما تست گرفتند و همه بچه ها سالم بودند. روز ورود به دهکده المپیک هم تست دادیم. این ها همه شایعه است که می گویند دوپینگی بودیم. من در فدراسیون جهانی پرونده ای داشتم و همیشه از من تست دوپینگ می گرفتند و به مرز آزمایش می رسیدم. من هورمون های بدنم، خود به خود در اندازه نزدیک به دوپینگ بود. در مسابقات آسیایی هم همین اتفاق برای من رخ داد و مسئولان می خواستند ببینند داستان چیست؟ اتفاقا این مسئله توسط وادا به فدراسیون جهانی اعلام شده بود که شاهین نصیری نیا دوپینگی نیست و مسئله بدنش است و این یک استثناء است.»

نصیری نیا با بیان اینکه هرگز از این اتفاق قانع نشده است گفت: می گفتند فدراسیون جهانی می آید و پول پیشنهاد می دهد؛ من شنیده هایم را می گویم. آن ها فکر نمی کردند من در مسابقات آن هم در  وزن 85 کیلوگرم اول شوم . اصلا فکرش را نمی کردند. من یک خاطره از "نعیم سلیمان اوغلو" بگویم که او به من گفت "پیروس دیماس" از من می ترسیده و فقط می گفته:" آن ایرانی آن ایرانی."

شاهین نصیری نیا

نصیری نیا که درددل می کرد حرف هایش را با اشاره به سال 2001؛ سالی که پدرش سرمربی تیم ملی بود این طور ادامه داد: در سال 2001 به خاطر شرایطی که سال قبلش پیش آمده بود از لحاظ روحی بهم ریختم. باید زود این مشکل را کنار می گذاشتیم و برای مسابقات بعدی آماده می شدیم. ایوانف رفته بود همه وزنه برداران به امان خودمان رها شده بودیم. شش ماه تمرین را رها کرده بودم و برای مسابقات جهانی 2001 خیلی دیر شروع کردم و فقط 5 ماه به مسابقات مانده بود. سخت بود که بدنم را به این مسابقات برسانم. متاسفانه گروه هایی بودند که تیم ملی را چند تکه کرده بودند. بهتر است من اسمی نیاورم. جوری شده بود که آن زمان می گفتند "مدد نصیری نیا" تمرینات تیم ملی را به خاطر پسرش تغییر می دهد یا حرف های دیگری. من هم به عنوان پسر فشار بیشتری رویم بود.

او ادامه داد: خدا شاهد است که پدرم اصلا فرقی بین ما نمی گذاشت. نظم پدرم زبانزد بود و هیچ موقع نمی توان از کنار آن عبور کرد. هیچ وقت به او بی احترامی نشد اما جو سنگین بود. دوستانی بودند که چوب لای چرخ می گذاشتند. آن زمان سن بچه ها هم پایین بود اما تمام شد و رفت. آن موقع اذیت می شدیم اما چیز مهمی نبود.

با کوروش باقری قهری؟ نصیری نیا در واکنش به این سوال با خنده به سلیمی گفت: ما همیشه قهر هستیم! کوروش در تمرینات 195 یکضرب و 230 دوضرب زده بود. با وجود اینکه عضله اش کش می آمد اما از ما زودتر آماده شد و در آن مسابقه هم اول شد.

او در پاسخ به این سوال که نسل طلایی وزنه برداری کدام نسل بود؛ گفت: من، مهدی پانزوان، حسین برخواه، کوروش باقری، حسین توکلی و حسین رضازاده بودیم.

نصیری نیا درباره اینکه چرا این تیم مخوف هیچ وقت روی سکوهای جهانی نرفت و آیا علتش حاشیه های زیاد بود یا چیز دیگری؛ گفت: ما در زمانی وزنه می زدیم که روسیه و یونان با تمام قدرت در راس بودند. ترکیه و این تیم ها الان نیستند. تیم های تک ستاره دار را هم باید در نظر بگیرید. در المپیک آتن و در وزن من فقط از کره مریخ وزنه بردار نبود. الان این تیم ها نیستند و تیم های قدرتمند کنار رفته اند.

او در خصوص دوپینگ 9 وزنه بردار در سال 2006 و آن فاجعه ای که نسل مهمی از وزنه برداری را سوزاند گفت: من اصلا بعد از 2004 وزنه برداری را کنار گذاشتم و دنبال آن نبودم و فقط در مسابقات لیگ شرکت می کردم. یک بار ایوانف کنارم آمد و گفت :"کی میای اردو؟" خندیدم و گفتم نمی شود. او می گفت وزنه 94 کیلوگرم خوب مثل تو ندارم. به اردو رفتیم و نتیجه اش جریانی شد که پیش آمد. 2006 که من در اردو بودم یادم می آید یک عده ای برای اینکه مرادی را بردارند با داس به جان ریشه وزنه برداری افتادند و داشتند آن را می کندند اما جوان هایی مثل سعید علی حسینی، امید ناییج و رسول تقیان و ...حیف شدند. این اتفاق برای آن ها یک اتفاق خیلی بدی بود. من برای آن ها ناراحت شدم. تیمی بود که از بین رفت. آن سال خیلی ها به دنبال منافع خودشان بودند.

او ادامه داد: تیم ما پاک بود اما یک اشتباه و یک سری کارهایی که بعضی ها کردند همه چیز را نابود کرد. ایوانف آن زمان مردانی کرد که همه چیز را به گردن گرفت. مسئولان ما باید از او یاد بگیرند.

نصیری نیا در پاسخ به این سوال که در ماجرای سعید علی حسینی خیلی ها حسین رضازاده را مقصر دانستند. نظرش را این گونه بیان کرد: من نظرم را گفته ام و قضاوت نمی کنم اما ماجرا بودار بود. من با سعید هم حرف زدم از ناراحتی اش مشخص بود که مسئله ای بوده است. به هر حال مسئولیت یک تیم با آن کسی است که در حال کار با آن است. اگر مسئولیتی می پذیریم باید این ها را هم بپذیریم.

او درباره این مسئله که سعید علی حسینی هم هیچ وقت نگفت که مقصر حسین رضازاده بوده است، اظهار کرد: من هم نگفتم حسین رضازاده. گفتم فدراسیون جهانی برای وزنه برداران ایرانی برنامه داشت. یکی من، یکی سعید علی حسینی و یکی هم بهداد سلیمی. من هرگز نگفتم حسین رضازاده. شاید باورتان نشود. در خیابان راه می رفتم و به من می گفتند وطن فروش. تو پول گرفتی تا وزنه نزنی. این مسائل هست. شایعه همیشه هست،‌ به خصوص در ایران.

نصیری نیا درباره اینکه یک سری از دوستان به خاطر اینکه دو روز قبل به کوروش باقری گفته ای زیرک،‌ دلخور شده اند نیز این واکنش را نشان داد: در زمان وزنه برداری با هم اصطکاک داشتیم ولی برادرها هم با هم دعوا می کنند. من مشکلی با هیچ کسی ندارم. با کوروش در ارتباط هستم و ارتباط نزدیکی داریم. من دوستانم و هم دوره هایم را مثل خودم دوست دارم. کوروش و حسین زمانی که بودند درهای فدراسیون باز بود. می رفتم و تشر می زدم و آن ها انتقادهایم را گوش می کردند. گاهی هم من حرف های آن ها را من می کردم.

بهداد سلیمی هم از شاهین نصیری نیا سوال کرد که نسل شما طلایی تر و بهتر بود یا نسل ما که نصیری نیا گفت: نسل شما. اما نسل ما نسل ستم کش ها بود. ما از صفر شروع کردیم آن هم با کمترین امکانات و با شرایط سخت، وزنه برداری را به اینجا رساندیم و وقتی رفتیم خرابه تحویل ندادیم. ما نسل سد شکن هم بودیم. همیشه می گویم بچه هایی که بعد از ما آمدند خیلی حرفه ای تر بودند. من از بهداد سلیمی خیلی یاد گرفتم. به سجاد انوشیروانی هم به دلیل سمت جدیدی که گرفت تبریک می گویم.

او درباره درخواستی مبنی بر تعریف یک خاطره خوب و بکر از حسین رضازاده  گفت: حسین بچه شیرینی بود. در مسابقات آسیایی در ماشین آی دی کارتش را گم کرد. سراسیمه شده بود. گفت حالا چیکار کنم؟ غذا را چه کار کنم؟!  اصلا بدون آی دی کارت او را در دهکده راه نمی دادند. یا مثلا در المپیک 2004  خبرنگاران زنگ زدند که حسین آقا بیایید توی لابی هتل تا با شما حرف بزنیم. حسین به من گفت می خواهم سرکارشان بگذارم. می گفت نه داداش من نمی آیم مساحتش زیاد است!

ملی پوش پیشین تیم ملی درباره حسین برخواه هم گفت: هیچی در دلش نیست. مومن واقعی است. از او خیلی چیزها یاد گرفتم. پسر خوبی است. در مورد علی فلاحتی هم باید بگویم از کسانی بود که از بچگی با او بزرگ شدم. خدا رحمتش کند. علی واقعا حیف شد.

 این خیلی بد است که قهرمان ها را مقابل یکدیگر بگذاریم و اتفاق خوبی نیست. یک بار بهداد و کوروش به تلویزیون رفتند و اتفاقی افتاد که همه را ناراحت کرد. لایو شما با دوستتان هم از این جنس بود. مثلا در یک جایی از آن لایو شخصی گفته بودید که رضازاده، سعید محمدپور را فرستاده بود بالای درخت و شما تایید کردید. در این مورد توضیح می دهید؟ نصیری نیا گفت: در آن لایو بحث خودمانی و خاطره بازی از قدیم بود. آقای صابری از دوستان قدیمی ما هستند و منظوری نداشت. او شنیده هایش را از کسانی که به ورزش نزدیک نیستند بیان کرد. من بحثی نکردم که رضازاده کسی را بالای درخت فرستاده است. من بحثم این بود شرایطی که در فدراسیون جهانی بود باعث شد سه نفر صدمه ببینند و می شد بهتر مدیریت کنند. من الان هم می گویم که با رضازاده هیچ مشکلی ندارم حتی اگر او من را دوست نداشته باشد من دوستش دارم. من گفتم بدترین ظلم را در حق رضازاده کردند او هم این بود که رییس فدراسیون شد .

دیدگاه تان را بنویسید