نتایج مهم کشف شده از کالبدشکافی قربانیان کرونا

قربانیان کرونا در سوییس، آلمان و ایتالیا کالبدشکافی شده اند، و نتایج مهمی به دست آمده که در این گزارش میخوانید.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، پزشکان کالبدشکافی را برای بهبود بیماران از بهترین روش ها می دانند، در ارتباط با بیماران مبتلا به کرونا نیز در سوییس، هامبورگ آلمان و ایتالیا هم کالبدشکافی انجام شد و نتایج مهمی به دست آمد.

 در این باره به سراغ خبرگزاری آلمانی دویچه وله رفتیم که نتایج مشترک این کشورها را گزارش کرده است.  الکساندر تسانکوف، سرپرست بخش کالبدشکافی بیمارستان دانشگاه بازل سوئیس معتقد است، تنها با کالبدشکافی است که می‌توان با دقت به علل "فیزیولوژی مرگ" پی برد. به اعتقاد این پزشک افزون بر این، این گونه تحقیقات در درمان مبتلایان حاد به کرونا هم مهم است. دانشگاه بازل تاکنون جنازه‌۲۰ قربانی کووید- ۱۹ را کالبد شکافی کرده است.
موارد مشترک در قربانیان به گفته‌  الکساندر تسانکوف، یافته‌ها در این کالبدشکافی‌ها نشان می‌د‌هد که چند مورد درتمامی ۲۰ قربانی مشترک بوده ‌است:

  • فشار خون بالا داشته‌اند
  • شمار زیادی از آن ها اضافه وزن داشته‌اند و شاخص توده‌ بدنی آن ها بیشتر از ۳۰ بوده که این عدد در برخی به ۶۰ هم می‌رسیده است.
  • یک سوم قربانیان به بیماری دیابت دچار بوده‌اند.
  • در۷۰ درصد آن ها پیشینه مشکلات سرخرگ‌های کرونری (نوعی بیماری فراگیر قلبی) دیده شده است.

این متخصص جالب‌ترین یافته‌ طی این کالبد شکافی‌ها را حاصل تحقیقات در بخش بافت‌شناسی می‌داند و می‌گوید: «در بین قربانیان کالبد شکافی‌ شده، کمتر موردی را می‌توان یافت که دچار عفونت ریوی شده باشند، بلکه آن چه زیر میکروسکوپ دیده‌ایم، اختلال شدید "ریزجریان" (Microcirculation) ریه است.» اختلال "ریزجریان" به این معناست که روند تبادل اکسیژن دیگر عمل نمی‌کند. یعنی در این صورت هر قدر هم که به بیمار اکسیژن برسانید، این اکسیژن منتقل نمی‌شود.
به نظر این آسیب‌شناس، این که متخصصان بخش مراقبت‌های ویژه با دشواری زیادی در تنفس کمکی به بیماران حاد روبه رو هستند  به همین مسئله برمی‌گردد.
حمله به همه اندام ها
پاتولوژیست‌های دانشگاه زوریخ هم هفته گذشته در مقاله‌ای که در هفته‌‌نامه‌ پزشکی "لنست" به چاپ رسید، پس از تحقیقات روی دو قربانی کرونا و یکی از بیمارانی که بهبود یافته است، به این نکته اشاره کرده بودند که ویروس کرونا تنها به ریه حمله نمی‌کند.
به گفته‌ این متخصصان، ابتلا به ویروس جدید کرونا می‌تواند به التهاب شدید رگ‌ها در اندام‌های گوناگون هم بینجامد.

 

دیدگاه تان را بنویسید