شکست فیروزجا مقابل مرد شماره دو شطرنج جهان

در دور چهارم مسابقات سوپرتورنمنت کارلسن، فیروزجا مقابل مردم شماره دو شطرنج جهان شکست خورد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس؛ روز جمعه و از ساعت ۱۸:۳۰ به وقت ایران مسابقات سوپرتورنمنت کارلسن در دور چهارم آغاز شد. در این مسابقات هشت شطرنج‌باز برتر و نامدار شطرنج جهان حضور دارند. 

 

علیرضا فیروزجا در دور چهار این رقابت ها مقابل فابیانو کاروانا آمریکایی قرار گرفت. این شطرنج باز آمریکایی  با ریتینگ کلاسیک ۲۸۳۵ و ۲۷ سال سن در رده دوم جهان در بخش کلاسیک قرار گرفته است. فیروزجا که به نظر می رسید همچنان در حسرت برد بازی گذشته اش مقابل هیکارو ناکامورا  مانده بود در دور اول نتوانست مقابل بازی سریع حریف مقابله کند. او در این دور از این حریف قدرتمند آمریکایی شکست خورد.

دور دوم این مسابقات هم فیروزجا با مهره مشکی به مصاف کاروانا رفت. علیرضا که کار آسانی نداشت در این دور هم متحمل شکست شد. این شکست بازگشت او را به مسابقه بسیار سخت کرد. 

دور سوم در حالی آغاز شد که فیروزجا فقط به فکر برد بود. او با مهره سفید در مقابل این شطرنج باز آمریکایی قرار گرفت و توانست به پیروزی برسد. در دور چهار هم علیرضا برای گرفتن امتیاز از حریف محکوم به برد بود اما موفق به این کار نشد تا در کل شطرنج باز آمریکایی موفق شود با نتیجه سه بر یک از سد عیلرضا بگذرد. 

به اعتقاد مفسران بازی علیرضا می توانست بهتر عمل کند اما با اشتباهاتش برد را با باخت عوض کرد. او بدون امتیاز در قعر جدول قرار دارد و کارش برای صعود به مراحل بعد بسیار سخت یا شاید ناممکن شده باشد.

نفر اول شطرنج جهان با توجه به شیوع کرونا و لغو بازی‌های حضوری تصمیم گرفت که یک رقابت بسیار مهیج راه‌اندازی کند. او به دلیل این که علاقه‌مندان شطرنج در خانه‌ها بمانند و خلا لغو بسیاری از مسابقات مهم و با کیفیت‌ را احساس نکنند، تصمیم به این کار گرفت. این  مسابقات در هفت دور برای هرشطرنج باز که  شامل چهار بازی سریع است برگزار می شود و هر فرد در صورت پیروزی مستقیم برابر حریف ٣ امتیاز می گیرد.

در صورت تساوی دو بر دو، شطرنج بازی که در بازی سرنوشت (آرماگادون) پیروز شود برنده ٢ امتیاز خواهد بود و به بازنده یک امتیاز داده خواهد شد.

در پایان هفت دور چهار نفر اول به مرحله نیمه‌نهایی صعود خواهند کرد. نفر اول این دیدار ۷۰ هزار دلار برنده خواهد شد. هم‌چنین نفر دوم می‌تواند جایزه ۴۵ هزار دلاری را برنده شود. در این رقابت برای تمامی شطرنج‌بازان جوایزی در نظر گرفته شده،  به طوری که نفر آخر این دیدارها هم ۱۵ هزار دلار برنده خواهد شد.

 

دیدگاه تان را بنویسید