حمله پانیک و روش‌های درمان آن از زبان دکتر بهشتیان

در این گزارش دکتر بهشتیان درباره حمله پانیک و روش‌های درمان آن توضیحات ارائه داده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس،‌ برای شناخت حمله پانیک ابتدا به سئوالات زیر پاسخ دهید.تا حالا بدون دلیل و ناگهانی اضطراب و ترس بسیار زیادی را در خود حس کرده‌اید؟ حالتی که در عرض چند دقیقه، ضربان قلبتان زیاد شود، عرق کنید و احساس کنید به سختی نفس می‌کشید؟ آیا  این حمله ها بدون محرک خاصی اتفاق می‌افتد و مدام نگران این هستید  که دوباره این حمله‌ها بازگردد؟در صورتی که پاسخ شما به این سئوالات مثبت است، ممکن است به اختلال پانیک مبتلا باشید. اما باید بدانید که غلبه بر حمله پانیک امکان‌پذیر است و می‌توان آن را مدیریت کرد.

اشخاصی که به‌طور مکرر حمله‌های ناگهانی ترس و استرس را تجربه می‌کنند، دچار اختلال پانیک هستند. در صورتی که این حمله بیش از یکبار اتفاق افتد، این اختلال در او تشدید شده است. حملات مکرر پانیک هنگامی در فرد اتفاق می‌افتدکه قابل پیش‌بینی باشد در چه شرایطی برای او تکرار می‌شود. برای مثال، صحبت در میان جمع می‌تواند منجر به حمله پانیک در فرد شود. اگر فرد شادی هستید که تنها دو یا چند بار دچار حمله پانیک شده‌اید؛ شاید این اختلال نشان از وجود بیماری‌های دیگر مانند افسردگی و یا اضطراب اجتماعی در شما باشد. می‌توان اختلال پانیک را از طریق روش‌های درمانی و داروهای این بیماری درمان کرد.

 

نشانه‌های حملۀ پانیک

نشانه‌های پانیک در هر فردی متفاوت است. برخی در زمان حملۀ پانیک، فکر می‌کنند که دچار حملۀ قلبی شده‌اند و در حال مردن هستند. برخی از اشخاص هم آنقدر احساسات بدی را تجربه می‌کنند که حتی نگران بازگو کردن آن برای دیگران هستند.برای نجات از این بیماری، ابتدا باید علائم آن را تشخیص دهیم و سپس برای درمان آن به درمانگر مراجعه کنیم.

علائم پانیک به‌طور غیرمنتظره اتفاق می‌افتد و به‌طور معمول تا ده دقیقه بعد به اوج می‌رسد؛ اما حدود 20-30 دقیقه بعد تمام می‌شود. به ندرت این حملات بیشتر از یک ساعت طول می‌کشد.این حمله زمان و مکان خاصی ندارد و در هر موقعیتی اتفاق می‌افتد؛ در اتوبوس، هنگام رانندگی، در منزل زمان تماشای تلویزیون.

برخی از مهمترین علائم حمله پانیک عبارتند از:

احساس نفس تنگی،  تپش قلب ، احساس سنگینی در قفسه سینه، لرزش بدن ، نفس تنگی ، عرق کردن ، حالت تهوع و سوزش معده ، سرگیجه و منگی ، ترس از حمله قلبی، ترس از مرگ

دلایل حمله پانیک

آگاهی در مورد اینکه که چه عواملی باعث حملۀ پانیک می‌شود، کمک می‌کند تا بهتر بر حمله‌های ناشی از آن غلبه کنیم. علت دقیق حمله‌های پانیک معمولا ناهشیار است و فرد اطلاعی از آن ندارد. البته عوامل ارثی و فیزیولوژیک هم می تواند در ابتلا به حمله پانیک موثر باشد.

هم‌چنین برخی اوقات به وقوع تحولات مهم در زندگی فرد مانند محیط کار جدید، ازدواج و یا فرزنددار شدن مربوط می‌شود. تحمل استرس‌های شدید مانند مرگ یکی از عزیزان، طلاق و یا بیکار شدن ممکن است علت‌های بروز حمله‌های پانیک باشد. از دیگر عواملی که موجب اختلال پانیک می‌شود، بیماری‌های جسمی است که دانستن آن کمک زیادی به درمان آن می‌کند.

روش های درمان حمله پانیک

سه روش کلی برای درمان پانیک وجود دارد. دارو درمانی ، کنترل نشانه های حمله با درمان شناختی رفتاری و برخی از درمان های خودیاری و در نهایت درمان پانیک با تغییر ناهشیار ساختار که مغز به صورت خودکار اضطراب را فعال می کند.

حمله‌های اول پانیک ناگهانی اتفاق می‌افتد؛ ولی به تدریج، شما قادرید تا موقعیت‌هایی که احتمال بروز حمله پانیک در آن وجود دارد را بشناسید و با برخی تمرین‌ها آن را کنترل کنید. در زمان رهایی از پانیک، عملکرد شما در ادارۀ امور زندگی بهبود می‌یابد.

 

برخی از روش های خودیاری درمان پانیک

عمیق نفس کشیدن: در زمان حمله پانیک، نفس کشیدن سخت می‌شود و همراه با احساس سنگینی در قفسه سینه است. نفس عمیق کشیدن در هنگام حمله، می‌تواند برای رهایی از پانیک کمک زیادی به شما بکند و آرامش بیشتری داشته باشید.

تمرین تکنیک‌های آرامش‌بخش و مدیتیشن: با تمرین منظم تکنیک‌های آرام‌بخش مانند یوگا و مدیتیشن، ماهیچه‌های بدن می‌آموزند که چگونه در هنگام وحشت و اضطراب آرام باشند. در نتیجه زمان حمله پانیک دچار گرفتگی عضلات نمی‌شوید.

ورزش کردن: ورزش کردن به‌طور منظم اضطراب را کاهش می‌دهد. سعی کنید حداقل 30 دقیقه در روز ورزش کنید (یا سه تمرین 10 دقیقه‌ای). ورزش‌های هوازی و ریتمیک، مانند راه رفتن، دویدن و یا شنا تأثیر زیادی دارد.

خواب کافی: خواب راحت و کافی، از جمله راه‌های تأثیرگذار برای جلوگیری از حملۀ پانیک است. کمبود خواب و یا خواب بدون ‌کیفیت استرس شما را افزایش می‌دهد. بنابراین سعی کنید حدود هفت الی نه ساعت در شبانه‌روز بخوابید. اگر نمی‌توانید خواب خوبی داشته باشید، از یک روان‌درمانگر کمک بگیرید.

 

درمان پانیک با روان درمانی

در کنار روش‌های مراقبت از خود و استفاده از دارو، روش‌های شناخت رفتاری نیزبسیار مفید است.

در این روش، درمانگر به شما کمک می‌کند تا در نگاه واقع‌بینانه‌ای به ترس‌های خود داشته باشید. برای مثال تصور کنید هنگام رانندگی دچار حمله پانیک شوید، بدترین اتفاق ممکن در این شرایط چیست؟ زمانی که شیوه‌های کنترل پانیک را آموخته باشید، دیگر در مورد حملۀ قلبی یا تصادف خیال‌پردازی نمی‌کنید. در این شرایط به راحتی ماشین خود را به کنار جاده هدایت می‌کنید.

امروزه  مشاوره آنلاین گسترش زیادی پیدا کرده است  و دسترسی به روانشناس خوب ساده تر از گذشته شده است.

یکی از بهترین روش های کنترل و درمان حملات پانیک  هیپنوتیزم است. تحقیقات مختلف اثربخشی هیپنوتیزم درمانی در درمان اختلال پانیک و حملات پانیک را تایید کرده اند.

درمان های تحلیلی به شناخت و حل ریشه های مشکل پانیک کمک شایانی می کنند. مثلا برخی از مشکلات رابطه ای می تواند در شروع یا تشدید حملات پانیک موثر باشند. مثلا خانمی به دلیل جر و بحث با همسرش دچار حمله پانیک شود. در چنین شرایطی بهتر است در کنار روان درمانی از  مشاوره ازدواج هم استفاده شود.

دارو درمانی            

استفاده از داروی بیماری پانیک، بیشترین تأثیر را در درمان آن دارد. حتی مصرف دوره‌ای داروی بیماری پانیک کمک زیادی به رفع علائم این بیماری می‌کند.

بعد از چند هفته این دارو تأثیر خود را نشان می‌دهد. مصرف دارو باید به صورت منظم انجام شود و تنها در به زمان حمله آن محدود نشود.البته امکان دارد این دارو عوارضی مانند سردرد، حالت تهوع یاخواب‌آلودگی داشته باشد که برای همه و با شدت بالا اتفاق نمی‌افتد. به‌خصوص اگر مصرف آن زیر نظر پزشک باشد و از دوزهای پایین شروع شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره علل و روش های درمانی حمله پانیک به سایت دکتر بهشتیان مراجعه کنید.

 

دیدگاه تان را بنویسید