فصل بهار کدام بیماری‌ پوستی را در بدن بیدار می‌کند؟

شروع فصل بهار به دلیل افزایش دما، رویش مجدد گیاهان و گرده‌افشانی و همچنین حضور بیشتر افراد در طبیعت، می‌تواند با مشکلات پوستی مختلف همراه باشد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس،‌ مطالعات و شواهد نشان می‌دهد بسیاری از مشکلات پوستی در بهار و تابستان شایع‌تر است. از جمله این موارد می توان به آکنه، درماتیت تماسی، گزیدگی توسط حشرات، آلرژی به چمن و گرده و اگزمای فصلی اشاره کرد.

آکنه
آکنه یک التهاب پوستی است که به صورت جوش‌های قرمز و معمولا چرکی در پوست و به ویژه در ناحیه صورت ظاهر می شود و اغلب در نوجوانان شایع است.‌
مصرف غذاهای چرب و شیرین التهابات آکنه را افزایش می‌دهد. تغییر فصل، اختلالات هورمونی، رژیم غذایی پرچرب، دستکاری جوش‌های صورت، سفرها مداوم هوایی، استرس، استفاده از داروهای خاص و تغییرات جوی مهمترین دلایل بروز آکنه هستند.
در حال حاضر آکنه با داروی ایزوترتینوئین، یکی از مشتقات ویتامین A، درمان می شود که عوارض جانبی جدی به همراه دارد.
مطالعات نشان می‌دهد عود آکنه در بهار و تابستان شدیدتر است. محققان فعالیت بیشتر افراد در فصل بهار، افزایش دما، تعریق پوست و تغییر رژیم غذایی را عامل شدت آکنه در بهار می‌دانند. همچنین ممکن است در فصل بهار آکنه در نقاط دیگر بدن به غیر از صورت نیز دیده شود.
محققان استفاده از پاک‌کننده‌های حاوی ضد آکنه مانند سالیسیلیک و گلیکولیک اسید را مفید می‌دانند.

درماتیت تماسی
درماتیت تماسی نوعی التهاب پوستی است که با علائمی مانند خشکی پوست، خارش، بثورات پوستی و وروم و قرمزی پوست همراه است. این حالت معمولا زمانی رخ می‌دهد که پوست به طور مستقیم با عامل حساسیت‌زا در تماس باشد. این عامل می‌تواند لوازم آرایشی بهداشتی یا گیاهان خاص باشد. این حالت معمولا دو تا چهار هفته ادامه می‌یابد.

جلوگیری از تحریک و تماس با عامل حساسیت‌زا مهمترین روش برای پیشگیری است. پمادهای حاوی هیدروکورتیزون نیز برای توقف خارش و علائم می‌تواند موثر باشد.

گزیدگی توسط حشرات
بهار فقط باعث جنب و جوش انسان‌ نمی‌شود، بلکه موجودات دیگر نیز هیجان‌زده می‌شوند و فعالیت بیشتری دارند. از جمله می‌توان حشرات را نام برد که در بهار و تابستان فعالیت بیشتری دارند و گزیدگی توسط آنان می‌تواند ‌مشکلاتی به همراه داشته باشد. گاهی نیش حشرات کاملا بی‌ضرر است و گاهش نیز می‌تواند همراه با واکنش‌های آلرژیک باشد.
اولین قدم استفاده از پشه‌بند و حشره‌کش است، ولی در صورت گزیدگی پماد هیدروکورتیزون می‌تواند برای التیام علائم مفید باشد.

آلرژی به چمن و گرده
بسیاری از افراد هنگامی که در معرض گیاهان مختلف مانند چمن و گرده قرار می‌گیرند، واکنش‌های آلرژیک نشان می‌دهند.
دلیل تورم و قرمزی پوست هنگام آلرژی این است که سلول‌های ایمنی بدن آنزیمی ترشح می‌کنند که باعث تورم بافت‌ها و انبساط عروق خونی می‌شود. همچنین این آنزیم می‌تواند باعث بروز مشکلات تنفسی، شوک و حمله قلبی شود. دلیل تمام واکنش‌های آلرژیک همین آنزیم است و میزان آن در زنان بیشتر از مردان است.

علاوه بر این آلرژی باعث ترشح هیستامین می‌شود که عامل اصلی آبریزش بینی و تولید اشک است.
علائم و نشانه‌های آلرژی بسته به نوع آلرژن متفاوت است. واکنش‌های آلرژیک ممکن است در روده، ‌پوست، سینوس‌ها، راه‌های هوایی،‌ چشم و بینی رخ دهد. علائم آلرژی ممکن است با شرایط پزشکی دیگر اشتباه شود، برای مثال علائم تب یونجه بسیار شبیه سرماخوردگی ساده است.
ایجاد بثورات پوستی مهمترین علائم آلرژی پوستی است. کهیر نیز یکی شایع‌ترین نشانه‌های آلرژی پوستی ناشی از چمن و گرده است. پماد هیدروکورتیزون برای التیام عوارض بسیار موثر است.

اگزمای فصلی
اگزما به التهاب پوست گفته می شود که معمولا با قرمزی، پوسته پوسته شدن و ضخیم شدن پوست همراه است. مبتلایان بر این باورند که علایم اگزما در فصل بهار شدیدتر است. تماس پوست با صابون‌های عطری، مواد تحریک کننده مانند الکل و لباس‌های تنگ نیز باعث افزایش علایم اگزما می شوند.
به گزارش انجمن ملی اگزما، علایم این بیماری عبارتند از :
• خشکی و حساسیت پوست
• التهاب و قرمزی پوست
• خارش شدید
• ایجاد تاول و تراوش آب از آنان
• تورم
• ایجاد لکه‌های تیره رنگ روی پوست

 

دیدگاه تان را بنویسید