نکات مراقبتی که والدین باید این روزها در خانه رعایت کنند

یک استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه آموزش‌وپرورش با اشاره به مهارت‌های ماندن در خانه در تعطیلات ناشی از شیوع ویروس کرونا گفت: اگر آرامش داشته باشیم می‌توانیم فرزندان آرامی را تربیت کنیم پس آرامش مادر و رفتار بهنجار والدین در منزل می‌تواند تأثیرات مثبت و مهمی در روان فرزندان باقی گذارد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، محسن ایمانی درباره مهارت‌های مقابله با استرس و اضطراب ناشی از شیوع ویروس کرونا گفت: اضطراب، ناراحتی روانی و جسمانی همراه با پیش آمد رویدادی ناگوار است که می‌تواند در دو نوع هنجار و ناهنجار در افراد بروز پیدا کند.

وی ادامه داد: اضطراب هنجار میزان قابل قبولی از اضطراب است که در مواقع خاص در فرد ظاهر می‌شود ولی اضطراب نابهنجار نوعی بیمارگونه از اضطراب است که بیش‌ از حد است و فرد هرچقدر تلاش می‌کند نمی‌تواند با آن مواجه شود مثل دانش‌آموزی که از شدت اضطراب در امتحان قادر به پاسخگویی صحیح و تسلط بر شرایط نیست.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در گفت‌وگوی امروز منظور از اضطراب، اضطراب بهنجار در افراد است، گفت: اگر در مواجهه با یک بیماری دچار اضطراب می‌شویم به علت نوع دیدگاهی است که با آن بیماری روبرو می‌شویم.

ایمانی ادامه داد: درمانگرها باید بتوانند افکار اتوماتیک را در ذهن بیمار خط بزنند و افکار منطقی را جایگزین کنند.

وی با تاکید بر اینکه والدین باید اقدامات لازم در مورد پیشگیری از شیوع بیماری را در منزل انجام دهند، اظهار کرد: پدر و مادران باید بدانند که دانش آموزان در گروه‌های سنی مختلف، کمتر در معرض آسیب ناشی از ویروس کرونا هستند و اگر خدایی ناکرده کسی مبتلا بشود می‌تواند پس از طی بیماری درمان شود پس نباید بیش‌ازحد، نگران مسئله‌ای بود.

ایمانی تأکید کرد: اگر آرامش داشته باشیم می‌توانیم فرزندان آرامی را تربیت کنیم پس آرامش مادر و رفتار بهنجار والدین در منزل می‌تواند تأثیرات مثبت و مهمی در روان فرزندان باقی گذارد.

پژوهشگر حوزه آموزش‌وپرورش و دانشیار دانشگاه تربیت مدرس تهران گفت: داشتن توقعات بیش‌ از حد از فرزندان باعث بروز رفتار ناهنجار در فرزندان می‌شود بنابراین باید والدین سطح توقعات و انتظارات خود را از دانش آموزان منطقی و معقول کنند. برای مثال شستن دست‌ها در پیشگیری از ابتلا به این بیماری بسیار مؤثر است ولی اگر شستن دست‌ها تبدیل به وسواس یا بیماری وسواس‌گونه برای والدین شود می‌تواند برای فرزندان ناهنجاری‌های زیادی را در برداشته باشد و در نهایت بچه‌ها را دچار تشویش و اضطراب کند.

ایمانی در مجله تصویری نگاه وزارت آموزش و پرورش گفت: والدین باید سعی کنند در صحبت با یکدیگر، آرامش را به فرزندان خود منتقل کنند و برای آنان نقش الگویی داشته باشند.

 

دیدگاه تان را بنویسید