گزارش جی پلاس از درگذشتگان ورزش ایران

رحمان و قلیچ خانی آخرین مسافران ورزش ایران در سال 98

در سال گذشته بسیاری از مدال آورانو افتخارآفرینان ورزش ایران از دنیا رفتند که می توان فوت ناگهانی سیامند رحمان را یکی از تلخ ترین ها به شمار آورد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ سال ۹۸ پر از اتفاقات عجیب و غریب بود و در این سال نیز تعدادی از ورزشکاران را از دست دادیم که برخی از آنان همچون سیامند رحمان موجب شوکه شدن جامعه ورزش در داخل و خارج از ایران شد. بعضی به مانند رحمان جزو چهره‌های تاثیرگذار دوره جدید ورزش ایران بودند و برخی مانند جعفر کاشانی، کمال مشحون و بابک اسدی جزو قدیمی‌ها.

در این گزارش اجمالی، در حد توان از این ورزشکاران یاد می‌کنیم و امیدواریم کسی را از قلم نینداخته باشیم:

در گذشت سیامند رحمان؛ الهام بخش تمام ورزشکاران معلول جهان

اتفاقی که در میان روزهای کرونایی همه را در شوک فرو برد و آه و حسرت از دل جامعه ورزش ایران بلند شد. شامگاه 11 اسفند 98، سیامند رحمان ورزشکار پرافتخار پارالمپیکی ایران در سن ۳۲ سالگی به علت ایست قلبی درگذشت اما او با ساختن خاطرات خوش فراوان و به یادماندنی برای تمام ایرانی ها این دنیا را ترک کرد و برای همیشه در یادها باقی می ماند.رحمان در سال های ۲۰۰۸، ۲۰۱۰، ۲۰۱۱، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۷ قهرمان جهان شد و همچنین مدال طلای پارالمپیک ۲۰۱۲ لندن و ۲۰۱۶ ریو به دست آورد که از مهم ترین افتخارات زنده یاد سیامند رحمان است. اوج کار او در المپیک 2016 بود که رکوردهای ۲۷۰، ۳۰۰، ۳۰۵ و ۳۱۰ کیلوگرم را به نام خود ثبت کرد تا همه به تحسین او بپردازند و بیش از گذشته محبوب شود. وزنه  ۳۱۰ کیلوگرم یک رکورد تاریخی در وزنه برداری معلولان بود که حیرت همه را به دنبال داشت. او در سال ۲۰۱۷ بهترین ورزشکار پارالمپیکی جهان لقب گرفت.

*خداحافظ ورزشکار اخلاق و دیپلمات باسابقه

جعفر کاشانی در حالی دهم مهر دار فانی را وداع گفت که تا یک روز قبل حالش خوب بود و هیچ مشکلی نداشت و در منزل مسکونی خود به علت ایست قلبی درگذشت. او از نسل بازیکنان بااخلاق شاهین بود که در ادامه به پرسپولیس رفت و سال ها کاپیتان این تیم بود و در تیم ملی نیز بازی کرد. مرحوم کاشانی سال ها دیپلمات ایران در کشورهای مختلف بود و فقط مختص به جامعه ورزش نبود. درگذشت او خبر تلخی برای جامعه ورزش و به خصوص پرسپولیسی ها بود.

*آرامش ابدی چند روز بعد از کسب سهمیه پاراالمپیک

قبل از سیامند و پنجم تیرماه سال جاری، راضیه شیرمحمدی، عضو تیم ملی تیراندازی با کمان جانبازان و معلولان ایران و دارنده مدال برنز رقابت‌های پارالمپیک 2012 لندن نیز درگذشت تا 98 سال سختی برای جامعه معلولان باشد. شیرمحمدی یکم شهریور 56 در مشهد متولد شد و سال‌ها در سطوح بالای ورزش معلولان کشورمان فعالیت داشت. وی جزو نخستین نفرات تیم ملی والیبال‌نشسته بانوان ایران بود، اما بعد از چند سال حضور در این رشته ورزشی به تیراندازی روی آورد. شیرمحمدی در پارالمپیک 2012 لندن، در بخش ریکرو تیمی به مدال برنز دست یافت. او همچنین در رقابت‌های پاراآسیایی جاکارتا به نشان نقره رسید و در خرداد 98 موفق شده بود سهمیه حضور در پارالمپیک 2020 توکیو را به دست آورد.

 *یک پرسپولیسی دیگر هم فوت کرد

بعد از جعفر کاشانی، درگذشت نادر باقری در 18 دی 98 حادثه تلخی برای پرسپولیسی های قدیمی بود. نادر باقری که در نیم فصل اول مربی دروازه بان های تیم پارس جنوبی جم بود، در شرایطی که دهه ششم زندگی اش به سر می برد، بر اثر عفونت داخلی درگذشت. نادر متولد 1347 و اهل کرج بود. دوران فوتبالش را در سطح فوتبال ایران از سال 68 در تیم پاس آغاز کرد و همراه با بهزاد غلامپور، دروازه بان این تیم سبزپوش تهرانی شد. سال 71 بعد از اینکه سعید عزیزیان مصدوم شد و وحید قلیچ از پرسپولیس رفت، نادر باقری دروازه بان اول پرسپولیس شد و تا قبل از آمدن عابدزاده و نیما نکیسا، سه فصل دروازه بان اصلی سرخ پوشان بود. او در ادامه در سال 74 به شموشک نوشهر پیوست.

*کاپیتان بدون شکست بوکس ایران

یازدهم آبان 98، حسین مشهدی محمد، کاپیتان سابق تیم ملی بوکس ایران دارفانی را وداع گفت. وی سال ها در دوران ریاست احمدناطق نوری عضو تیم ملی بوکس کشورمان بود. مشهدی محمد در بازی‌های آسیایی پکن نیز در وزن 71 کیلوگرم نماینده تیم ملی بوکس ایران در این رویداد آسیایی بود. وی از جمله بوکسورهای کشورمان بود که در هیچ مسابقات داخلی شکستی در کارنامه اش ثبت نشد و به همین دلیل به روباه بوکس ایران شهرت داشت.

*رویاهایی که بر باد رفت

نوید محمدی، دارنده مدال طلای بازی‌های المپیک جوانان در آرژانتین، چند ماه بعد از این موفقیت، در شانزدهم خرداد بر اثر تصادف در تونل کوهسار شیراز درگذشت. کسب مدال طلای نوجوانان آسیا، مدال نقره جوانان آسیا، طلای کاپ آزاد جهانی رومانی، نقره جوانان جهان، ۲ مدال طلای مسابقات بین المللی کاپ ایران زمین، یک مدال طلا، یک نقره و یک برنز مسابقات بین المللی ارومیه از افتخارات این کاراته کا جوان کشورمان بود.

*پایان مبارزه با سرطان

هفتم دی ماه امسال محمدرضا امینی دروازه بان اسبق تیم فوتبال سپاهان پس از گذراندن یک دوره طولانی بیماری بدلیل سرطان خون، به دیار حق شتافت. او سال ها توانست با وجود مشکلات بسیار با این بیماری مبارزه کند. امینی سابقه حضور در تیم فوتبال فولاد مبارکه سپاهان در زمان مربیگری انگین فیرات و همچنین تیم فوتبال سپاهان نوین را داشت.

قلیچ خانی آخرین مسافر سال 98 ورزش ایران

ایرج قلیچ خانی که از چهره‌های شاخص مربیگری در فوتبال ایران در دهه ۵۰ و ۶۰ محسوب می‌شود، مدت‌ها بود که به دلیل بیماری خانه نشین بود و 29 اسفند چهره در نقاب خاک کشید. او سرمربی تیم‌های نوجوانان و جوانان ایران، مربی تیم ملی، سرمربی تیم‌های راه آهن و سرباز و ژاندارمری و. بوده است.

 

*ورزشکاران دیگری که با آنان خداحافظی کردیم

بابک اسدی (قهرمان و مربی اسبق کشتی کشور و رئیس انجمن کشتی ناشنوایان)، کمال مشحون (کاپیتان و رئیس فدراسیون بسکتبال)، زهرا اسداللهی (عضو تیم هندبال زنان سپاهان)، رامین شیرآقایی (مربی سابق تیم ملی وشوو) و مجتبی حسین زاده (عضو سابق تیم ملی وشوو) از دیگر درگذشتگان ورزش در سال 98 هستند.

 

دیدگاه تان را بنویسید