"کرونا" پرتاب مریخ‌نورد "اگزومارس" را ۲ سال به تعویق انداخت

در حالیکه قرار بود مریخ نورد اگزومارس ماه ژوئیه سال جاری پرتاب شود، خبرها گویای آن است مقامات "آژانس فضایی اروپا" (ESA) و "آژانس فضایی روسیه" (Roscosmos) به دلیل شیوع ویروس کرونا و برخی مشکلات فنی پرتاب این مریخ نورد را ۲ سال به تعویق انداخته‌اند.

لینک کوتاه کپی شد

 

 

به گزارش جی پلاس؛ بیماری کووید-۱۹  نه تنها جان افراد بسیاری را در جهان گرفت بلکه سبب به تعویق افتادن پرتاب مریخ نورد اگزومارس نیز شد. رهبران سرپرست این پروژه اعلام کرده‌اند به دلیل انجام آزمایشات بیشتر و رفع برخی مشکلات و شیوع بیماری کووید -۱۹ پرتاب این مریخ نورد به سال ۲۰۲۲ موکول شده است.

مریخ‌نورد اگزومارس (ExoMars rover) مریخ‌نورد رباتیک برنامه‌ریزی شده مریخ، به رهبری آژانس فضایی اروپا است. بنابر برنامه‌ریزی‌ها قرار بود مریخ‌نورد اگزومارس ۲۵ ژوئیه سال ۲۰۲۰ پرتاب شودو پس از فرود موفق‌آمیز، مریخ‌نورد با بهره‌گیری از انرژی خورشیدی یک مأموریت ۶ماهه را برای جستجوی نشانه‌های احتمالی وجود زندگی در گذشته یا حال در مریخ آغاز ‌کند.

با توجه با اینکه جهان درگیر شیوع "کرونا ویروس" است، آژانس فضایی اروپا هم از این قائده مستثنی نیست و تدابیری در این رابطه اندیشیده است. حدود ۲هزار و ۲۰۰ نفر برای "آژانس فضایی اروپا" کار می کنند.علاوه بر این، هزاران نفر دیگر از طریق تحقیقات، قراردادها و سایر اقدامات، با آژانس فضایی اروپا در تماس هستند. در این راستا این سازمان در مقابله با شیوع "کرونا ویروس" سیاست‌هایی را اعمال کرده است. به عنوان مثال این سازمان در انجام مسافرت‌ها محدودیت‌هایی را اعمال کرده است.

اخیرا طی جلسه ای که آژانس فضایی اروپا با مقامات آژانس فضایی روسیه برگزار کرده بودند به این نتیجه رسیدند که بهتر است پرتاب مریخ نورد اگزومارس را دو سال به تعویق بیندازند و طی این مدت آزمایشات بیشتری بر روی آن انجام دهند و مشکلات فنی آن را نیز حل کنند.

البته این نخستین بار نیست که پرتاب این مریخ نورد به تعویق می‌افتد چراکه در اصل قرار بود مریخ نورد مذکور در سال ۲۰۱۸ پرتاب شود اما به دلیل تاخیر در مونتاژ این فضاپیما پرتاب آن را دو سال به تاخیر انداخت و قرار شد سال جاری (۲۰۲۰) پرتاب شود و حال برای دومین بار مقامات این پروژه اظهار کرده اند امسال نیز قصد پرتاب آن را ندارند و پرتاب آن به سال ۲۰۲۲ موکول شده است و احتمالا مریخ نورد اگزومارس بین ماه‌های اوت و اکتبر سال ۲۰۲۲ پرتاب خواهد شد.

 

دیدگاه تان را بنویسید