اهمیت خاطره سازی برای کودکان/ ایده های ساده خاطره سازی

شما به عنوان یک مادر چقدر برای فرزندان‌تان خاطره‌های جذاب ساخته‌اید و از اهمیت این کار آگاه هستید؟

لینک کوتاه کپی شد
به گزارش جی پلاس، همواره یادآوری خاطرات خوب گذشته هرچند ساده و کم‌اهمیت، حس افراد را راجع به خودشان بهتر و امید به زندگی‌شان را بیشتر می‌کند. شما به عنوان یک مادر چقدر برای فرزندان‌تان خاطره‌های جذاب ساخته‌اید؟ در خاطره‌سازی شرایط سنی کودک بسیار مهم است؛ مثلا بچه‌های زیر هفت سال به بازی با والدین، نوازش‌های لمسی و ماجراجویی علاقه‌مندند اما به کارگیری این روش‌ها برای یک نوجوان به اندازه تفریحات هیجانی مثل کوهنوردی، مسابقه قدرت با والدین و ... اثر ندارد. دقت کنید که اغلب بچه‌های زیر سه سال خاطرات را به‌سختی به‌ یاد می‌آورند پس اگر قرار است در جهت خاطره‌سازی برای او هزینه‌ای صرف کنید، بهتر است آن را برای سال‌های بعد نگه دارید. توجه داشته باشید فایده‌های روحی و روانی خاطره ساختن بیش از هزینه‌ای است که برای این کار می‌کنید. پس به جای فقط هزینه‌کردن با چند ترفند ساده که در ادامه شما را با برخی از آن‌ها آشنا می‌کنیم، خاطرات شادی برای فرزندتان بسازید.
 خودتان را مهمان دستپخت اش کنید: آشپزی یک فرصت عالی و خاطره‌ساز برای کودکان است. هنگامی که کودک با موفقیت غذا می پزد، احساس غرور، استقلال و اعتماد به‌نفس وصف‌ناپذیری دارد. ضمن این که یک راه عالی برای کاهش زمان صرف شده در فعالیت‌های بی‌حساب بازی‌های ویدئویی و تلفن‌همراه است. یک شب خودتان را مهمان او کنید، البته بسته به سن و توانایی‌اش از نظر ایمنی او را زیر نظر داشته باشید یا کاملا استقلال را برایش حفظ کنید و دست او را باز بگذارید.
  تجربه لذت‌بخش نوشتن یک کتاب: نوشتن یک داستان ساده یا خاطره اولین روز مدرسه‌اش و تصویرگری آن، چه به تنهایی توسط کودک و چه به صورت یک کار مشارکتی با پدر و مادر می‌تواند یک فعالیت خلاقانه و سرگرم کننده باشد. در مرحله بعد تبدیل نوشته‌ها و نقاشی‌ها به یک کتاب واقعی، کودک و پدر و مادر را به چالش می‌کشد. نوشتن داستان به بچه‌ها کمک می‌کند تا بهتر بخوانند و آن چه را دیگران نوشته‌اند بهتر بفهمند.
  چادر زدن در حیاط خانه: این روزها که توصیه می‌شود از خانه بیرون نروید، اگر خانه‌تان حیاط دارد و درگیر زندگی‌ آپارتمانی نیستید، در حیاط چادر بزنید و اجازه دهید که بچه‌ها حسابی درباره چادرزدن کنجکاوی کنند. پیشنهاد می‌شود دقیقا مثل چادر زدن در جنگل برنامه‌ریزی و در این برنامه‌ریزی بچه‌ها را درگیر کنید و به ایده‌های آن‌ها توجه کنید. در کنار این اردو از بازی‌های مفرح و پخت‌و‌پز در فضای حیاط غافل نشوید.
  کوهنوردی برای فصل تابستان: با گرم شدن هوا و بعد از آن ورود به فصل تابستان، موقعیت خوبی برای سرگرمی‌های فضای باز و خاطره‌انگیز مثل پیاده‌روی در دل طبیعتی بکر ایجاد خواهد شد. حالا برای این که این خاطره را ماندگارتر کنید، می‌توانید فرزندتان را به یک کوهپیمایی ماجراجویانه دعوت کنید. اگر فرزندتان خواب بد و انرژی ناتمامی دارد، کوهنوردی می‌تواند راهی برای تخلیه انرژی‌اش باشد و هنگام بازگشت به خانه، دیگر توانی برای بازی نداشته باشد. بد نیست این سرگرمی را با هدف محیط‌زیستی انجام بدهید و در حین راه رفتن با رعایت مسائل بهداشتی و ایمنی، زباله ‌های رها شده در طبیعت را هم جمع کنید. مطمئن باشید با این کار حس مفید بودن را در کودک‌تان تقویت کرده‌اید.
نکته: در خاطره‌سازی برای کودکان از افراط و تفریط بپرهیزید تا در آینده با انتظارات غیرواقعی‌‌شان غافلگیر نشوید. در ضمن ثبت این لحظه‌های زیبا را با عکاسی فراموش نکنید. 

دیدگاه تان را بنویسید