آیا مصرف ماهی "تیلاپیا" مضر است؟

ماهی پرطرفدار تیلا پیلا آب شیرین، به دلایل گوناگون به مصرف انسانی قرار گرفته می‌شود. آیا تا به حال به این فکر کره اید که تیلاپیا برای شما مضر است؟ آیا باید از خوردن آن خودداری کرد؟ قبل از اینکه آن را به وعده غذایی خود اضافه کنید یا تصمیم بگیرید که مدت طولانی از رژیم خود خارج اش کنید، اجازه دهید نگاهی به شهرت بد تیلاپیا بیندازیم و اینکه آیا واقعاً شایسته این همه نکوهش است.

لینک کوتاه کپی شد
به گزارش جی پلاس، تیلاپیا نوعی ماهی  است که منشا آن در رودخانه‌ها و دریاچه‌های آفریقا است. برخی ممکن است آن را به عنوان ماهی سیکلید (cichlid) تشخیص دهند. با این حال، هر دو نام ساده برای انواع ماهیان در قبیله cichlids tilapiine هستند. معمولاً مناسب آب‌های گرم می‌باشند.

از نظر تاریخی، سیکلید ماهی مهمی در مصر بود. در زمان‌های کنونی، اهمیت تجاری خوبی در سراسر جهان به دست آورده است. تا حدودی این به دلیل سازگاری این ماهی و تا حدی به دلیل محبوبیت آن به عنوان گزینه‌ای برای آبزی پروری است.

با این حال، سازگاری آن نیز تهاجمی اش می‌کند. تیلاپیا یکی از گونه های مهاجم شناخته شده در جهان است که با وجود جثه کوچک، به دلیل همه‌چیزخوار بودن، تکثیر زیاد، مقاومت بسیار نسبت به شرایط محیطی و کنترل دشوار، عرصه را بر گونه‌های بومی تنگ می‌کند. این ماهی در مکان‌های مختلف و با انواع غذا‌های گوناگون پرورش پیدا می‌کند و می‌تواند برای برخی از اکوسیستم‌ها مشکل ساز شود.
 

آیا تیلاپیا برای شما مضر است؟

در زیر چند نگرانی در مورد ماهی تیلاپیا وجود دارد:

• طبیعت تهاجمی

• شرایط پرورش

• آنچه تغذیه می‌کنند

• انواع GM یا GE

اجازه دهید به جزئیات این ماهی نگاهی کوتاه بیندازیم.

تیلاپیا در آبزی پروری به طور گسترده‌ای رواج دارد، به این معنی که در سراسر جهان بسیاری از مزارع ماهی وجود دارد که یک یا بسیاری از انواع این ماهی‌ها را به تنهایی پرورش می‌دهند. این‌ها سپس به بازار‌هایی جهانی که تقاضا برای این ماهی‌ها وجود دارد، صادر می‌شوند.

الزامات ساده‌تر محیطی آن‌ها، توانایی رشد و تولید مثل سریع شان باعث شده است تا بر سایر عناصر اکوسیستم تسلط یابد. آن‌ها همچنین با توانایی شنا در پایین دست در آب‌های شور در شرایط نامطلوب قادر به زنده ماندن بهتر هستند؛ بنابراین، هنگام پرورش این ماهی‌ها، بهتر است از آن‌ها در محفظه‌ای خاص نگهداری شوند، در غیر این صورت، فرار برای آن‌ها راحت‌تر خواهد بود.

با توجه به تولید گسترده تجاری سیکلید‌ها، نگرانی در مورد ایمنی مصرف این مواد در حال افزایش است. شرایطی که در آن پرورش داده می‌شوند، باعث نگرانی می‌شود و گزارش‌ها حاکی از تغذیه ماهی با آنتی بیوتیک است.

نگرانی دیگر در مورد خطر در مصرف تیلاپیا، تغییر ژنتیکی یا مهندسی آن‌ها است. هیچ نوع تیلاپیای GM یا GE هنوز از نظر FDA برای مصرف تأیید نشده است.

آنچه که به تیلاپیای مزارع پرورش ماهی داده می‌شود و شرایط این مزارع نیز باعث نگرانی می‌شود. پیش از این، گزارش‌ها از تیلاپیا در مزارع که کود دامی تغذیه می‌شوند مشخص شد، بنابراین خطر آلودگی را افزایش می‌داد. همچنین متذکر شده اند که تیلاپیا در شرایط پر ازدحام و غیر بهداشتی پرورش می‌یابد. با این حال، هیچ آژانس و سازمان شناخته شده‌ای چنین هشدار‌هایی را صادر نکرده است.
 
آیا تیلاپیا برای شما مضر است؟


آیا تیلاپیا برای مصرف بی خطر است؟

اگر با اطمینان تایید شود که ماهی تیلا پیلا قابل استفاده است، این ماهی برای مصرف منظم بی خطر خواهد بود. سازمان FDA اظهار کرده است، این ماهی حاوی مقادیر کم جیوه است، بنابراین می‌تواند به یکی از گزینه‌های مطمئن تبدیل شود. اطمینان از داشتن ۲-۳ وعده غذایی ماهی در هفته، به شرطی که از منابع معتبر خریداری شده باشد، خطری به همراه نخواهد داشت.

ترجیحاً تیلاپیای پرورشی یا ماهیگیری شده توسط خودتان را مصرف کنید. اگر این مشکل است، بهتر است که از یک منبع امن و مطمئن آن را تهیه کنید.


انواع ماهی تیلا پیلا

یافتن بهترین تیلاپیلا‌ها همیشه ممکن نیست؛ و با توجه به خطرات مرتبط با آن، بهتر است از خوردن تیلاپیا خودداری کنید، مگر اینکه مطمئن باشید که برای شما بی خطر است. در چنین مواردی، در اینجا گزینه‌هایی وجود دارد که می‌توانید در نظر بگیرید:

• سرخوی شمالی (Red snapper)

• ماهی خاردار اروپایی (Branzino or Sea Bass)

• گربه ماهی (Catfish)

• خار ماهی نواری (Striped Bass)

بسته به منطقه، می‌توانید انواع مختلفی از تیلاپیا را پیدا کنید. همچنین می‌توانید گزینه‌هایی را بیابید که به طعم، بافت و مواد غذایی منطقه تان نزدیک هستند.
 
آیا تیلاپیا برای شما مضر است؟

 

دیدگاه تان را بنویسید