نگاهی کوتاه به زندگانی امام جواد(ع)/هدف مامون از ازدواج دخترش با امام(ع) چه بود؟

دهم رجب سال 195 هجری قمری نهمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، امام جواد علیه السلام به دنیا آمدند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، حضرت ابوجعفر محمد بن علی جوادالائمه علیه السلام نهمین امام شیعیان و فرزند عظیم الشأن امام رضا علیه السلام در دهمین روز از ماه رجب سال 195 هجری و به روایتی در نوزدهم ماه مبارک رمضان در مدینه منوره به دنیا آمدند.

مادر ایشان بانو سبیکه از اهالی نوبه مصر و از خاندان قبطیه همسر رسول خدا(ص) بود که امام رضا علیه السلام وی را خیزران نامیدند.

برای امام محمدتقی علیه السلام القاب و کنیه های بسیاری ذکر شده است که مشهورترین لقب ایشان جواد و معروفترین کنیه نیز ابوجعفر و رضی و متقی از القاب دیگر ایشان است؛ امام محمد تقی (ع) همچنین به باب الحوائج نیز شهرت دارند.

امام رضا علیه السلام چندین بار به دنیا آمدن فرزندشان را نوید داده بودند.

دوران امامت

دوران کودکی امام جواد علیه السلام از دوران شیرخوارگی تا زمانی که در سن هفت سالگی به امامت رسیدند، با حوادث گوناگون آمیخته است.

با شهادت امام رضا علیه السلام و به امامت رسیدن امام جواد علیه السلام در سنین کودکی، یکی از موضوعاتی که حتی برخی از یاران امام هشتم را دچار شک و تردید کرد، کم‌ سن‌ و‌ سالی آن حضرت برای عهده داری مقام امامت بود. به همین دلیل در مواردی امام رضا علیه السلام و در موارد دیگری، خود امام جواد علیه السلام به تبیین آن پرداختند و به شبهه‌ها پاسخ گفتند.

اگر چه امام جواد علیه السلام نسبت به سایر امامان در سن بسیار کمی به امامت رسیدند، اما دوران هفده ساله‌ی امامتشان، دورانی نسبتاً طولانی و پر حادثه است.
 
بیشتر بخوانید: 
 
جایگاه امام نزد خدا
امام جواد علیه السلام به دلیل قابلیت و لیاقت و بهره‌مندی از موهبت الهی از جایگاهی رفیع در پیشگاه خداوند، پیامبر اکرم(ص)، پدر بزرگوارشان و همه کسانی که بهره‌ای از شناخت امام دارند برخوردارند.

اگر چه دشمنان دین و حاکمان معاصر امامان معصوم علیهم السلام همواره در مقام توطئه و سرکوب و تحقیر آنان بوده اند، اما حقانیت و صداقت و نورانیت امامان شیعه علیهم السلام پیوسته نقشه‌های دشمنان را خنثی و بی‌تأثیر می‌ کرده است و در برخی موارد، حتی دشمنان تحت تاثیر وجود پر برکت آنان قرار می‌گرفته‌اند.

ازدواج امام(ع)

مأمون هنگامى که به مقام و کمالات معنوی و علمى و فضایل اخلاقی و انسانى امام محمد تقى(ع) آگاهى پیدا کرد، به گرمى از ایشان استقبال کرد و آن حضرت (ع) را بر سایران از عباسیان و علویان ترجیح و برترى داد و دختر خود ام ‎الفضل را به عقد ازدواج آن حضرت (ع) درآورد. عباسیان و درباریان مأمون از تصمیم وى برای ازدواج دخترش با امام جواد (ع) برآشفتند و او را از آینده این کار برحذر داشتند، زیرا ترس آن را داشتند که پس از مأمون، خلافت به خاندان علوی برگردد، چنانکه درباره ولایتعهدى امام رضا (ع) هم به سختی دچار همین نگرانی شده بودند.

گفته می‌شود آنان مخالفت خود را به گونه دیگری وانمود کردند و گفتند: دختر خود را به ازدواج کودکی درمی آورد که تفقه در دین خدا ندارد، حلال را از حرام تشخیص نمی‌دهد و واجب را از مستحب باز نمی‌شناسد.

مامون که به گفتار بى اساس آنان اعتقادى نداشت و از کمالات و فضایل معنوی و علمی امام جواد (ع) آگاه بود، در مقابل این برخورد و براى نشان دادن شایستگى آن حضرت (ع)، مجلس بحث و مناظره علمى برپا کرد و امام نهم شیعیان (ع) را به مناظره علمی با یحیی بن اکثم دانشمند دربار عباسی و فقیه بزرگ اهل سنت در آن عصر فراخواند که امام (ع) در این مجلس، به همه پرسش‌ها پاسخ گفت و مقام و موقعیت علمی و هوش و ذکاوت آن حضرت (ع) بر همگان آشکار و اثبات شد. پس از آن مأمون دختر خود را به همسری امام جواد (ع) درآورد اما امام فرزندی از وی ندارند.

خلیفه ملعون عباسی از این راه به راحتی می‌توانست هم امام (ع) را در کنترل خود داشته باشد و هم رفت و آمد و ارتباط و تماس‌های شیعیان را با آن حضرت (ع) زیر نظر بگیرد.

امام جواد (ع) پس از آن و با وجود تکریم و احترام از سوی مأمون، تمایلى به زندگى اشرافى و معاشرت با خلیفه عباسی و درباریان نداشتند و به دنبال فرصتى بودند که از آن محیط خارج شوند.

همسر دیگر امام جواد علیه السلام، سمانه مغربیه نام دارد که مادر امام هادی علیه السلام است.

حضرت جوادالائمه (ع) دارای ۴ فرزند پسر و ۴ دختر به اسامی حضرت ابوالحسن امام علی النقی الهادی (ع) امام دهم شیعیان، ابواحمد موسی مبرقع، ابواحمد حسین، ابوموسی عمران، فاطمه، خدیجه، ام کلثوم و حکیمه بودند. 

بازگشت به مدینه

حضرت جوادالائمه (ع) پس از چندی به سفر حج رفتند و از آنجا به مدینه بازگشتند و تا پایان خلافت مأمون در آن شهر ماندگار شدند.

زندگی با ام فضل

ام الفضل همسر امام جواد (ع) که در دربار خلافت پرورش یافته و از زندگى اشرافى برخوردار بود، تحمل زندگى زاهدانه و بى آلایش خاندان عصمت و طهارت (ع) را نداشت و از آغاز ورود به مدینه منوره، بناى ناسازگارى در پیش گرفت و برای بازگشت به بغداد اصرار می‌کرد.

حتی چند بار نزد پدرش مأمون شکایت و گلایه کرد، اما مأمون به شکوائیه هاى دخترش اعتنا نداشت و وى را به زندگى مسالمت آمیز با امام جواد (ع) توصیه مى کرد.

مأمون برای امام محمد تقی (ع) احترام قائل بود و به این که دامادى وى را پذیرفته است، افتخار مى ‎کرد.

مقامات معنوی

همگان امام جواد (ع) را عالمی بزرگ می ‎دانستند. ایشان انسانی بردبار، نیکو سخن، عابد و بسیار باهوش بودند.

احادیث ارزشمند بسیاری از آن امام همام (ع) در کتبی همچون عیون اخبار الرضا، تحف العقول، مناقب و بحارالانوار نقل شده است.

سخنان به ‌یادگار مانده از حضرت جواد علیه السلام در موضوع های مختلف هر یک به‌ صورت مشعلی فروزان تا ابدیّت فراسوی راه انسانها می‌درخشد و در بزرگراه کمال و سعادت، حق را روشنی می بخشد. سخنان آن حضرت درباره جد گرامی‌ شان، رسول خدا صلی الله علیه و آله و مادرشان، حضرت فاطمه زهرا علیها سلام و پدرشان حضرت رضا علیه السلام نشانگر محبت و علاقه عمیق آن حضرت به این بزرگان است.

روزگار امام(ع) در زمامداری معتصم عباسی

پس از مرگ مأمون (17 رجب 218)، خلیفه ستمگر عباسی که به بهانه دامادی امام جواد علیه السلام سعی در کنترل رفتار امام(ع) و شیعیان داشت، برادر ناتنی ‎اش معتصم (لعنت الله علیه) به عنوان جانشین وی و هشتمین خلیفه عباسی، خلافت را در دست گرفت.

معتصم با این که در ظاهر مانند مامون براى امام جواد (ع) احترام قائل بود ولى در باطن نسبت به مقام و منزلت آن حضرت (ع) و شایستگى وى براى رهبرى مسلمین رشک مى برد و درصدد تحقیر و شهادت ایشان برآمد؛ لذا در اولین سال حکومت خود و براى کنترل و مراقبت بیشتر حضرت جوادالائمه (ع)، ایشان را به بغداد فراخواند و در حقیقت تبعید کرد و آن حضرت (ع) به ناچار به همراه همسر خود ام‎ الفضل مدینه را ترک کردند و به بغداد رفتند.

امام نهم شیعیان هنگامی که عازم بغداد شدند، فرزند گرامی شان امام على النقى (ع) را در مدینه جانشین خود کردند.

حضرت امام جواد (ع) در طول عمر با برکت و کوتاه مدت خویش، دوبار (در سال‌های ۲۱۵ و ۲۲۰ هجری قمری) به بغداد مسافرت کردند که هر دو بار، مصادف با ماه محرم بود.

معتصم به خاطر کینه و دشمنی که نسبت به اهل بیت (ع) و شیعیان آنان داشت، به بهانه هایى، محدودیت‎هاى جدیدی براى آنان و بویژه امام جواد (ع) قائل مى ‎شد.

شهادت امام علیه السلام

زندگی پربرکت امام جواد علیه السلام با نقشه معتصم، حاکم ستمگر عباسی و دخالت مستقیم ام فضل همسر آن حضرت پایان یافت. آن حضرت در آخرین روز ماه ذیقعده 220 هجری قمری و در سن 25 سالگی به شهادت رسیدند. معتصم با تهیه زهری که به ام فضل داد تا به امام بخوراند نقشه شوم خود را عملی کرد و امام علیه السلام را به شهادت رساند. پیکر مطهر ایشان در کنار قبر مطهر جدّ بزرگوارشان حضرت امام موسی کاظم علیه السلام در کاظمین به خاک سپرده شد.

دیدگاه تان را بنویسید