جی پلاس و بررسی تنش میان سپاهان و پرسپولیس ؛

هولیگانسیم مدیریتی؛ پدیده جدید فوتبال ایران است؟/ کریمیان: مدیران کار مدیریتی نمی کنند/کمیته انضباطی هر تصمیمی بگیرد جنجال آفرین می شود

تنش و جنجال میان هواداران پرسپولیس و سپاهان، وارد دور تازه ای شده و اکنون مدیران و مربیان تیم ها درگیر مسائل حاشیه ای و جنجال آفرینی در فوتبال شده اند و فرضیه هولیگانسیم مدیریتی را مطرح می کنند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ رقابت سپاهان و پرسپولیس زمان زیادی است که از فرم طبیعی خود خارج شده و هر بار یک جنجال جدید برای آن درست می شود. از زخمی و مصدوم شدن هواداران و صدمه زدن به خودروها در ورزشگاه تا همین داستانی که در هفته بیستم لیگ برتر رخ داد؛ در چند سال گذشته تبدیل به معضل اصلی فوتبال ایران شده است.

مدت ها است که تنش میان این دو تیم از زمین فوتبال خارج شده و حالا دیگر هواداران نه به تیم حریف بلکه به شهر رقیبشان هم توهین می کنند. قدرت نمایی سپاهان در لیگ برتر در دهه هشتاد و افزایش تقابل این تیم با تیم های پرسپولیس و استقلال، منجر به برخی شکست های تیم تهرانی مقابل اصفهان شد و در ادامه با حضور قلعه نویی در سپاهان و قهرمانی پرسپولیس در آخرین لحظه های لیگ برتر برابر سپاهان و ... منجر به تنشی شده که همه را نگران کرده است.

در واقع تنش امروزی میان دو تیم فراتر از آن است که در دهه هشتاد شاهد بودیم. درست است که در سال 86 سرباز اصفهانی یک چشم خود را به علت سنگ پرانی هواداران از دست داد اما تنش امروز میان دو تیم فراتر از آن شده و بعد از یک دوران آرام میان دو تیم، اکنون هر پرسپولیسی و هر سپاهانی در رده های مختلف به تنش و اختلاف رسیده اند. مدیرعاملان، سرپرستان، مربیان، بازیکنان و هواداران در این تنش نقشی را ایفا می کنند که در گذشته بی سابقه بوده است.

در حالی که برخی هولیگانسیم را در ایران مطرح می کنند، عملکرد مدیران و عملکرد آن ها و سوق دادن هواداران به درگیری ها، فرضیه هولیگانسیم مدیریتی را مطرح می کند.

برای بررسی این معضل به سراغ بازیکن سابق سپاهان رفتیم تا ریشه این تنش را بررسی کنیم. آیا تنش امروزی میان دو تیم از اتفاقات دهه هشتاد نشات گرفته یا ساخته و پرداخته دوره کنونی است؟ آیا کسانی از این تنش میان دو تیم بهره می برند و دنبال سمبل سازی در ایران هستند؟

*کریمیان: وضعیت سپاهان و پرسپولیس مانند تیم های اسکاتلندی و آرژانتینی است

 مهدی کریمیان، هافبک سابق سپاهان که سابقه قهرمانی با این تیم در چند دوره لیگ را در کارنامه دارد، در گفت و گو با خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ درباره ریشه اختلافات دو تیم سپاهان و پرسپولیس و افزایش تنش در این دیدار که در تمام سطوح جریان دارد، می گوید: ریشه این موضوع از موقعی شروع شد که در دهه هشتاد، پرسپولیس و سپاهان رقابت نزدیکی با هم داشتند و در سال 86 با تصمیم کمیته انضباطی ۳ امتیاز از سپاهان کسر شد. با این حال بعد از گذشت چند سال همه چیز به روال طبیعی خودش برگشت.

*مدیران با فضای مجازی و صفحات طرفداری یکی شده اند

وی خاطرنشان کرد: به یاد دارم که با سپاهان توانستیم پرسپولیس را در آزادی با نتیجه 4 بر یک ببریم اما اتفاقی رخ نداد. حتی در یک بازی با پرسپولیس مساوی کردیم و قهرمان شدیم و جلوی چشم هواداران این تیم جشن گرفتیم اما تقریبا همه چیز مدیریت شده بود اما امروزه به اعتقاد من مدیران با فضای مجازی و فن پیج های طرفداری یکی شدند و قصد جلب نظر هواداران را دارند.

سپاهان و پرسپولیس

*مدیران دو تیم کار مدیریتی نمی کنند

هافبک سابق سپاهان با بیان اینکه در دیدار اخیر دو تیم که برگزار نشد، مدیران در نقش یک هوادار ظاهر شده بودند، گفت: مدیران کار مدیریتی نمی کنند و دنبال این هستند که میز خود را بچسبند. آن ها مطمئن هستند که با حمایت فضای مجازی خیلی سریع صندلی خود را از دست خواهند داد و به همین دلیل دست به هر کاری می کنند که نظر آن ها را جلب کنند.

*کری خواندن پیشکسوت در هوادار 16 ساله تاثیر می گذارد

کریمیان به قهرمانی پرسپولیس مقابل سپاهان در سال 86 و سه دوره قهرمانی متوالی سپاهان اشاره می کند که در همان زمان تنشی میان هیچ سمتی وجود نداشت، اظهار کرد: قبلا مشکلی نبود اما از دیداری که هواداران دو تیم به همدیگر سنگ پرانی کردند و با مدیریتی که از چند سال قبل در تیم ها حاکم است، وضعیت قرمز شده است. الان شاهد بیانیه نویسی میان طرفین هستیم و نمی خواهند در فضای مجازی کوتاه بیایند. به جای کار مدیریتی، مدیران دنبال عزیز کردن خودشان در دل هوادار هستند. کل فوتبال ایران هم اینطور است. پیشکسوت باشگاهی که سال ها فوتبال بازی کرده، الان کری می خواهد. این مسائل به جامعه منتقل می شود و یک هوادار 16 ساله از این رفتارها، تاثیر می گیرد.

هافبک سابق سپاهان با بیان اینکه مدیریت نادرست فوتبال ایران در ورزشگاه ها و تنش میان تیم ها نمود پیدا کرده است گفت: مدیرانی که در راس کار هستند، باید حرفه ای عمل کنند. نه اینکه کدخدامنشی کنند و در تلویزیون به هم نان قرض بدهند بلکه باید صحیح و درست کار کنند. کور و کشته شدن افراد نمود مدیریت نادرست است. افرادی که فوتبال بازی کردند باید با درایت بیشتری صحبت کنند. ما می بینیم که کارشناس برنامه تلویزیونی در شبکه ملی کری می خواند. اگر در یک شبکه خصوصی باشد مشکلی ندارد اما در صداوسیما درست نیست.

*فضا بین سپاهان و پرسپولیس از گذشته سنگین است

او در واکنش به این سوال که آیا برخی دنبال نماد ساختن از تنش میان دو تیم هستند تا به طور مثال فضایی مانند فضای حاکم بر بازی سلتیک و رنجرز اسکاتلند ایجاد کنند که همواره به علت تفاوت های مذهبی با تنش های زیادی همراه است، گفت: دقیقا همین است. در سال هایی که در سپاهان حضور داشتم، هواداران به استقلال حساسیت کمتری داشتند و انتقال بازیکنان دو تیم حساس نبود اما اگر بازیکنی بین سپاهان و پرسپولیس منتقل می شد، فضا سنگین بود. من به همراه بنگر و جلال حسینی با رویانیان مذاکره کردم اما به خاطر محبوبیتم در اصفهان راهی تراکتور شدم.

سپاهان و پرسپولیس

*از تنش و جنجال، به عنوان یک نماد بهره برداری می کنند

کریمیان یادآور شد: وضعیت بین سپاهان و پرسپولیس در حال حاضر همانند تیم های مطرح اسکاتلند یا مانند تیم های مطرح آرژانتینی است که همیشه با زد و خورد و حاشیه همراه است. از این نماد که با تنش و جنجال همراه است، دنبال بهره برداری هستند. ما شاهد هستیم که مربیان هم خوب صحبت نمی کنند.

*هر رایی، تنش میان دو تیم را بیشتر می کند

هافبک سابق سپاهان به سرنوشت برگزار نشدن بازی پرداخت و گفت: مدیر و مربی نمی دانند چطور باید صحبت کنند. هوادار جوان از این صحبت ها تاثیر می گیرد. الان هر رایی که صادر شود، تبعات بدتری به دنبال دارد. اگر بازی سه بر صفر به سود پرسپولیس شود، سپاهانی ها جنجال می کنند و اگر قرار بر برگزاری بازی باشد، پرسپولیسی ها می گویند که مصدومان تیم حریف آماده بازگشت به میادین شده اند.

کریمیان با اشاره به اینکه چه زمانی تنش ها کاسته خواهد شد و آیا راهکار در تغییر رفتار مدیران و مربیان دو تیم است؛ کما اینکه هر دو طرف در مصاحبه های خود خواستار بازی بدون حاشیه هستند، می گوید: بالاخره یک نفر در شرایط کنونی دروغ می گوید و دنبال برگزاری بازی بدون حاشیه نیستند. نمی توان گفت الان روز است اما در عمل شب باشد. عوامل برگزاری بازی درست کار نمی کنند.

*نیروی انتظامی نمی تواند 500 هوادار را متفرق کند

وی به نقش عوامل و مسئولان برگزاری بازی پرداخت و عملکرد آن ها را ضعیف دانست و گفت: عوامل برگزاری قوی عمل نمی کنند. شب قبل از بازی یک سری جلسات در شورای تامین و با حضور نمایندگان تیم ها و نیروی انتظامی برگزار می شود اما در نهایت نمی توانند حدود 500 هوادار حاضر در مقابل هتل سپاهان را مدیریت کنند. برای نیروی انتظامی کاری ندارد که این هواداران را متفرق کند. از طرفی می توانند 5 روز قبل از بازی هر تصمیم که دارند، ابلاغ کنند. در این 5، 6 روز هم حواشی می خوابد.

*بازی بدون تماشاگر معنی ندارد

کریمیان به حضور چند صد نفر در ورزشگاه نقش جهان تحت عنوان عکاس، خبرنگار، عوامل برگزاری بازی و کارکنان ورزشگاه اشاره کرد و گفت: آیا این افراد کرونا نمی گیرند؟ همه با هم در تماس هستند و در چنین شرایطی، برگزاری بازی بدون تماشاگر معنی ندارد. باید بازی لغو می شد تا این حواشی به وجود نیاید.

*کمیته انضباطی محل درآمد فدراسیون فوتبال شده است

هافبک سابق سپاهان به نقش ضعیف فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ اشاره کرد و گفت: متاسفانه کمیته انضباطی منبع درآمدی برای فدراسیون شده و 20، 30 میلیون از هر نفر می گیرد و کک بازیکن، مدیر و باشگاه نمی گزد.

دیدگاه تان را بنویسید