حکم نخست وزیری مهندس مهدی بازرگان

در بخشی از حکم نخست وزیری مهندس بازرگان آمده است: جناب عالی را بدون در نظر گرفتن روابط حزبی و بستگی به گروهی خاص، مامور تشکیل دولت موقت می نمایم.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، پانزدهم بهمن ماه سال 57 بود که امام خمینی بنا به پیشنهاد شورای انقلاب، مهندس مهدی بازرگان را به عنوان نخست وزیر برای تشکیل کابینه دولت موقت انتخاب کردند. متن حکم امام به وسیله مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسمی در مدرسه رفاه و در حضور عکاسان و خبرنگاران داخلی و خارجی قرائت شد. سپس ترجمه انگلیسى آن به وسیله مرحوم ابراهیم یزدی برای خبرنگاران خارجی خوانده شد.

 

«بسم اللّه‌ الرحمن الرحیم

6 ربیع‌الاول 1399

جناب آقای مهندس مهدی بازرگان

بنا به پیشنهاد شورای انقلاب، بر حَسَب حق شرعی و حق قانونی ناشی از آرای اکثریت قاطع قریب به اتفاق ملت ایران که طی اجتماعات عظیم و تظاهرات وسیع و متعدد در سراسر ایران نسبت به رهبری جنبش ابراز شده است، و به موجب اعتمادی که به ایمان راسخ شما به مکتب مقدس اسلام و اطلاعی که از سوابقتان در مبارزات اسلامی و ملی دارم، جنابعالی را بدون در نظر گرفتن روابط حزبی و بستگی به گروهی خاص، مأمور تشکیل دولت موقت می‌ نمایم تا ترتیب ادارۀ امور مملکت و خصوصاً انجام رفراندم و رجوع به آرای عمومی ملت دربارۀ تغییر نظام سیاسی کشور به جمهوری اسلامی و تشکیل مجلس مؤسسان از منتخبین مردم جهت تصویب قانون اساسی نظام جدید و انتخاب مجلس نمایندگان ملت بر طبق قانون اساسی جدید را بدهید.

مقتضی است که اعضای دولت موقت را هر چه زودتر با توجه به شرایطی که مشخص نموده‌ ام تعیین و معرفی نمایید.

کارمندان دولت و ارتش و افراد ملت با دولت موقت شما همکاری کامل نموده و رعایت انضباط را برای وصول به اهداف مقدس انقلاب و سامان یافتن امور کشور خواهند نمود.

موفقیت شما و دولت موقت را در این مرحلۀ حساس تاریخی از خداوند متعال مسئلت می‌ نمایم.

روح‌اللّه‌ الموسوی الخمینی

 

صحیفه امام؛ ج 6، ص 54

 

دیدگاه تان را بنویسید