گزارش جی پلاس/ حاشیه نگاری روز نخست

افتتاح جشنواره فیلم فجر 38 با اثری تلخ! / وقتی همه سیاهپوش شدند

سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر با اکران فیلم سه کام حبس، ساخته سامان سالور در سینمای رسانه ها افتتاح شد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس از سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر؛ نخستین روز نمایش فیلم ها در سینمای رسانه ها (پردیس ملت) با اکران "سه کام حبس" ساخته سامان سالور در سانس اول آغاز به کار کرد؛ فیلمی با موضوع اعتیاد و آسیب های خانمان براندازش که بن مایه ای تلخ و ناراحت کننده دارد.

این فیلم با بازی محسن تنابنده، پریناز ایزدیار، سمیرا حسن پور و متین ستوده طبق قرعه نخستین فیلمی بود که در سینمای رسانه ها نمایش داده شد. تعداد بالای سوالات خبرنگاران و منتقدان - که عمدتا حاوی نظرات مثبت بود  - در نشست خبری این فیلم نشان می داد که سه کام حبس می تواند علی رغم موضوع تلخش مورد قبول مخاطبان سینما قرار بگیرد.

نشست خبری این فیلم البته بی حاشیه هم نبود.

1

اول از همه نحوه حضور عوامل فیلم در جایگاه مخصوص بود که به علت ناهماهنگی پیش آمده مجری نشست را هم سردرگم کرد تا جایی که چند بار جهت ورود عوامل فیلم را اشتباه اعلام کرد.

ساسان سالور، تهیه کننده فیلم در آغاز نشست و قبل از پرسیده شدن سوال ها از همه خواست برای گرامیداشت یاد درگذشتگان سانحه هواپیمای اوکراینی بایستند و یک دقیقه سکوت کنند.

نوزادی که در فیلم سه کام حبس حضور داشت در آغوش مادرش در سالن نشست خبری هم بود اما در همان آغاز نشست آن قدر جیغ زد که به ناچار از سالن بیرون برده شد.

یکی از خبرنگاران از کارگردان و تصویربردار فیلم پرسید که چرا رنگ غالب فیلم تیره و سیاه و خاکستری است؟ سلامی، تصویربردار فیلم در جواب گفت که اگر به جامعه امروز نگاه کنیم، همه چیز از ترکیب لباس مردم تا رنگ خودرو ها و ساختمان ها، همه خاکستری و سیاه و سفید است.

تمام عوامل فیلم که در نشست خبری حاضر شدند، لباس سیاه به تن داشتند.

سه کام حبس

قرار بود امسال در نشست های خبری یک منتقد سینما هم حضور داشته باشد اما او در نشست سه کام حبس حاضر نشد.

در پایان چند خبرنگار به آن چه "سانسور سوالات توسط عوامل برگزاری نشست" عنوان کردند معترض بودند اما مسئولان نشست توضیح دادند که فقط سوال های تکراری را حذف می کنند.

دومین فیلمی که امروز (شنبه) در سینمای رسانه ها نمایش داده شد، قصیده گاو سفید بود. در نشست خبری این فیلم، منتقدی که حضورش قبلا از سوی مسئولان جشنواره وعده داده شده بود، حضور داشت و درباره فیلم صحبت کرد.

رضا درستکار، منتقد سینما با تمجید از این فیلم گفت که قصیده گاو سفید شخصیت های پاک و تمیزی دارد و به بیننده هم باج نمی دهد.

در پاسخ به سوال یک خبرنگار که گفته بود شخصیت اصلی زن فیلم به خاطر رفتارهایش "ایرانی" نبود، علیرضا ثانی فر، بازیگر فیلم پیشنهاد داد که درباره این نظر از حضار رای گیری شود. در اینجا مجری نشست خبری از عوامل خواست با درخواست وقت از او، صحبت کنند و اجازه رای گیری هم نداد و گفت که "اینجا جای رای گیری نیست."

04

چند سوال مشابه از کارگردان پرسیده شد مبنی بر این که آیا فیلمش هم راستا با کمپین های نه به اعدام است؟ بهتاش صناعی ها، کارگردان فیلم پاسخ داد که در جایگاه نقد یا دفاع از این قانون نیست اما معتقد است که می شود درباره هر قانونی حرف زد.

ابراهیم داروغه زاده، دبیر جشنواره به صورت ایستاده شاهد نشست خبری این فیلم بود. او در نشست خبری فیلم قبلی (سه کام حبس) هم حضور داشت.

سومین فیلم امروز (شنبه) در سینمای رسانه ها تازه ترین اثر سهیل بیرقی با عنوان عامه پسند بود. موضوع این فیلم هم مانند دو ساخته قبلی کارگردان با محوریت زندگی زنان و مشکلات آنها در جامعه است.

شخصیت اصلی فیلم، فهیمه - با بازی فاطمه معتمدآریا - برای یافتن راهی برای زندگی بهتر به شهر زادگاهش می رود اما با مشکلاتی روبرو می شود.

بر اساس برنامه ریزی جشنواره فجر 38، یک منتقد قبل از آغاز جلسه پرسش و پاسخ با خبرنگاران درباره فیلم صحبت می کند. این بار آنتونیا شرکا درباره فیلم عامه پسند گفت که این فیلم برخلاف دو فیم قبلی سهیل بیرقی (من و عرق سرد) قهرمان ندارد و شخصیت اصلی فیلم یک زن خانه دار است که در زندگی اش با مشکل روبرو شده و این یک اتفاق طبیعی است.

او همچنین گفت که به جز شخصیت مرد اصلی فیلم، میلاد با بازی هوتن شکیبا چهره تمام مردهای این فیلم را نمی بینیم و تنها احساسات "فهیمه" را در برخورد با آنها میبینیم.

شرکا در ادامه گفت: زاویه دوربین به نحوی است که می خواهد مخاطب را به جای آن مردان بگذارد تا مخاطب از خود بپرسد که سهم خودش در برخورد با افرادی مشابه شخصیت اصلی فیلم چقدر است.

01

از حاشیه های نشست خبری فیلم عامه پسند که البته کم و بیش در دو نشست قبلی هم دیده شد، عدم تسلط مجری معروف نشست های خبری امروز بود. گبرلو امروز بارها سوالات خبرنگاران را اشتباه خواند و گاهی کلمات ساده را نیز درست ادا نکرد. البته دست خط بد برخی خبرنگاران هم در این موضوع بی اثر نبود.

02

این خبر لحظه به لحظه تکمیل شده است.

دیدگاه تان را بنویسید