ترین‌ها جشنواره سی‌وهشتم فیلم فجر

نگاهی به حواشی، تفاوت‌ها و ترین‌ها در هر فستیوال و جشنواره یکی از جذابیت‌های خبری است، جذابیت‌هایی که اگرچه در حاشیه قرار دارند اما گاهی اهمیتی بیش از متن می‌یابند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، نگاهی به سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر نشان از تفاوت های این دوره با دوره قبل دارد. تفاوت هایی که برخی از جذابیت های جشنواره محسوب می شوند و برخی دیگر شاید چندان خوشایند نباشند.

اولین ها

این که امسال و در سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر از ۲۲ فیلم حاضر در بخش سودای سیمرغ چیزی حدود یک پنج را فیلم اولی ها تشکیل می دهند، یکی از نکات جذاب و جدید است که در کنار نقدها، امیدواری‌هایی را نیز برانگیخته است. روزصفر اثر سعید ملکان، پوست اثر برادران ارک، آن شب اثر کورش آهاری و شنای پروانه اثر محمد کارت، اسامی این فیلم ها هستند.

روز صفر داستان دستگیری عبدالمالک ریگی است و اسامی و نام هایی را در خود دارد که پیش از این و در تجارب قبلی شان خوش درخشیده‌اند؛ به ویژه ترکیب امیر جدیدی، سعید ملکان و بهرام توکلی همان ترکیب موفق فیلم سینمایی تنگه ابوقریب است.

پوست اولین فیلم داستانی بلند برادران ارک است که با درون مایه های عشق، جادو و خرافه پرستی داستان ترسناکی را روایت می کند که در سال های اخیر ژانر نادر سینمای ایران بوده است.

آن شب فیلمی به کارگردانی کوروش آهاری، نویسندگی کوروش آهاری و میلاد جرموز و تهیه‌کنندگی محمد درمنش محصول سال ۱۳۹۸ درباره یک زوج ایرانی در آمریکاست که در یک هتل محبوس شده‌اند در حالی که نیروهای بیگانه ای آن‌ها را وادار می‌کنند که با رازهایی که از هم پنهان کرده‌اند روبه رو شوند.

شنای پروانه فیلمی به کارگردانی و نویسندگی محمد کارت و تهیه‌کنندگی رسول صدرعاملی محصول سال ۱۳۹۸ است؛ فیلم‌نامه این فیلم را که مضمونی اجتماعی دارد، محمد کارت، حسین دوماری و پدرام پورامیری (خالقان فیلم جاندار) نوشته اند و در خلاصه داستان آن آمده است: "در جنوب شهر، شنای پروانه طوفان به پا می‌کند".

پرتکرارترین‌ها

جواد عزتی در سال های اخیر به یکی از برندهای سینمایی بدل شده که حضورش تضمینی در فروش به ویژه در مورد آثار کمدی بوده است؛ عزتی در جمع هنرپیشگان امسال پرکارترین بوده و با حضور در پنج فیلم مغز استخوان اثر حمیدرضا قربانی، شنای پروانه به کارگردانی محمد کارت، خورشید به کارگردانی مجید مجیدی، دوزیست به کارگردانی برزو نیک نژاد و آتابای نیکی کریمی به جشنواره آمده است.

ابراهیم حاتمی کیا یکی از قدیمیترین، پرکارترین و البته موفق ترین کارگردانان سینمای ایران است که امسال هجدهمین تجربه حضور خود در این جشنواره را تجربه می کند. کارگردانی که موفق شده است تا شش سیمرغ بهترین فیلم برای آثارش مهاجر (۱۳۶۸)، از کرخه تا راین (۱۳۷۱)، آژانس شیشه‌ای (۱۳۷۶)، ارتفاع پست (۱۳۸۱)، به رنگ ارغوان (۱۳۸۳)، به نام پدر (۱۳۸۴) و سه سیمرغ بلورین کارگردانی برای سه فیلم آژانس شیشه‌ای، به رنگ ارغوان و به وقت شام را از این جشنواره دریافت کند.

جدیدترین‌ها

پس از سال ها غیبت و فقدان سینمای وحشت در ایران، جشنواره سی و هشتم میزبان فیلمی در این ژانر است. پوست فیلمی سینمایی با کارگردانی بهمن ارک و بهرام ارک، با تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح محصول سال ۱۳۹۷ هجری خورشیدی است و این نخستین فیلم ترکی سینمای ایران است که به صورت حرفه‌ای تولید و اکران می‌شود. این اولین حضوربرادران ارک با یک فیلم بلند در بخش سودای سیمرغ است. این فیلم در بخش نگاه نو پذیرفته شده و به پیش‌بینی برخی کارشناسان می‌تواند شگفتی جشنواره امسال باشد. موضوع این فیلم عشق، جادو و خرافه پرستی است و دربارهٔ خانواده ای است که شامل یک مادر و پسر هستند و زندگی آن‌ها به دلیلی دچار مشکل می‌شود.

کمرنگ ترین‌ها

به رغم جشنواره پیشین که چندین نام زنانه را در اسامی پذیرفته شدگان خویش می دید (جمشیدیه: یلدا جبلی، ایده اصلی: آزیتا موگویی، بنفشه آفریقایی: مونا زندی حقیقی و شبی که ماه کامل شد: نرگس آبیار) و اتفاقا بخش مهمی از جوایز به یکی از این زنان (نرگس آبیار) رسید، جشنواره سی و هشتم جشنواره ای خالی از زنان است و تنها نام نیکی کریمی کارگردان فیلم آتابای در بخش سودای سیمرغ دیده می شود. در بخش نگاه نو هم همچنان سال گذشته، حضور هیچ زنی دیده نمی شود.

متفاوت‌ترین‌ها

تعارض فیلمی به کارگردانی محمدرضا لطفی و تهیه‌کنندگی سیدامیر سیدزاده است که پیش از این با نام ریست در رسانه‌ها شناخته شده بود؛ این فیلم محصول مشترک ایران و جمهوری چک است و برای اولین بار در ایران از زاویه دوربین‌های مدار بسته به روایت می پردازد. تعارض تنها فیلم سیاه و سفید جشنواره و یک سایکودرام است. 

تنها فیلم کمدی این دوره از جشنواره خوب بد جلف: ارتش سری فیلمی در ژانر کمدی به کارگردانی پیمان قاسم خانی و تهیه‌کنندگی محسن چگینی است که در بخش سودای سیمرغ حضور دارد. این فیلم ادامۀ قسمت اول خوب، بد، جلف است که زوج هنری موفق پژمان جمشیدی و سام درخشانی در قسمت قبلی و البته سریال پژمان را همراه خود دارد.  

 

دیدگاه تان را بنویسید