کارشناس فوتبال در گفت و گو با جی پلاس؛

ذوالفقارنسب: دایی گزینه مناسبی برای تیم ملی است/ شرط فدراسیون انگیزه مربی را کم می کند

از نظر بیژن ذوالفقارنسب، علی دایی گزینه مناسبی برای مربیگری در تیم ملی است.

لینک کوتاه کپی شد

بیژن ذوالفقارنسب با سال‌ها تجربه مربیگری در لیگ یرتر و تیم‌های ملی، انتخاب احتمالی علی دایی به عنوان جانشین مارک ویلموتس را مناسب و مثبت می‌داند. او در گفت و گو با خبرنگار جی پلاس در این باره اظهار می کند: «من فکر می‌کنم انتخاب علی دایی خوب و مناسب است. دایی با تجربیاتی که در دوران مربیگری به‌دست آورده می‌تواند عملکرد موفقی در تیم ملی داشته باشد. فراموش نکنیم که دایی در مقطع نخست مربیگری در تیم ملی به بلوغ حرفه‌ای نرسیده بود که این سمت را به او دادند اما الان با گذشته زمان، بسیار فرق کرده و از لحاط فنی، تجربی و فکری به نقطه خوبی رسیده است. من این انتخاب را مثبت ارزیابی می‌کنم.»

با بازیکنان تیم ملی که صحبت می‌کنیم، قریب به اتفاق آنها از حضور احتمالی دایی استقبال می‌کنند و معتقدند او انگیزه برد را به اردو خواهد آورد. آیا دایی در مرحله حساس مقدماتی جام جهانی موفق می‌شود و می‌تواند میل به پیروزی را به بازیکنان منتقل کند؟ ذوالفقارنسب به این اتفاق خوشبین است: «قطعا همینطور است. دایی کسی است که تمام مراحل مربیگری را گذرانده، بازیکن خوبی بوده و تجارب بین‌المللی بسیاری هم در کارنامه دارد. او در باشگاه‌های بزرگی به میدان رفته و از مربیان مختلف و سطح بالا تجربیاتی اندوخته است. یکی از فاکتورهای انتخاب مربی تیم ملی، بحث بین‌المللی بودن آن است که دایی این صلاحیت را دارد. ضمن اینکه با حرف شما هم موافقم. دایی با انگیزه‌ای متفاوت این کار را آغاز خواهد کرد و شک نکنید میل به پیروزی را به بازیکنان نیز منتقل می‌کند.  او در سال‌های اخیر آموزش دیده، با مدیران مختلف کار کرده و به کلاس‌های مربیگری هم رفته. بنابراین انتخاب اصلحی برای تیم ملی است.»

ذوالفقارنسب

دایی یک بار مربی تیم ملی بوده و در این بخش به موفقیت نرسیده است. آیا می‌توان گفت او با توجه به تجربه قبلی در این راه به موفقیت نخواهد رسید؟ ذوالفقارنسب در پاسخ می‌گوید: «منطقی نیست که الان بابت نتایج گذشته از دایی انتقاد کنیم. آن زمان شرایط به گونه‌ای بود که او نتوانست به موفقیت برسد. کسی از آن نتایج دفاع نمی‌کند اما سال‌ها گذشته و دایی هم به درجات بالای مربیگری در باشگاه‌های مختلف رسیده است. او دگرگون شده و معتقدم این بار می‌تواند با تیم ملی به نتایج قابل توجهی برسد.»

فدراسیون فوتبال تا پایان مسابقات مقدماتی جام جهانی به امیر قلعه نویی پیشنهاد داد که این مربی نپذیرفت. به نظر می‌رسد پیشنهاد به علی دایی نیز همینطور است. موضوعی که ذوالفقارنسب از آن انتقاد می‌کند: «این بحث منطقی نیست و اعتماد به نفس یک مربی را می‌گیرد. اصلا شما بگویید که این موضوع واقعیت دارد؛ مسئولان فدراسیون فوتبال باید آنقدر با برنامه باشند که کسی متوجه ماجرا نشود. از کجا معلوم که آقای دایی با بهترین عملکرد کارش را به پایان نرساند؟ آن وقت باید بیایند و بگویند لطفا قراردادت را تمدید کن. من دیده‌ام که در باشگاه‌ها مدت قرارداد یک فصل و نیم است یا کمتر و بیشتر اما هیچ جا ندیدم که به مربی تیم ملی بگویند تا آخر مقدماتی بمان و کار کن. این یک فشار غیرمنطقی به مربی وارد می‌کند و انگیزه او را می‌گیرد. ضمن اینکه شرط خوبی برای شخصیتی مثل علی دایی یا هیچ مربی دیگری نیست. فکر هم نمی‌کنم دایی این شرط را قبول کند.»

517

ذوالفقارنسب به عنوان رئیس کانون مربیان فوتبال ایران، حمایت خود و همکارانش از انتخاب مربی ایرانی را با انتشار بیانیه‌ای نشان داد. تیم امید اما با مربی داخلی نتیجه نگرفت و حالا این سوال پیش می‌آید که احتمالش هست تیم ملی هم نتواند با گزینه ایرانی به موفقیت برسد. ذوالفقارنسب در این باره به جی پلاس می‌گوید: «داستان تیم امید با تیم ملی فرق می‌کند. آنجا اردوها را دیر شروع کردند، چند بار مربی عوض شد، باشگاه‌ها بازیکن ندادند و اردو و بازی تدارکاتی هم در کار نبود. درست است که ما از مربی داخلی حمایت کردیم اما در بیانیه هم چند شرط گذاشتیم که یکی از آنها استفاده از مربیان مجرب خارجی در کادر فنی بود. به عنوان نمونه برای تیم ملی می‌توانیم از تمرین‌دهنده، مربی دروازه‌بان و همچنین متخصص تغذیه خارجی استفاده کنیم. ما با کارلوس کی‌روش به عنوان یک مربی قرارداد بستیم اما بعدها دیدیم که چند دستیار با خودش آورد. ویلموتس هم از چهار دستیار خارجی در کادر فنی‌اش استفاده کرد. این یک موضوع بدیهی است که مربی دستیارهای خوب داشته باشد. متأسفانه فوتبال ایران در زمینه دستیار با مشکلاتی مواجه است و به همین دلیل بهتر است اگر دایی هم انتخاب شد، مربیان خارجی خوبی در کنار خود داشته باشد تا به موفقیت برسد.»

دیدگاه تان را بنویسید