خاطره ای جالب از علامه جعفری از زبان پروفسور ژاپنی

خانم پروفسور هیسائه ناکانیشیا اینگونه علامه جعفری را ستایش می کند: او بسیار صادق و رو راست بود و گاهی اوقات بسیار صریح. گاهی اوقات از سیاستمدارها به خاطر فساد‌شان انتقاد می‌کرد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس: مطلب زیر بخشی از گفت وگوی خانم پروفسور هیسائه ناکانیشی به مناسبت سالگرد ارتحال علامه است که در تابستان 1397 انجام شده است. وی در این گفت و گو به دیدار خود با علامه جعفری که در سپتامبر 1998 صورت گرفته پرداخته است: 

در همان جلسه ای که به اتفاق آقای کوزو (اسماعیل) ناکایاما ـ سپتامبر ۱۹۹۸ ـ به منزل ایشان ‌رفتم، مدتی درباره سیاست معاصر با هم صحبت ‌کردیم. ایشان بسیار  شوخ‌طبع بود و با تکرار صدای بعضی از قدرتمندان و سیاستمداران معاصر در دنیا، طرز سخن گفتن آنان را مثل خودشان بیان می کرد و می‌گفت: بعضی از آنها بسیار فاسد و بی‌ارزش هستند. گاهی اوقات در مورد برخی از سیاستمدارانِ بد چنان عصبانی می‌شد که نفرت خود را علیه آنها کاملاً ابراز می‌کرد. هر چند علامه جعفری بسیار آرام و مهربان صحبت می‌کرد، ولی هنگام صحبت درباره فساد در سیاست، بسیار تند و صریح بود و آن را با عصبانیت ابراز می‌کرد. این خاطرۀ بسیار مهمی است که از ایشان دارم.

او بسیار صادق و رو راست بود و گاهی اوقات بسیار صریح. گاهی اوقات از سیاستمدارها به خاطر فساد‌شان انتقاد می‌کرد. او از گروه‌های خاصی از مردم که شأن و منزلت انسانی نداشتند، ناراحت بود و انتقاد می‌کرد، و وقتی از وضعیت فعلی دنیا انتقاد می‌کرد، بسیار رُک و صریح بود؛ همزمان بسیار مهربان و خوش قلب بود. خوشبختی انسان‌ها برای او اهمیت داشت. علامه جعفری همچنین در استفاده از استعاره، بسیار توانا بود. مثلاً وقتی درباره انسانی حرف می‌زند که در روح و ذهن خود ثبات ندارد، می‌گوید: این فرد روی کوه آتشفشانی نشسته است، و وقتی آتشفشان خاموش است، زندگی او نیز بسیار ثبات دارد. اما هنگامی که اتفاقی می‌افتد، آتشفشان فوران می‌کند و زندگی این فرد بسیار ناپایدار می‌شود. او در آثار خود از استعاره‌های بسیاری برای توضیح منظور خود استفاده می‌کند.

 

منبع: کانال استاد علامه جعفری

 

دیدگاه تان را بنویسید