ایران در رتبه چهارم جهانی تولید علم نانو قرار گرفت

بر اساس آمارهای منتشر شده از «استت نانو»؛ ایران در سال ۲۰۱۹ توانسته است رتبه چهارم جهانی تولید علم نانو را از آن خود کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس،‌ تولیدات نانویی این روز‌ها در کشور ما بسیار رشد کرده و بسیاری از محققان و پژوهشگران جوان کشورمان تاکنون توانسته‌اند در این زمینه افتخار آفرینی کنند. با ورود پژوهشگران کشورمان در حوزه نانو از اوائل دهه ۸۰ در این زمینه به پیشرفت‌های چشمگیری دست یافته ایم.  یکی از حوزه‌هایی که پژوهشگران کشور در آن حضور پر رنگ دارند، مقالات نانو است که بنابر اعلام استت نانو ایران در سال ۲۰۱۹ رتبه چهارم در تولید مقالات نانو را از آن خود کرده که افتخار بزرگی است.

بنا بر گزارش «استت نانو» از حدود ۱۷۸ هزار مقاله نانو که در سال ۲۰۱۹ در مجلات JCR) Journal Citation Reports) نمایه شده، در حدود ۷۴ هزار مقاله سهم محققان چینی است.

نیروی انسانی فراوان، وجود مراکز متعدد دانشگاهی و تحقیقاتی و البته توجه ویژه به فناروی نانو سبب شده که چین در دهه گذشته در رتبه اول این شاخص قرار بگیرد. این تعداد مقاله بیش از ۱۶ درصد از کل مقالات چین در این سال را تشکیل می‌دهد. بعد از چین، آمریکا با حدود ۲۴  هزار مقاله در رده دوم قرار دارد. هند با ۱۵ هزار مقاله رتبه سوم و ایران با ۱۰ هزار و ۴۹۴ مقاله در رتبه چهارم جدول قرار گرفته است. همچنین کره جنوبی  با ۹ هزار و ۴۳۱ مقاله در رتبه پنجم  و آلمان با ۸ هزار و ۴۴۶ مقاله در رتبه ششم  قرار گرفته است.

در این جدول ۲۰ کشور برتر در تولید علوم نانو در سال ۲۰۱۹ از نظر سهم مقالات و ... معرفی شدند.  علاوه بر تعداد مقالات نانو سهم مقالات نانو از کل مقالات آن کشور هم به عنوان معیاری از میزان توجه و اولویت به انتشار علوم نانو در جدول ذکر شده که ایران، عربستان و هند به ترتیب بیشترین مقدار را در این شاخص دارند.

20 کشور برتر در تولید علوم نانو در سال ۲۰۱۹

 این داده‌ها توسط «استت نانو» با استفاده از یک عبارت جستجوی مختص فناوری نانو از پایگاه اطلاعات Web of Science به طور ماهانه جستجو و منتشر می‌شوند.

دیدگاه تان را بنویسید