چگونه ماساژ را به یک بازی آرام بخش برای نوزادان تبدیل کنیم؟

کودکان با حس لامسهٔ کاملاً رشدیافته‌ به دنیا می‌آیند. این حس یکی از ابزارهای اصلی کودک برای تجربه و درک جهان بیرون است و تماس پوست با پوست مادر و نوزاد یکی از مهم‌ترین بخش‌های قدرت و روند شناخت کودک خواهد بود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، در این مطلب می‌توانید با یک ماساژ و نوازش آهسته و آرام به عنوان یک بازی آرامش‌بخش برای نوزادان آشنا شوید.

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

  • مشت و مال آهسته
  • نحوهٔ بازی مشت و مال یواش

مشت و مال آهسته

این بازی از زمان تولد و دوران نوزادی تا یک سالگی کودک مناسب است. یکی از مهارت‌هایی که طی این فعالیت رشد می‌یابد تحریک حواس کودک شماست. وسایل مورد نیازتان برای این فعالیت فقط دست‌هایتان و یک روغن بدن کودک بدون بو و حساسیت است.

همچنین به خاطر داشته باشید که هر کودکی با آهنگ و سرعت متفاوتی رشد می‌کند، بنابراین اگر کودک شما هنوز برای چنین بازی و فعالیتی در این هفته کاملاً آماده نیست، می‌توانید چند هفته بعد دوباره امتحان کنید.

نحوهٔ بازی مشت و مال یواش

قبل از شروع یادتان باشد که تمام کودکان ماساژ را دوست ندارند و ماساژ برای کودکانی که ریفلاکس اسید معده به مری دارند نیز مناسب نیست. برای ماساژ نوزادتان، بهتر است اول او را به پشت بخوابانید تا بتواند شما را ببیند و سعی نکند به پهلو غلت بخورد. اما اگر مانع انجام ماساژ نیست، ایرادی ندارد اگر هم برهنه روی یک کهنهٔ بچه یا حوله غلت بخورد. اگر اتاق سرد است بگذارید ‌لباس بالا‌تنه‌اش تنش باشد. به اندازهٔ یک سکه از روغن را کمی گرم کنید و آن را بین کف دست‌هایتان بمالید. منظور از گرم کردن روی حرارت قرار دادن نیست، گرم کردن روغن با دستتان هم کافی است. سپس خیلی آرام آن را روی پوستش بکشید و بهتر هم هست که ماساژ را با پاهای نرم کوچکش شروع کنید.

هر انگشتش را به اطراف خم کنید، سپس از انگشت شستتان برای فشار دادن آرام پاشنه‌هایش استفاده کنید. از آنجا به بالا حرکت کنید، ساق پاها و ران‌هایش را با ملایمت فشار دهید. احتمالاً در چند بار اول بهتر است تنها پاهایش را ماساژ ‌دهید تا به آن عادت کند.

برای ماساژ قفسهٔ سینه و شکم، هر دو دستتان را صاف روی میان‌تنهٔ کودکتان بگذارید و آنها را باز کنید تا به پهلوها برسند، به شکلی که انگار صفحات یک کتاب را با هر دو دست صاف می‌کنید. سپس درحالی‌که دست‌هایتان هنوز صاف هستند، از نوک انگشت‌هایتان برای ماساژ دادن در جهت عقربه‌های ساعت استفاده کنید، طوری که حرکت انگشت‌هایتان دایره‌های کوچکی ایجاد کند.

ماساژ کودک را می‌توانید تا زمانی که به نظر می‌رسد از آن لذت می‌برد ادامه دهید و به محض اینکه بی‌قرار شد، از شما رو برگرداند یا خمیازه کشید متوقفش کنید.

دیدگاه تان را بنویسید