مزایای بازی با نوزاد با عروسک انگشتی

شاید متوجه شده باشید که بینایی نوزادتان بعد از تولدش اندکی محدود است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، به نظر می‌رسد از وجود چیزهایی که با او فاصله دارند آگاه نیست، ‌اما اگر چیزی را به میدان دیدش ببرید یعنی در فاصلهٔ ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متری از صورتش، ناگهان تمام صورتش چشم می‌شود. این یکی از مهارت‌های بقاست. نوزادان هنگام ورود به جهان طوری تجهیز شده‌اند که بتوانند غذایشان را پیدا کنند و ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متر همان فاصلهٔ صورت شما با صورت نوزاد است وقتی که به او شیر می‌دهید! در این مطلب می‌توانید با چگونگی تحریک مهارت‌های بینایی رو به رشد کودکتان با یک بازی ساده با عروسک‌های بندانگشتی آشنا شوید.

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

  • بازی با عروسک بندانگشتی
  • نحوهٔ بازی با عروسک بندانگشتی
  • روش ساخت عروسک‌ بندانگشتی

بازی با عروسک بندانگشتی

این بازی از دوران نوزادی کودک شما تا چهار ماهگی‌اش خوب و مناسب است. در این بازی مهارت‌هایی که رشد پیدا می‌کنند یکی توسط تحریک بینایی و دیگری با تعامل بین شما و کودک. فکر هم نکنید حتماً باید این بازی را در دورهٔ نوزادی فرزندتان انجام دهید و همچنین اجرای آن وقتی کودک کمی بزرگ‌تر می‌شود باز هم سرگرم‌کننده خواهد بود.

وسایل مورد نیاز برای این بازی فقط یکی از دست‌های شما و یک یا چند عروسک‌ بندانگشتی ساده است که حتی می‌توانید خودتان آن را با کاغذ ضخیم و یک ماژیک درست کنید.

نحوهٔ بازی با عروسک بندانگشتی

کودکتان را به پشت بخوابانید یا او را در یک صندلی فنری با پشتی قابل تنظیم و قابلیت لمیدن بگذارید. در هر کدام از انگشتان اشارهٔ خود یک عروسک بندانگشتی بپوشید.

انگشت‌ها را به آرامی به میدان دید کودک ببرید و صبر کنید تا چشم‌هایش را روی عروسک‌ها متمرکز کند. سپس آهسته هر عروسک را معرفی کنید. برای معرفی چیزی مثل «سلام من کلاه‌قرمزی هستم» هم کافی است.

وقتی به جای هر عروسک صحبت می‌کنید انگشتتان را خم کنید تا عروسک به کودکتان تعظیم کند. چند لحظه مکث کنید طوری که انگار کودکتان در حال پاسخ دادن است و سپس به گفت‌وگوی یک‌طرفه بین کودکتان و هر عروسک ادامه دهید.

در آغاز، انتظار نداشته باشید که کودک بتواند حرکات عروسک‌ها را با چشم‌ها و سرش دنبال کند. دو تاه سه ماه طول می‌کشد تا او بتواند این مهارت را پیدا کند. در عوض، بگذارید از تعامل با شما لذت ببرد. در این سن، مهم‌ترین چیز بازی کردن با کودک، درگیر کردن او در بازی و خوشگذراندن شما با هم است.

روش ساخت عروسک‌ بندانگشتی

برای ساختن یک عروسک بندانگشتی می‌توانید از یک کاغذ ضخیم مثل کاغذرنگی مخصوص نقاشی استفاده کنید. مستطیل‌های کوچکی ببرید و با آنها استوانه‌هایی به سایز نوک انگشتتان درست کنید و آن را با نوار چسب، یا چسب مایع به هم بچسبانید، طوری که انگشتتان در آن جا بگیرد. گوش، سبیل، دماغ، کلاه یا موی یا یک شخصیت عروسکی خاص مثل «فامیل دور» را مد نظرتان قرار دهید و به آن بچسبانید.

ساختن عروسک انگشتی مردی که کلاه دارد یا گربه‌ای که گوش‌های نوک‌تیز دارد کار نسبتاً ساده‌ای است. در آخر با یک ماژیک صورت عروسک را بکشید، به شکلی که اجزای صورتش کاملاً ساده و مشخص باشد تا کودکان به صورت‌های ساده و واضح واکنش سریع‌تر و چشمگیرتری نشان دهد.

 

دیدگاه تان را بنویسید