معاون کانون نهادهای سرمایه‌گذاری عنوان کرد؛

توصیه به سهامداران؛ ‌انتظار بهترین‬ عکس‌العمل است

معاون کانون نهادهای سرمایه‌گذاری از توقف روند کاهشی شاخص نهایتا تا پایان هفته جاری خبر داد و گفت: برخی صندوق‌های سرمایه‌گذاری با اشراف بر شرایط بازار، وارد خرید سهام پرسود شده‌اند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، علیرضا توکلی کاشی در خصوص تحولات بازار سرمایه در اولین روز از معاملات هفته جاری و تأثیر کاهش شاخص کل بورس بر سایر بازارها گفت: بازار سرمایه همانند یک دماسنج عمل می‌کند که در واقع، رفتار آن معلول اتفاقات بیرونی است؛ اما این رابطه لزوماً معکوس نیست، به عبارت بهتر، معمولاً انتظار نداریم که اتفاقات و نوسانات قیمتها در بازار سرمایه، بر فضای بیرونی آن اثرگذار باشد.

معاون توسعه کانون نهادهای سرمایه‌گذاری افزود: به دنبال انجام حمله تروریستی ایالات متحده آمریکا در عراق که موجب شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی شد و به خصوص اینکه این حمله، یک حمله کور نبوده و به اعتراف مقامات آمریکایی کاملاً با برنامه از پیش طراحی شده بوده است، بگونه‌ای که پهپاد متخاصم فقط سه خودروی امنیتی را که حامل سپهبد قاسم سلیمانی که یکی از بالاترین و مؤثرترین مقام‌های نظامی ایران بود، مورد هدف قرار داده است، برخی نگرانی‌هایی در کشور ایجاد شد که آیا احتمال وقوع تنش و احیاناً جنگ در منطقه افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: البته این نگرانی‌ها به معنای آن نیست که وقوع تنش و اعلان جنگ در منطقه حتمی خواهد بود؛ بلکه این موضوع صرفاً سبب بروز نگرانی‌هایی در بازار سرمایه شده است که صرفاً از جنس سوال و ابهام است؛ نه اینکه جامعه اطمینان پیدا کرده باشد که این گمانه‌زنی‌ها به وقوع می‌پیوندد و همین نگرانی‌ها، منجر به کاهش شاخص بورس در اولین روز معاملاتی هفته و پس از انتشار خبرهای مذکور شد که این عکس العمل بازار به یک اقدام تروریستی کاملاً طبیعی بوده است که حتی ممکن است ظرف چند روز آینده هم ادامه داشته باشد.

توکلی کاشی گفت: اما جای هیچ نگرانی نیست؛ زیرا با رفع ابهامات و انجام اقدامات مدبرانه و هوشمندانه نظام، بازار سرمایه می‌تواند به سرعت این کاهش شدید را ظرف چند روز جبران کرده و در جایگاه قبلی و حتی به مراتب بالاتر از آن قرار بگیرد.

در حوادث مشابه نوسان شاخص پس از چند روز فروکش کرد

وی تصریح کرد: اگرچه ممکن است کاهش شاخص بورس ظرف چند روز آینده نیز ادامه داشته باشد، اما به احتمال خیلی زیاد، تا پایان هفته جاری، این نوسانات متوقف خواهد شد؛ همانطور که در چند سال گذشته نیز شاهد وقایع مشابهی در منطقه بوده و به خوبی از آن گذر کرده‌ایم؛ این در حالی است که در یکسال اخیر، دو اتفاق مهم حمله به پالایشگاه آرامکو در عربستان از سوی پهپادهای یمنی و سقوط پهپاد آمریکایی از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خاک ایران که آنها نیز اتفاقات مهمی از نظر نظامی و امنیتی بودند، برخی نگرانی‌ها را ایجاد کرده بود که مبادا جرقه وقوع یک جنگ در منطقه زده شود و بازار سرمایه نیز پیرو همین مسائل نوساناتی را شاهد بود؛ ولی بعد از گذشت چند روز، روند کاهشی شاخص بورس فروکش کرد و اثر آن در بازار سرمایه از بین رفت.

توصیه به سهامداران / ‌ «انتظار» بهترین‬ عکس‌العمل است

توکلی کاشی با بیان اینکه بسته به بزرگی و کوچکی وقایعی که در عرصه سیاسی در منطقه رخ می‌دهد، بازار سرمایه طبیعتاً دچار نوساناتی می‌شود و این یک پدیده کاملاً طبیعی و منطبق بر انتظارات در بازار سرمایه است، تصریح کرد: در چنین شرایطی نباید سهامداران رفتارهای هیجانی از خود نشان دهند زیرا رفتارهای هیجانی ایشان عمدتاً سبب آسیب دیدن سرمایه خودشان خواهد شد.

وی در پاسخ به خبرنگار ما مبنی بر توصیه عملی به سهامداران گفت: به گواه آمار در سی سال گذشته، بازار سرمایه همواره جزو بهترین گزینه‌های سرمایه گذاری و بهترین ابزار حفظ ارزش سرمایه در مقابل تورم و سایر نوسانات اقتصادی بوده است؛ به این معنا که روند بازار اگرچه در دوره‌های کوتاه و میان مدتی همراه با نوساناتی بوده است، اما به طور عمومی رو به صعود بوده است.

توکلی کاشی خاطرنشان کرد: توصیه عمومی که همیشه به فعالان بازار و به خصوص افراد کم تجربه تر که به تازگی و در چند سال اخیر به بازار سرمایه پیوسته‌اند می‌شود، این است که سرمایه‌های خود را با واسطه صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد بازار سرمایه کنند و از ورود مستقیم به بازار سرمایه بپرهیزند. زیرا این صندوق‌ها، دارای مدیران حرفه‌ای بوده و سبد متنوعی از سهام را در اختیار دارند و در صورت وقوع نوساناتی در بازار سرمایه، می‌توانند بهترین بهره‌برداری را از آن صورت دهند؛ زیرا در بازار سرمایه، و در زمانی که عمده سرمایه گذاران فروشنده هستند، آنها خلاف جهت حرکت کرده و با قیمت‌های پایین، اقدام به خرید حرفه‌ای سهام می‌کنند.

وی ادامه داد: بنابراین مردمی که در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کرده باشند، از منافع ناشی از افزایش ارزش سهامی که توسط این صندوق‌ها با قیمت پایین‌تر خریداری شده، منتفع می‌شوند؛ ضمن اینکه اگر شرایط خاصی وجود داشته باشد که نیاز به فروش یک سهم باشد، مدیران حرفه‌ای به سرعت وارد عمل شده و فروش را انجام می‌دهند؛ پس مثل هر زمان دیگری، به سرمایه‌گذاران بازار توصیه می‌شود تا در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری، اقدام به سرمایه گذاری نمایند.

توکلی کاشی گفت: توصیه‌ای که به سایر سرمایه‌گذارانی که به هر دلیلی در گذشته و به صورت مستقیم وارد بازار شده‌اند دارم، این است که در شرایط هیجانی، انتظار، بهترین عکس العمل ممکن است. ایشان باید اگاه باشند که فشار بیشتر برای فروش سهام، سبب کاهش بیشتر قیمت سهام شده و صرفاً به ضرر ارزش سرمایه ایشان خواهد بود.

وی افزود: طبیعتاً بازیگران حرفه‌ای بازار بهتر می‌دانند که در شرایط بحرانی و نوسانی، راهبرد صحیح چیست زیرا ایشان سرمایه‌های چند صد و چند هزار میلیارد تومانی را در اختیار دارند و خود بهتر می‌دانند که در شرایط بحرانی، زمان مناسبی برای فروش نبوده و امکان فروش حجم بالای سهام، اصولاً ممکن نیست.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که آیا رفتار سهامداران عمده بازار سرمایه، روز گذشته علت ترغیب سهامداران به سمت فروش سهام خود بود، خاطرنشان کرد: یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای، هیچگاه در شرایط مبهم و نامعلوم، سهام خود را برای فروش عرضه نخواهد کرد. زیرا به گواه تجربه و آمار گذشته، در بسیاری از مواقع بعد از فروکش کردن گردوغبار ناشی از ابهامات، بازار در نقطه‌ای بالاتر از وضعیت قبلی قرار گرفته است و فروش سهام، صرفاً سبب افزایش زیان شده است.

فروشندگان بزودی همین سهام را باید با قیمت‌های بالا خریداری کنند

به گفته توکلی کاشی، قاعدتاً با فروکش کردن نسبی ابهامات و اتخاذ سیاست‌های صحیح از سوی نظام و حاکمیت جمهوری اسلامی ایران، بسیاری از این افرادی که امروز در صف‌های فروش سهام قرار دارند، در صف‌های خرید حضور خواهند داشت و سهامی را که دیروز فروخته‌اند، فردا با قیمت‌های به مراتب بالاتری خریداری خواهند کرد.

وی گفت: باید به این نکته مهم هم توجه داشت که هرچند شاید امکان فروش سهام برای یک سهامدار خرد با سرمایه چند ده میلیونی وجود داشته باشد، اما امکان فروش سهام چند صد و چند هزار میلیارد تومانی توسط سهامداران عمده، اصولاً وجود ندارد.

نوسان شاخص قطعاً موقت است

توکلی کاشی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان پیش‌بینی کرد که شاخص بورس ظرف روزهای آینده در چه کانال‌هایی نوسان کند، تصریح کرد: نوسانات بازار سرمایه به طور قطع موقتی خواهد بود و ممکن است چند روز به طول بیانجامد، که این موضوع کاملاً طبیعی است؛ اما اینکه کاهش شاخص چند روز ادامه داشته باشد را می‌توان بسته به این دانست که عکس العمل ایران و پاسخ ایران به این مساله به لحاظ دیپلماسی چگونه خواهد بود و از آن مهم‌تر، زمان پاسخ است. به این معنا که اگر دولت در کمترین زمان ممکن به این موضوع، پاسخ مناسبی بدهد، تب نوسانات و نگرانی‌ها در بازار زودتر فروکش کرده و طبیعتاً شاخص کل بورس، زودتر در سطوح تعادلی خود آرام خواهد گرفت.

 

دیدگاه تان را بنویسید