برنده جایزه نوبل به دلیل تحقیق اشتباه عذرخواهی کرد

یکی از برندگان جایزه نوبل در ۲۰۱۸ رسما اعلام کرد تحقیق جدیدی که منتشر کرده اشتباهاتی دارد. او پس از عذرخواهی این تحقیق را بازپس گرفت.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، فرانسیس آرنولد برنده جایزه نوبل ۲۰۱۸ میلادی، تحقیق منتشر شده در سال گذشته را بازپس گرفت و اعتراف کرد این پژوهش به شیوه نامناسبی انجام شده است.

آرنولد در سال ۲۰۱۸ میلادی همراه ۲ دانشمند دیگر به دلیل تحقیقات درباره تکامل آنزیم‌ها برنده نوبل شیمی شده بود.

اما به نظر می‌رسد او در تحقیقی دیگر دچار اشتباه شده است. در پژوهش بازپس گرفته شده، آرنولد اشاره کرده بود آنزیم‌هایی که در باکتری «ای. کولای» وجود دارند احتمالاً به اجبار به شیوه‌ای تکامل یافته‌اند که به آنها اجازه می‌دهد به طور دقیق مکان واکنش شیمیایی را کنترل کنند.

اما پس از آنکه مشخص شد این پژوهش اشتباه است، آرنولد آن را باز پس گرفت. او در توئیتر نوشت: برایم دردناک اما مهم است که به این امر اعتراف کنم. از همه عذرخواهی می‌کنم. هنگام انتشار تحقیق مشغولیت‌هایی داشتم و کارم را خوب انجام ندادم.

این پژوهش Site-selective enzymatic C‒H amidation for synthesis of diverse lactams نام داشت و باهمکاری «ژی- جون جیا» و «اینها چو» از همکاران آرنولد در موسسه فناوری کالیفرنیا انجام شده بود. تحقیق مذکور در نشریه ساینس منتشر شده بود اما اکنون باز پس گرفته شده است.

در این میان محققان دیگر از صداقت آرنولد تقدیر کرده‌اند و معتقدند او با اعتراف به اشتباه نشان داد حتی دانشمندان برنده نوبل نیز ممکن است اشتباه کنند.

دیدگاه تان را بنویسید