نقش ویتامین D در پیشگیری از عفونت‌ها

پزشکان آمریکایی در بررسی‌های خود به نقش ویتامین D در پیشگیری از عفونت‌ها پی بردند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، پزشکان با بیان اینکه به مدل جدیدی برای مطالعه نقش ویتامین D در پیشگیری از عفونت‌ها دست پیدا کرده‌اند، اظهار داشتند: آزمایشات انجام شده بر اساس این مدل‌ها نشان می‌دهد ویتامین D می‌تواند به طور چشمگیری تعداد باکتری‌های بیماری‌زا در زخم‌های پوستی را کاهش دهد.

پزشکان آمریکایی با اشاره به اینکه این تحقیق می‌تواند نشان دهنده ویژگی ویتامین D در پیشگیری از عفونت باشد، تاکید کردند: این مطالعه حائز اهمیت است زیرا روش جدیدی را برای بررسی مکانیزم‌هایی ارائه می‌کند که ویتامین D از طریق آن پپتید ضد میکروبی در بدن را تنظیم می‌نماید.  

ویتامین D محلول در چربی است و در مواد غذایی محدودی وجود دارد که جذب کلسیم در روده را افزایش می‌دهد و برای رشد استخوان‌ها ضروری است. همچنین با قرار گرفتن در معرض نور خورشید این ویتامین در بدن تولید می‌شود که برای رشد سلول‌ها و کاهش التهاب حائز اهمیت است.

در این بررسی نقش گونه زیست فعال ویتامین D در افزایش تولید پپتید ضد میکروبی کاتلیسیدین (CAMP) مورد ارزیابی قرار گرفت. پپتید ترکیب متشکل از دو یا چند آمینو اسید است و CAMP از سلول‌های ایمنی و سلول‌هایی تولید می‌شود که مانعی برای مقابله با عفونت فراهم می‌سازند.

به گزارش مدیکال اکسپرس، پزشکان آمریکایی در بررسی‌های خود مشاهده کردند موش‌های دارای ژن CAMP انسانی در برابر عفونت‌های روده مقاومت بیشتری دارند و عفونت‌های پوستی آن‌ها با گونه زیست فعال این ویتامین قابل درمان است.

 

دیدگاه تان را بنویسید