راز نوارهای سطح ماه زحل چیست؟

انسلادوس از جمله قمرهای سیاره زحل است که بر روی سطح آن نوارهایی به شکل خط های موجود بر روی پوست بدن ببر وجود دارد و راز آنها بعد از مدت ها افشا شده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، دانشمندان معتقدند که در قمر انسلادوس مقدار زیادی آب وجود دارد که در عمق آن مخفی شده است. از نظر آنها فعل و انفعالات ناشی از وجود آب در عمق سیاره یخی یادشده به شکل گیری یک اقیانوس زیرسطحی در انسلادوس انجامیده که ممکن است میزبان زندگی فرازمینی ها باشد و البته عامل شکل گیری خطوط مرموز بر روی سطح انسلادوس است.

اولین بار فضاپیمای کاسینی با گردش به دور این قمر زحل توانست نوارهای عجیب و شگفت آور را بر روی سطح آن شناسایی کند و بررسی های بعدی نشان داد که در زیر سطح این سیاره به ظاهر یخ زده امکان تداوم حیات وجود دارد.

حالا ستاره شناسان به این نتیجه قطعی رسیده اند که عامل شکل گیری خطوط ممتد طولانی بر روی سطح قمر مذکور یک اقیانوس بزرگ زیرزمینی است.

البته هنوز سوالات بسیاری در این زمینه وجود دارد که دانشمندان موفق به پاسخگویی به آنها نشده اند. از جمله این سوالات می توان به این نکته اشاره کرد که چرا خطوط یادشده تنها در قطب جنوب قمر انسلادوس قرار دارند و چرا آنها در فواصل مساوی از یکدیگر قرار دارند.

محققان با استفاده از مدل های رایانه ای، به شبیه سازی محیط این قمر زحل پرداخته اند و معتقدند ممکن است علت این مسائل تاثیرگذاری جاذبه خود زحل باشد. هر چند برای کسب اطمینان در این زمینه باید بررسی های بیشتری صورت بگیرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید