جی پلاس؛

نظر میرزا جوادآقا ملکی تبریزی درباره آرزوی ظهور حضرت ولی عصر(عج)

هدف از آرزوی ظهور حضرت حجت بن الحسن عجل الله تعالی فرجه الشریف در کلام آیت الله میرزا جوادآقا ملکی تبریزی بیان شده است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاسآیت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی(۱) در کتاب المراقبات به وفاداری در زمان غیبت حضرت ولی عصر (عج) اشاره کرده و اینگونه فرموده اند:

 

افراد بزرگوار، عملشان این گونه است که وفاداری خود را در زمان غیبت بیشتر نشان می دهند تا زمانی که امام(ع) حاضر باشند. هدف از آرزوی ظهور او نباید خارج از ظهور حضرت باشد.

 

زیرا این بالاترین هدف است و هدف های دیگر باید مقدمه رسیدن به این هدف باشد.

 

شناخت، نزدیکی و خوشنودی او پایان کارها و آرزوهاست.

 

۱. میرزا جواد آقا ملکی تبریزی عارف، حکیم، استاد اخلاق و فقیه بزرگ شیعه و اسلام فرزند میرزا شفیع در شهر تبریز متولد شد. تاریخ دقیق ولادت وی مشخص نیست، اما با توجه به کتابی در فقه که یکی از فضلای معاصر به آن دست یافته است معلوم می شود که به سال 1312 هجری قمری ایشان در عنفوان جوانی بوده است. دلیل نامگذاری او به ملکی، نسبت فامیلی با خاندان ملک‌التجار تبریزی است.

علوم صرف، نحو،‌ معانی و بیان و دروس مقدماتی دیگر را در تبریز فرا گرفت و پس از مدتی سطح را به پایان رساند و برای ادامه تحصیل به نجف سفر کرد. وی در درس‌ میرزا حسین نوری، حاج آقا رضا همدانی و آخوند خراسانی شرکت کرد اما مهم‌ترین استادش، حسینقلی همدانی بود که به سبب علاقه وافر به استادش نام فرزندش را حسینقلی گذاشت. ملکی تبریزی مدت ۱۴ سال همیشه همراه او بود و ارادت ویژه‌ای به وی داشت.

آیت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در سال 1321 قمری / 1270 شمسی به ایران بازگشت و به زادگاهش تبریز رفت.

در این سال ها بود که واقعه مشروطه پدید آمد و ارتش روسیه بخشی از آذربایجان را اشغال کرد، مردم بی‌‎‌پناه آن خطه به خاک و خون کشیده شدند و شهر تبریز محاصره شد.

راهی غیر از ترک دیار باقی نماند. از این رو حاج میرزا جواد آقا به دور از چشم متجاوزان رو به سوی تهران گذارد و از آنجا به زیارت حضرت عبدالعظیم(س) شتافت. سپس به قم مهاجرت کرد و این شهر را وطن خویش قرار داد.

در سال 1329 ق و در ابتدای ورود به قم و پیش از ملاقات با شیخ عبدالکریم حائری و تأسیس حوزه علمیه قم، ملکی کتاب مفاتیح الشرایع فی الفقه را تدریس می‌ کرد. دو مجلس اخلاق داشت، یکی در منزل برای خواص و دیگری در مدرسه فیضیه برای عموم که جمعی از بازاریان قم نیز در آن درس شرکت داشتند. نماز جماعت را در بالای سر حضرت معصومه(س) اقامه می‌ کرد که امام خمینی و آیت الله بهاء‌‌الدینی از جمله افرادی بودند که در نماز ایشان شرکت می‌ ‎‌کردند.

سرانجام خورشید عرفان و مناجات، روز یازدهم ذی‌حجه سال 1343 قمری از دنیا رفت و به لقای محبوبش رسید.

دیدگاه تان را بنویسید