پور موسوی در گفت و گو با جی پلاس

سرمربی تیم ملی جوانان: قراردادم با فدراسیون فوتبال تمام شد/ دو آینده متفاوت در انتظار آریا برزگر است

سیروس پورموسوی باید گزارش یازده ماه کار در تیم جوانان را ارائه بدهد و بعد برای تمدید قرارداد با فدراسیون فوتبال به توافق برسد.

لینک کوتاه کپی شد

تیم ملی فوتبال جوانان مرحله نخست مسابقات مقدماتی قهرمانی آسیا در تهران را با موفقیت  پشت سر گذاشت. حالا این تیم باید برنامه‌های خود را برای حضوری موفق در مرحله نهایی آغاز کند. سیروس پورموسوی، سرمربی تیم جوانان ایران در گفت و گو با خبرنگار جی پلاس درباره برنامه‌های این تیم می‌گوید: «ما به عنوان یکی از 16 تیم به مرحله نهایی مسابقات قهرمانی آسیا راه پیدا کردیم. این مسابقات مهرماه سال 99 در ازبکستان برگزار می‌شود و 4 تیم برتر به جام جهانی صعود خواهند کرد. برنامه‌های بسیاری برای موفقیت در این بازی‌ها داریم که امیدوارم به سرانجام برسد.»

پورموسوی صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: «بعد از پایان بازی‌ها، به یک کلاس در مالزی رفتم. کلاسی درباره توسعه فوتبال پایه در آسیا که خیلی هم خوب بود. مربیانی از تمام کشورهای آسیا آمده بودند و کلا پربار بود. بعد از بازگشت، در حال آماده کردن گزارش عملکردمان در 11 ماه گذشته هستیم. هفته بعد این گزارش را به کمیته فنی فدراسیون فوتبال ارائه می‌کنیم. قرارداد من 30 آبان تمام شده و بعد از ارائه گزارش باید ببینیم آیا پیشنهاد جدیدی برای همکاری دریافت می‌کنیم یا نه.»

1398031412423023717584124

 سرمربی تیم جوانان در پاسخ به این سوال که چرا قراردادتان کوتاه‌مدت بود، می‌گوید: «مشکلی در این رابطه نبود و خودم خواستم که مقطعی جلو برویم. اگر هر دو طرف راضی باشند، مشکلی برای ادامه همکاری وجود ندارد. حضور در تیم ملی افتخار هر مربی ایرانی است و از نظر من تیم بزرگسالان با نونهالان هیچ تفاوتی ندارد.»

پورموسوی از لزوم حمایت فدراسیون فوتبال هم صحبت می‌کند: «برای دور اول حمایت شدیم و فدراسیون فوتبال هر چه نیاز داشتیم تدارک دید. در دو تورنمنت شرکت کردیم که خیلی به کمک‌مان آمد. ابتدا سن‌پترزبورگ که به استعدادیابی ما خیلی کمک کرد و بعد تاجیکستان که قهرمان شدیم. این دو تورنمنت به بازیکنان کمک کرد تا خود را بازیابی کنند، باتجربه شوند و آماده رقابت با تیم‌های حاضر در گروه شوند. به عنوان نمونه در گروهمان حریف سرسختی مثل امارات داشتیم که چندین بار به جمع تیم‌های برتر این رقابت‌ها رسیده است. ضمن اینکه با توجه به نتایج قبلی در سید چهار بودیم. خیلی تلاش کردیم تا به موفقیت برسیم که همینطور هم شد.»

image_600_400

آیا بازیکنان تیم جوانان این پتانسیل را دارند که به تیم ملی بزرگسالان برسند؟ پورموسوی می‌گوید: «وقتی تیم جوانان را دور هم جمع کردیم، کسی بازیکنان را نمی‌شناخت و اغلب بی‌نام و نشان بودند. بیشتر آن ها در تیم‌های سطح پایین حضور داشتند و اگر گزارش‌های ما را ببینید می‌فهمید که از باشگاه‌هایی چون شهدای کیوج هم که در آسیا ویژه حضور داشت بازیکن به تیم جوانان دعوت کردیم. آریا برزگر را از تیم خلیج فارس شیراز به تیم جوانان آوردیم و به او بازی دادیم. بعد از پایان رقابت‌های مقدماتی اغلب بازیکنان ما به چشم آمدند اما آن ها باید بدانند که تازه اول راه هستند و قدم اول را برداشته‌اند. آن ها دیگر گمنام نیستند اما باید سخت‌تر از همیشه کار کنند. این پیشرفت بازیکنان تیم جوانان را می‌توانید در لیگ برتر هم ببینید. شاوردی و بیژنی به عضویت استقلال درآمده‌اند، نخودکار با سایپا خوب کار می‌کند، اسداللهی در پدیده حضور دارد و برزگر هم پیراهن پرسپولیس را پوشید.»

خیلی‌ها در طول روزها و هفته‌های اخیر، آریا برزگر را با سردار آزمون مقایسه کرده‌اند. پورموسوی درباره این مقایسه به جی پلاس می‌گوید: «برای برزگر دو آینده متفاوت را می‌توان متصور شد. اول اینکه بازیکن بزرگی شود و به رده‌های بالاتر برسد یا اینکه یک جرقه باشد. اینها به خودش بستگی دارد که چطور رفتار و چگونه جایگاهش را پیدا کند. برزگر از لحاظ انگیزشی و همچنین روحی و روانی نباید از مسیرش خارج شود. او جوان مستعدی است که باید کمک کنیم راهش را گم نکند و تحت تأثیر قرار نگیرد. بازیکنانی بهتر از آریا برزگر هم داشتیم که راه‌شان را گم کرده و محو شده‌اند.»

701

پورموسوی در پاسخ به این سوال که اولین بار چه زمانی آریا برزگر را دید، می‌گوید: «آریا قبل از حضور در تیم جوانان، یک مقطع بازیکن تیم نوجوانان بود. او را اولین بار با تیم شیراز در رقایت‌های آموزشگاه‌های کشور در بندرعباس دیدم. آموزش و پرورش با توجه به شرایط موجود، این رقابت‌ها را در رده جوانان و بین 24 استان برگزار کرد. یک هفته آنجا بودم و از هر تیم سه، چهار بازیکن را دیدم. وقتی برگشتم باید یک تیم می‌ساختم. حتی از من انتقاد کردند و گفتند چرا اینقدر برای استعدادیابی وقت می‌گذاری که در جواب گفتم عجله‌ای ندارم، چون باید یک تیم جدید بسازم. آریا در این بازی‌ها مهاجم تیم شیراز بود و عملکرد خوبی هم ارائه داد. آن بازی‌ها باعث شد آریا را بهتر ببینیم. آریا هم روی زمین قوی است و هم روی هوا. عده‌ای او را فقط سرزن می‌دانند اما اکثر گل‌های او برای تیم جوانان با پا به ثمر رسیده است. برزگر اول راه است و کار دارد تا به مهاجمی شش‌دانگ تبدیل شود. »

15467848155107

پورموسوی در پایان از باشگاه‌هایی که تیم جوانان را حمایت کردند تشکر می‌کند: «باید از باشگاه‌هایی چون سپاهان، شهر خودرو، ملوان  و فولاد و سایپا تشکر کنیم که بازیکنان را در اختیار تیم جوانان قرار دادند. همچنین مربیانی که در رده پایه فعالیت می‌کنند و البته هوادارانی که برای حمایت از ما به ورزشگاه آمدند. امیدوارم اگر بودیم در دور نهایی هم نتایج خوبی کسب کنیم و مجوز حضور در جام جهانی جوانان را به‌دست بیاوریم.»

 

دیدگاه تان را بنویسید