۴۲ واگن جدید به خطوط متروی تهران اضافه می شود

مدیرعامل شرکت مترو تهران از افزوده شدن ۴۲ واگن به خطوط مترو تا پایان سال خبر داد و گفت: دولت جهت تأمین ۱۰۵۰ واگن مترو در پایتخت تکلیف قانونی دارد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، علی امام، مدیرعامل شرکت مترو تهران، درباره مطالبه مردم جهت افزایش تعداد قطارهای مترو با توجه به تغییر نرخ بنزین اظهار داشت: دولت برای تأمین ۲ هزار واگن بر اساس ماده ۵۸ قانون پنج‌ ساله ششم تکلیف قانونی دارد و بر همین اساس، سال ۹۵ شورای اقتصاد مصوبه‌ای داشت که ۱۰۵۰ مورد از این واگن‌ها برای تهران و ۹۵۰ مورد برای سایر شهرها تا سال ۱۴۰۰ توسط دولت تأمین شود.

وی افزود: بر همین اساس قرار شد مناقصه‌ تأمین ۶۳۰ واگن برای تهران از همان ۱۰۵۰ مورد نامبرده شده برگزار شود ولی فرایند ابلاغ آن به سرعت انجام نگرفت و اواخر سال ۹۷ به پیمانکار و شرکای چینی موضوع ابلاغ شد البته هنوز به دلیل مشکلات قرارداد عملیاتی نشده است.

مدیرعامل شرکت مترو تهران ادامه داد: وزارت کشور هنوز بانک عامل را برای این مسأله نهایی نکرده و از طرفی قرارداد برای تأمین ۶۳۰ واگن بر اساس یورو است ولی از آنجا که می‌خواهند از فاینانس چین استفاده کنند این موضوع به الحاقیه نیاز داشته بنابراین فرایند لاک‌پشتی بوده و مسیر طولانی را طی کرده است.

امام با اشاره به اینکه سازمان شهرداری‌ها نیز پیگیر این مسأله است، گفت: اخیراً رضا اردکانیان وزیر نیرو به عنوان رئیس کمیته مشترک همکاری‌های بازرگانی ایران و روسیه به این کشور سفر کرده و قرار است تا ۴ پروژه را کشور روسیه با ایران همکاری داشته باشد که دو مورد آن مربوط به وزارت نیرو، یک مورد به راه‌آهن و یک مورد مربوط به تأمین واگن در تهران و کلانشهرها است.

وی با تأکید بر اینکه قرار است مسکو تعدادی از واگن‌های مترو تهران و کلانشهرها را تأمین کند اعلام کرد: این موضوع در حال حاضر در مرحله مذاکره است ولی پیش‌بینی‌ها به این صورت بوده که حدود ۶۸۰ واگن تأمین شود که البته این تعداد فقط برای تهران نیست و امیدواریم بخش زیادی از آن برای پایتخت در نظر گرفته شود.

مدیرعامل شرکت مترو تهران خاطرنشان کرد: به غیر از این موضوع ۷۰ واگن قطعات آن سال گذشته وارد گمرک شده و قرار است هفته آینده بر اساس همین قطعات دو رام قطار را به بهره‌برداری برسانیم که قبلاً ۴ رام نیز در شهریور افتتاح شده بود و ۴ رام دیگر نیز تا پایان سال تکمیل و به شرکت بهره‌برداری مترو تحویل داده می‌شود.

امام تصریح کرد: با این حساب تا پایان سال ۱۰ رام قطار مترو تحویل شرکت بهره‌برداری مترو می‌شود ولی قرارداد عملیاتی دیگری به دلیل محدودیت منابع مالی نداریم. 

وی گفت: بر اساس استانداردهای بین‌المللی هر واگن مترو قیمتی حدود یک میلیون یورو دارد و یک رام قطار هزینه ۷ میلیون یورویی در پی خواهد داشت که تأمین آن در شرایط اقتصادی کنونی با سختی مواجه است.

 

دیدگاه تان را بنویسید