نظر امام درباره میزان مهریه چه بود؟/ ایشان برای عروس ها و دخترانشان چه مقدار مهریه تعیین کردند؟

امام درباره مهریه به عرف توجه داشتند و نظرشان این بود که ملاک های خانواده و عرف جامعه مهم است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، در گفت و گویی که به مناسبت سالگرد امام خمینی(س) با خانم فاطمه طباطبایی انجام شده است، مصاحبه کننده نظر امام را درباره مهریه و میزان آن مورد سوال قرار داده اند و ایشان پاسخ گفته اند، متن این چند پرسش و پاسخ در ادامه آمده است:  

چه نظری راجع به آداب ازدواج و مسائلی چون مهریه داشتند؟

راجع به مهریه دقت داشتند؛ یعنی اعتقادشان بر این بود که دختر باید مهریه داشته باشد و اگر افرادی برای عقد نزدشان می آمدند و مثلا مهریه را یک جلد کلام الله مجید ذکر می کردند، قبول نمی کردند و می گفتند چیزی را به عنوان مهر تعیین کنند.

در مورد مبلغ مهریه چه نظری داشتند؟

این بستگی به خانواده ها دارد.

ایشان چه ملاکی را در نظر می گرفتند؟

به عرف توجه می کردند. چون این مساله عرفی است و به خانواده ها مربوط می شود. ممکن است برای خانواده ها ملاک ها متفاوت باشد. این مسائل به عرف جامعه بر می گردد. امام عقیده داشتند که در تعیین مهریه باید به حد دختر و خانواده و ملاکی که دارند، توجه کرد؛ ولی در مورد تشریفات دیگر ازدواج اعتقادی نداشتند. بخصوص زمانی که نوه شان با برادرم ازدواج کردند چون زمان جنگ بود، شدیدا از تشریفات نهی کردند. گفتند: وقت جشن گرفتن و مهمانی دادن نیست. یک مجلس معمولی داشتیم و خریدی هم در حد متوسط جامعه انجام دادیم. در کل امام معتقد بودند که باید به عرف توجه شود و متناسب با آن عمل کرد.

حضرت امام مهریه شما که عروسشان بودید و همچنین دخترانشان را چه مقدار تعیین کرده بودند؟

برای هر کدام از ما یک دانگ خانه تعیین شده بود. البته یک خانه ای که متعارف بود. حالا بستگی دارد به اینکه این خانه آن موقع پنجاه هزار تومان می ارزید و یک خانه نیز بیست هزار تومان.

 

 

برشی از کتاب یک ساغر از هزار؛ ص 436-437؛ ناشر: چاپ و نشر عروج؛ چاپ اول (1379).

دیدگاه تان را بنویسید