گزارش جی پلاس/ اتفاقات بدی که هشدار برای فرداست

دلایلی که می گوید فدراسیون تاج برای تیم ایران کم کاری می کند / از انتخاب اشتباه تا تعلل های عجیب و یک قرارداد تلخ!

فدراسیون فوتبال از 10 ماه گذشته تاکنون، نتوانسته در 4 مقطع زمانی مختلف برای تیم ملی بازی تدارکاتی فراهم کند و این فرصت به راحتی از دست رفته است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ فدراسیون فوتبال بر این باور است که شکست تیم ملی برابر عراق حاوی درس‌های مختلفی برای این مجموعه است و با وجود فراهم شدن تمامی مسائل پشیبانی، این تیم مقابل بحرین و عراق تن به شکست‌های ناامیدکننده داده است.

با این وجود عملکرد مدیران ارشد این فدراسیون از جمله مهدی تاج (رئیس فدراسیون فوتبال) و محمدرضا ساکت (مشاور رئیس و مدیر تیم ملی) که متولیان اصلی تیم ملی هستند، نشان از مشکلات و کاستی‌های متعدد در مسیر آماده سازی این تیم برای حضور در انتخابی جام جهانی 2022 قطر است.

** فرصت سوزی 5 ماهه در انتخاب سرمربی و یک انتخاب اشتباه

از زمان اتمام جام ملت‌های آسیا تا خرداد ماه سال جاری فرصت بسیار خوب و مفیدی برای آماده‌سازی تیم ملی ایران بود اما با اتمام قرارداد کی‌روش و تعلل در انتخاب سرمربی جدید به علت وجود زمان کافی، تیم ملی در سردرگمی محض به سر برد.

مهدی تاج در آن مقطع اعتقاد داشت که تیم ملی فعلا مسابقه و رویدادی در پیش رو نداشته و قصد عجله در انتخاب سرمربی را ندارند.

نتیجه این شد که فدراسیون فوتبال پنج ماه را به راحتی آب خوردن از دست داد و در زمانی که تیم‌های دیگر در حال ترمیم مشکلات و آماده‌سازی خود برای حضور در انتخابی جام جهانی و جام ملت‌های در آسیا بودند، تیم ملی با تدبیر مسئولان، در خواب به سر برد.

در نهایت انتخاب مارک ویلموتس اگرچه موافقانی داشت اما منتقدان بسیاری هم داشت که او را از نظر فنی جانشین خوبی برای کارلوس کی روش  نمی دانستند. فوتبال ایران 8 سال به سرمربی پرتغال اعتماد کرد و با سرمایه گذاری فراوان سبک فنی این مربی را در تیم ملی پایه گذاری کرد اما با آمدن ویلموتس و تفکرات کاملا متفاوت از کی روش، تقریبا تمام آن ساختارها از هم پاشید. کما اینکه به لحاظ شخصیتی و مدیریتی نیز این دو مربی قابل قیاس با هم نیستند و نمودش را در عملکرد ضعیف بازیکنان در دو بازی بحران و عراق دیدیم.

** تعلل های عجیب در تدارک 4 بازی تدارکاتی

نوروز 98 نخستین پنجره بازی های ملی بود که برخلاف چندین سال گذشته تیم ملی هیچ برنامه‌ای برای آن نداشت و در حالی که رقبای قدرتمند آسیایی حداقل دو دیدار دوستانه خوب را برگزار کردند، تیم ملی هیچ بازی تدارکاتی را به علت نداشتن سرمربی برگزار نکرد.

طی سالیان گذشته با اصرار کارلوس کی‌روش، تیم ملی برنامه مفصلی را برای تیمش داشت و ایام نوروز برای ملی‌پوشان تعطیل نبود اما امسال خبری از این اتفاقات نبود و خواب زمستانی تیم ملی وارد بهار شد.

بعد از انتخاب سرمربی تیم ملی نیز باز هم فدراسیون فوتبال نتوانست دیداری برای ایران هماهنگ کنند. نخستین هفته انتخابی جام جهانی 2022 در آسیا برای تیم‌های نخست رده‌بندی با استراحت همراه بود و هر تیمی یک دیدار تدارکاتی را انجام داد اما خبری از بازی تدارکاتی برای تیم ملی نبود.

علی رغم اینکه مهدی تاج عنوان کرده تاکنون هیچ یک از روزهای ملی را از دست نداده‌اند؛ تیم ملی چهارمین فرصت برگزاری بازی را هم از دست داد و تیم ملی همزمان بازی بحرین و عراق، هیچ برنامه‌ای ندارد.

** اداره سرمربی تیم ملی به اشتباه‌ترین شکل ممکن

فدراسیون فوتبال در بدو همکاری با ویلموتس تاکید کرد که او فدراسیون محور خواهد بود اما هنوز معلوم نیست این مهم تاکنون محقق شده است یا خیر.

کادرفنی تیم ملی طی ماه‌های اخیر هیچ یک از بازی‌های مهم رقبای تیم ملی را از نزدیک تماشا نکرده اند. حتی برای بازی پیش روی عراق و بحرین هم برنامه‌ای ندارند و قرار نیست هیچ یک از اعضای کادرفنی در اردن این دیدار را مشاهده کنند.

در واقع مهم‌ترین شاخصه ویلموتس نسبت به کارلوس کی‌روش سکوت در برابر مشکلات و خودداری از بیان کردن کاستی‌ها در رسانه‌ها است که همین موضوع از سوی فدراسیون موجب زدن برچست "مربی نجیب" از سوی فدراسیون شده؛ حال آنکه پر واضح است فدراسیون آنقدر از دست انتقادهای عمدتا صحیح اما بیش از حد کی روش به ستوه آمده بود که معلوم بود در قرارداد ویلموتس ملاحظه این موضوع را خواهد کرد و از طرفی ویلموتس هم با رفتار نامناسب خود که 72 ساعت طلایی اردوی تمرینی تیم ملی پیش از بازی با حساس مقابل عراق را بخاطر غیبتش از دست داد و منتظر دریافت مطالبات مالی خود ماند.

** لباس‌های بی‌کیفیت بر تن ملی‌پوشان با یک قرارداد تلخ!

با اتمام قرارداد برند آلمانی و صاحب نام، فدراسیون مجدد به سراغ شریک سابقش رفته و همکاری با این برنده درجه دو یا سه را از سر گرفته است؛ برندی که در رقابت‌های اروپایی و در بین کشورهای صاحب نام محلی از اعراب ندارد.

کیفیت پایین البسه این شرکت در گذشته هم موجب انتقاد شدید کی‌روش شده بود اما با رفتن مرد پرتغالی، سر و کله برند فوق پیدا شده و در بازی با بحرینف صدای ملی‌پوشان را در آورد.

بازیکنان تیم ملی معتقدند این لباس‌ها فاقد کیفیت و تکنولوژی لازم است و بعد از عرق کردن، به شدت سنگین می‌شود و توان زیادی را در طول بازی از ملی‌پوشان می‌گیرد.

تهیه این لباس نه چندان باکیفیت نمره ضعیف دیگری در کارنامه تیم ملی است که تاکنون با سکوت کردن در برابر آن، مشکلی را حل نکرده‌اند!

به گزارش جی پلاس؛ فدراسیون فوتبال نمره خوبی به همراه ویلموتس نگرفته و با ادامه این روند احتمال ناکامی تیم ملی در راه صعود به جام جهانی 2022 در قاره آسیا و همسایگی ایران، از دست برود. مهدی تاج و محمدرضا ساکت که شاید در نهایت فقط یک عذرخواهی از مردم کنند، اکنون در این اوضاع بحرانی، بهتر است به جای چشم پوشی بر واقعیت‌ها، مشکلات را ببیند و اگر قادر به حل مشکلات نیستند، به طور صریح اعلام کنند و یا کار را به کاردان بسپارند.

دیدگاه تان را بنویسید