ایرانی‌ها گرفتار التهاب روده

خبرها می‌گویند که از هر صد هزار ایرانی،۴۰ تا ۴۵ نفر دچار بیماری التهاب روده هستند. بررسی‌ها نشان می‌دهد این بیماری بیشتر مخصوص جوانان به ویژه در سنین ۱۰ تا ۳۰ سالگی است که از زمانی که شهرنشینی، بی‌تحرکی و اضافه وزن زیاد شده است، شیوع بیشتری یافته است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، بیماری التهابی روده جزو بیماری‌های خودایمنی است که شیوع آن روز به روز بیشتر می‌شود، اما معمولا چند سال طول می‌کشد تا این بیماری تشخیص داده شود. گرچه اسهال و دل‌پیچه‌های مکرر را همیشه باید جدی گرفت و آن را علامت خطری احتمالی از حیث یک بیماری خودایمنی روده در نظر گرفت. گفت‌و‌گوی ما را با دکتر عباس یزدانبد، متخصص بیماری‌های گوارش و کبد و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بخوانید تا بیماری التهابی روده را بهتر بشناسید.

بیماری التهابی روده شامل کولیت اولسروز و بیماری کرون می‌شود.در کولیت اولسروز یا کولیت زخمی، محل درگیری روده بزرگ است در حالی که در بیماری کرون، محل درگیری در بیشتر موارد روده باریک است. به بیان دیگر، کولیت اولسروز یا کولیت زخمی فقط روده بزرگ را گرفتار می‌کند که این درگیری از پایین تا بالا به صورت پیوسته ادامه دارد و در نهایت ممکن است کل روده را گرفتار کند.

در کرون ممکن است که قسمت پایین گرفتار نباشد. همچنین در ۷۰ تا ۸۰ درصد موارد روده باریک نیز گرفتار می‌شود.خیلی‌ها گرفتار التهاب روده‌اندشایع‌ترین نوع بیماری التهابی روده کولیت اولسروز یا کولیت زخمی است.

کولیت اولسروز در تمام کشورهای دنیا وجود دارد و در کشور ما نیز این بیماری در تمام استان‌های کشور کم و بیش وجود دارد و محدود به استان خاصی نیست.به گفته دکتر یزدانبد، مهم‌ترین علامت کولیت اولسروز، اسهال خونی، دل‌پیچه و تکرر مدفوع است، اگر اسهال خونی حاد باشد معمولا علت این نوع اسهال، عفونت‌های روده بزرگ است.

اگر اسهال خونی بیش از چهار هفته طول بکشد و بهبودی حاصل نشود در این صورت باید برای تائید تشخیص کولیت اولسروز کولونوسکوپی و نمونه‌برداری روده انجام شود.کنترل بیماری تا پایان عمربیماری کولیت السروز درمان قطعی ندارد، ولی درمان‌های موثر و مفیدی وجود دارد که بیماری را خاموش کرده و تحت کنترل نگه می‌دارد.

دکتر یزدانبد تاکید می‌کند: بعد از قطع دارو بیماری ممکن است عود کند، لذا این بیماران باید تا آخر عمر تحت نظر متخصص گوارش باشند.بیماری روده با نقص سیستم ایمنیعلت بیماری التهابی روده‌ای نامشخص است و عوامل ژنتیکی، اختلال سیستم ایمنی بدن، عوامل محیطی و غذایی موثر در داخل مجرای روده را مطرح می‌کنند.

علت ایجاد این بیماری می‌تواند یک زمینه ژنتیکی مستعد و اضافه شدن عوامل خطر به آن باشد که سیستم ایمنی را دچار مشکل می‌کند. این عوامل خطر شامل سابقه خانوادگی، سن فرد که اکثرا افراد جوان 10 تا 30 سال هستند، سیگار کشیدن و رژیم غذایی را شامل می‌شود.تشخیص این بیماری سخت است چند سال طول می‌کشد تا بیماری التهابی روده تشخیص داده شود. این بیماری علائم مختلفی دارد یکی از علائم مهم آن درد شکم خفیف به صورت دل‌پیچه و اسهال خونی این بیماری است.

البته افرادی هم هستند که به یبوست مبتلا می‌شوند.کاهش اشتها و کاهش وزن نیز ممکن است اتفاق بیفتد. همچنین در صورت شدت بیماری، ممکن است تب و بی‌اشتهایی شدید رخ دهد. همچنین علاوه بر مشکلات گوارشی تعداد کمی از بیماران مبتلا به درد مفاصل، مشکلات کبد و صفراوی و مشکلات پوستی نیز می‌شوند.تشخیص التهاب روده تشخیص قطعی بیماری با کولونوسکوپی صورت می‌گیرد. با این‌حال بررسی فاکتورهای التهابی خون از طریق آزمایش خون، بررسی میزان التهاب در آزمایش مدفوع بسیار کمک کننده است. همچنین بنا بر شرایط از سی‌تی‌اسکن و ام‌آر‌آی هم در تشخیص استفاده می‌شود.

درمان بیماری از طریق مصرف دارو صورت می‌گیرد که در این راستا داروهای جدید بیولوژیک در درمان بیماری‌های گوارشی و التهاب روده در ایران، تولید می‌شود. البته اگر پزشک به این نتیجه برسد که بیماری مقاوم به درمان است، عامل اصلی برای تصمیم به جراحی است.مقاومت داروییدر بیماری التهابی رودهمقاومت دارویی در برخی بیماران مبتلا به التهاب روده اتفاق می‌افتد.

البته پزشک متخصص در چنین شرایطی ابتدا سطح دارو را بالا می‌برد، اما اگر همچنان مقاومت ایجاد شده باشد معمولا سعی می‌شود که دارویی از گروه مشابه استفاده شود. به‌علاوه قطع خودسرانه مصرف دارو می‌تواند به عود بیماری در مبتلایان منجر بشود.تغذیه در مبتلایان به التهاب رودهمبتلایان باید تغذیه سالم و متنوع داشته و از همه گروه‌های غذایی به اندازه مورد نیاز بدن استفاده شود.

بسیاری از مبتلایان می‌توانند با مصرف لبنیات کم لاکتوز به مصرف این گروه غذایی ادامه دهند. اما مصرف مکمل‌ها به ویژه در افرادی که سن بالایی دارند، توصیه می‌شود. مصرف فست‌فود، غذاهای سرخ‌کردنی، ادویه‌جات و فلفل باید در این دسته بیماران ممنوع شود چرا که با خطر عود بیماری در آنان همراه است. غذاهای سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها مانند میوه و سبزی‌های تازه، آجیل و روغن‌هایی که آنتی‌اکسیدان‌های فراوان دارند باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید