گفت و گوی جی پلاس با دبیرکل سابق کمیته ملی المپیک

فائقی: بازی با عراق برای تیم ملی سرنوشت ساز است/ عراق به دنبال نشان دادن امنیت در کشورش بود

تیم ملی بحرین برخلاف ایران که به دنبال تغییر میزبانی عراق در مقدماتی جام جهانی بود، توانست به خواسته اش برسد و فیفا را مجاب به برگزاری رقابت های خانگی عراق در کشور ثالث کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ از زمان اتمام بازی تیم ملی ایران برابر بحرین و شکست ناامید کننده برابر این تیم، تمام توجهات اهالی فوتبال به بازی چهارم برابر عراق منعطف شد. طبق هماهنگی های صورت گرفته از چندین ماه گذشته، عراق با دستور فیفا بازی های رسمی خود را در بصره برگزار کرده بود و ایران همانند سایر کشورها باید در خاک عراق به مصاف این کشور می رفت.

برگزاری بازی در عراق با توجه به بازی پرحاشیه ذوب آهن برابر الزورا نگرانی هایی را به دنبال داشت و همه امیدوار بودند شرایط به شکلی جلو برود که اتفاقات تلخ لیگ قهرمانان در بازی تیم های ملی ایران و عراق صورت نگیرد.

هر چه روزها گذشت و به تاریخ برگزاری دیدار ایران و عراق نزدیک شد با توجه به برخی اتفاقات داخلی این کشور زمزمه لغو میزبانی عراق قوت گیرد. این انتظار از فدراسیون فوتبال به وجود آورد که همانند نامه نگاری برای بازی با هنگ کنگ که با وجود اعتراضات مردمی در این کشور برگزار شد؛ مدیران فدراسیون با نهادهای بین المللی درباره وضعیت امنیتی محل برگزاری بازی با عراق هم نامه نگاری کنند اما این کار انجام نشد.

گروهی از فدراسیون فوتبال برای بررسی محل برگزاری بازی به بصره رفتند تا شرایط امنیتی را بررسی کند و در نهایت هم پاسخ مثبتی درباره وجود امنیت کامل برای تیم ملی دادند و از سوی دیگر دولت و فدراسیون فوتبال عراق تمام تضمین های لازم را به گروه ایرانی دادند.

این روند ادامه داشت تا اینکه  فیفا به خاطر نامه نگاری فدراسیون فوتبال بحرین درباره نبود امنیت در این کشور، جلوی میزبانی عراق را گرفت چرا که بحرین و عراق نیز پنج روز بعد از بازی ایران و عراق باید به مصاف هم می روند و بحرین حاضر نشد با این وضع امنیتی به عراق برود.

البته وضعیت امنیتی و برخی اعتراضات در عراق حربه ای برای بحرینی ها  بود تا از فشار هواداران عراقی فرار کنند و در کشور ثالث که قطعا هوادار زیادی هم به ورزشگاه نخواهد آمد، به میدان برود. حال که این بازی در عراق برگزار نمی شود، تیم ملی ایران هم از این موضوع سود خواهد برد و فشار عراقی ها روی بازیکنان تیم ملی نیست و ویلموتس و شاگردانش می توانند شکست مقابل بحرین را در برابر عراق جبران کنند.

فائقی: فدراسیون فوتبال درباره بازی با عراق تصمیم گیر نبود!/ اقدامات بحرین برای فیفا کافی بود

سعید فائقی، دبیرکل سابق کمیته ملی المپیک در گفت و گو با سرویس ورزشی جی پلاس؛ درباره لغو برگزاری بازی در عراق با وجود عدم نامه نگاری فدراسیون فوتبال برای تغییر محل بازی گفت: بازی ایران و عراق برای تیم ملی بسیار سرنوشت ساز است. اگر این بازی در عراق برگزار می شد، قطعا تیم ملی کار بسیار سختی مقابل عراق داشت اما اکنون که این بازی به کشور ثالث منتقل شده، هواداران عراقی کمی هم از تیمشان حمایت خواهند کرد.

او با بیان اینکه فدراسیون فوتبال مجوز لازم برای نامه نگاری با فیفا به منظور تغییر محل بازی را نداشت گفت: در این قبیل موارد وزارت امور خارجه و شورای عالی امنیت ملی به فدراسیون فوتبال مشاوره می دهند و به صلاح کشور بود که این دیدار به منظور کمک به عراق در این کشور برگزار شود و به همین علت فدراسیون اقدامی برای تغییر محل بازی انجام نداد چرا که عراق در کنار برگزاری بازی در کشورش، به دنبال نشان دادن مسائل مختلفی از جمله جدی نبودن اعتراضات و وجود امنیت در کشورش بود.

دبیرکل سابق کمیته ملی المپیک تاکید کرد: فدراسیون فوتبال و ایران با خودداری از نامه نگاری با فیفا درباره نبود امنیت در عراق، دوستی و برادری خود را به این کشور نشان داد اما تیم ملی بحرین به خاطر بازی با این تیم چند روز بعد از بازی ایران و عراق، توانست محل بازی را تغییر دهد.

دیدگاه تان را بنویسید