پیام امام به مناسبت کشتار دانش‌آموزان در دانشگاه تهران؛

دعوت همه مردم به ادامه اعتصابات/کمک مالی به کسانی که در اثر اعتصابات ضرر دیده اند

امام در این پیام خطاب به سران ارتش تاکید کرده اند: بر صاحب منصبان و سران نیروهاى هوایى و زمینى و دریایى است که با افراد خود به ملت بپیوندند؛ که اطاعت شاه اطاعت طاغوت است.

لینک کوتاه کپی شد

  به گزارش خبرنگار جی پلاس، به دنبال کشتار دانش آموزان و مردم در دانشگاه تهران به وسیله عمال رژیم شاه در سیزدهم آبان ماه سال 57، امام خمینی در پیامی که فردای آن روز خطاب به ملت ایران صادر کردند، تذکراتی به مردم و سران ارتش داده و پیروزی را نزدیک دانستند. متن این پیام به شرح زیر است:                    

 

«بسم اللَّه الرحمن الرحیم‌

درود به ملت شریف و شجاع ایران- ایدهم اللَّه تعالى‌

من نمى‌ دانم از کدام مصیبتهاى ملت و از کدام جنایتهاى شاه بنویسم؛ قلم من عاجز است. آیا جنایاتى را که در دانشگاه به دست دژخیمان شاه واقع شد، متذکر شوم یا از کشتارهایى که در سراسر ایران به امر این جنایتکار حرفه‌ اى صورت گرفت؟ من قدرت ندارم جنایات سراسر ایران را که برادران و خواهران ما را به خاک و خون کشیده بشمارم. هر روز اخبار واصله، ما را به جنایات بزرگ تازه‌ اى آگاه مى‌ گرداند، هر روز فرزندان اسلام به مصیبتهاى تازه‌ اى مبتلا هستند.

کار شاه و حکومت او به رسوایى کشیده است و در پناه کولى‌ ها و اشرار جیره خوار مى‌ خواهد خود را حفظ کند، و در عین حال از فریبکارى دست نکشیده و مى‌ خواهد با تشکیل حکومت به اصطلاح ملى و با تزهاى مبتذل و تبلیغات بى‌ اساس و بیهوده ملت را اغفال کند، و بعضى از شاهدوستان طرفدار امریکا را برانگیخته که از طرفى مردم را از برکنار رفتن شاه بترسانند که با وضع جغرافیایى ایران اگر شاه برود مملکت مى‌ رود، و از طرفى براى نجات شاه به دوره‌ گردى بپردازند و اشخاصى را از روحانى و سیاسى با خود همراه کنند؛ غافل از آنکه مردم چنان آشنا به مسائل سیاسى شده‌ اند که این حرکات مذبوحانه را به چیزى حساب نمى‌ کنند.

ملت ایران شاه را مى‌ شناسد که اوست اساس تمام خرابیها و خیانتها؛ اوست که ابرقدرتها را بر شئون سیاسى و اقتصادى و نظامى و فرهنگى کشور مسلط نموده، و با مهلت دادن به او کشور از دست مى‌ رود. این طرحهاى خائنانه مملکت را به نیستى تهدید مى‌ کند؛ این طرحها از حلقوم طرفداران امریکاست. ملت غیور ایران بپاخاسته تا کشور را از پرتگاه نیستى نجات دهد و دست غارتگران را کوتاه کند، و طرحهاى خائنانه را بر هم زند. ملتى که در عزاى عزیزان خویش به سوگ نشسته و تمام جنایات را از شاه مى‌ داند، طرح سازش با شاه را چگونه مى‌ پذیرد؟ این از خدا بیخبران و خائنان به ملت و اسلام مى‌ خواهند شاه را در مسند سلطنت نگه داشته و سپس به قدرت شیطانى رسانند تا خشک و تر را به آتش انتقام بسوزاند. اکنون که ملت ایران بر سر دوراهى مرگ و حیات، و آزادى و اسارت، و استقلال و استعمار، و عدالت اقتصادى و استثمار واقع است، و در پیشگاه خداوند تعالى و نسل آتیه مسئول است، باید تا رسیدن به هدف، نهضت را هر چه شورانگیزتر ادامه دهد، و طمع کسانى را که با توطئه‌ هاى شیطانى مى‌ خواهند خون جوانان ما را به هدر دهند قطع کند، و به این مصلحت‌اندیشیهاى مأمورین شاه و امریکا با مشت گره کرده جواب دهد، و به تذکرات زیر توجه نماید:

1- هدف اسلامى ما برچیده شدن رژیم سلطنتى و سرنگونى سلطنت سلسله پهلوى است، که غیر قانونى و غیر شرعى بودن آن بر همه روشن است و خیانت و جنایت بى‌ پایان آن روشنتر، و ملت ایران با هر طرحى که لازمه‌ اش بقاى نظام شاهنشاهى و حفظ سلسله پهلوى است مخالف است، و هیچ ابهامى در این پیشنهاد که ملت ایران با رفراندم خود در سراسر کشور مکرر اعلام کرده نیست، و نظام حکومتى ایران جمهورى اسلامى است که حافظ استقلال و دموکراسى است، و بر اساس موازین و قوانین اسلامى اعلام مى‌ شود، و ما این پیشنهاد را در آتیه نزدیک به آراى عمومى رسماً مراجعه مى‌ کنیم و هر کس و یا هر گروه که با این پیشنهادهاى سه‌گانه موافق نیست راه او غیر از راه ما و ملت ایران است.

2- براى رسیدن به این هدف مقدس لازم است به نهضت اسلامى به همه ابعادش ادامه داد:

الف- ادامه اعتصابات در تمام دستگاههاى دولتى و هدف اصلى اعتصاب همان است که در بند اول ذکر شد.

ب- پشتیبانى از اعتصابات کارمندان مؤسسات دولتى؛ بخصوص کارمندان و کارگران شرکت نفت و جلوگیرى از هدر دادن این مخزن عظیم و ادامه اعتصابات تا رسیدن به هدف اسلامى.

ج- کمک مالى به کسانى که در اثر اعتصابات ضرر دیده‌ اند؛ اعم از اصناف شجاع و کارگران و زحمتکشان متدین و محروم و کارمندان محترم و کمک براى ادامه اعتصاب در همه اقشار.

3- بر صاحب منصبان و سران نیروهاى هوایى و زمینى و دریایى است که با افراد خود به ملت بپیوندند؛ که اطاعت شاه اطاعت طاغوت است. و بر سربازان و سایر قواى انتظامى است که از اوامرى که بر خلاف مسیر ملت است سرپیچى کنند؛ که اطاعت این اوامر مخالفت با قرآن مجید و پیغمبر اسلام- صلى اللَّه علیه و آله- و امام عصر- عجل اللَّه تعالى فرجه الشریف- مى‌ باشد. و بر خانواده‌ ها و عائله ارتش و سایر قواى انتظامى است که آنان را از مخالفت با ملت و از ظلم و ستم به خواهران و برادران اسلامى خود بازدارند، و آنان را بر این اعمال ظالمانه مؤاخذه کنند که عاقبت این ستمکاریها به ضرر آنان است. این جانب از ملت شریف و شجاع ایران تشکر مى‌ کنم که با شجاعت و پایدارى خود کنگره‌هاى قصر ستمکارى را یکى پس از دیگرى فرو ریخت و دلیرانه این بت شیطانى را شکست.

عزیزان من! صبور باشید که پیروزى نهایى نزدیک و خدا با صابران است. خود و فرزندان نسل آتیه را سرفراز کنید که ایران امروز جایگاه آزادگان است؛ و سستى و هراس به خود راه ندهید؛ که نمى‌ دهید، و به وسوسه‌ هاى شیطانى بستگان دستگاه ظلم گوش فرا ندهید. شما ملت ایران، و همت و شجاعت شما زبانزد جهانیان و سرمشق آزادیخواهان است. من از این راه دور چشم امید به شما دوخته‌ام و آنچه در قدرت دارم در خدمت به شما که به حق است نثار مى‌ کنم؛ و صداى آزادیخواهى و استقلال طلبى شما را به گوش جهانیان رسانده و مى‌ رسانم. و از خداوند تعالى سلامت و عظمت شما ملت نجیب بزرگ را خواهانم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه و برکاته.

4 ذى الحجه 1398- روح اللَّه الموسوی الخمینى‌»

 

صحیفه امام، ج‌4، ص 308-310

 

دیدگاه تان را بنویسید