"برگ جهان" تهران کجاست؟ + تصاویر

برای اهالی پایتخت که هر روز در دود و دم این شهر شلوغ نفس می‌کشند و خیلی هم در این روزهای پاییزی وقت مسافرت رفتن و تعطیلات چند روزه را ندارند، یکی از بهترین جاها برای سفری یک روزه که هم حال و هوایشان را عوض کند و هم از دود و ازدحام تهران برای چند ساعتی دورشان کند، روستاهای نزدیک تهران است که گاه با طی کردن مسافتی حدود یک ساعته می‌توان به آن‌ها رسید.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، "برگ جهان" یکی از آن جاهایی است که علیرغم برخورداری از طبیعت زیبا و آب‌وهوای دلچسبش چندان شناخته شده نیست.

"برگ جهان" کجاست؟

برگ جهان در ۱۳ کیلومتری شهر لواسان و ۱۱ کیلومتری شرق روستای افجه واقع شده است. فاصله تهران تا برگ جهان هم 40 کیلومتر است، اما اگر می‌خواهید به برگ جهان بروید دو راه پیش رویتان است. یکی مسیر تهران، لواسان، نارون، هنرک، افجه و سپس برگ جهان و دیگری تهران، جاجرود، سد لتیان، نیکنامده و برگ جهان. هردو این مسیرها آسفالته هستند و اگر شما قصد دارید از تهران به سمت برگ جهان بروید، می‌توانید از مسیر بزرگراه شهید بابایی و جاده لشگرک به لواسان بزرگ رفته و از آنجا راه روستای افجه را در پیش بگیرید و به روستای برگ جهان برسید.

جاذبه‌های روستا

روستای کوهستانی برگ جهان با دارا بودن باغ‌های سرسبز و مزارع پیرامون حواشی رودخانه برگ جهان و مسیرهای زیبای کوچه باغ‌های روستا یکی از زیباترین و جذاب‌ترین روستاهای استان تهران به شمار می‌آید. گرچه این روستای سرسبز در بهار و تابستان میزبان گردشگران زیادی است؛ اما اگر می‌خواهید جلوه‌های زیبایی از طبیعت بکر را ببینید پاییز فصل خوبی برای سفر به این روستاست. در واقع زیباترین مناظر ممکن را در پاییز برگ جهان می‌بینید نه تابستان و بهار. درختان روستا در این فصل ترکیبی از رنگ‌های گرم نارنجی، زرد، قرمز و قهوه‌ای می‌شوند و ناخودآگاه گرما را مهمان وجودتان می‌کنند. گندم، جو و حبوبات و آلبالو، گیلاس، زردآلو، هلو، گردو و سیب محصول باغ‌های این روستا هستند. فرآورده‌های لبنی روستا هم شامل شیر، ماست و کره است و تولید عسل هم در این روستا رایج است.

اما درباره جاهای دیدنی برگ جهان باید گفت رفتن به این روستا به نوعی یک تیر و چند نشان است، چون وجود مناظر طبیعی به همراه بناهای تاریخی می‌تواند روز خوبی برایتان بسازد.

برای مثال آبشار برگ جهان در شمال شرقی روستا یکی از جاذبه‌های گردشگری برگ جهان است. این آبشار در مسیر صعود به قله‌های سرسیاه غار (سیاه چال‌ها) قرار گرفته و همچنین مقصد طبیعت گردانی است که به قصد پیاده‌روی و کوهپیمایی به این روستا عزیمت می‌کنند. ارتفاع آبشار برگ جهان از سطح دریا حدود ۲۲۰۰ متر بوده و برای رسیدن به آن نیاز به یک تا یک ساعت‌ونیم پیاده‌روی در مسیری است که ابتدا از میان کوچه باغ‌ها و سپس از پای کوه می‌گذرد.

آرامگاه امام‌زاده اسماعیل هم در ضلع غربی روستا و در دامنه شرقی تپه‌ای معروف به تنگل‌خانه، بنای مخروطی زیبایی داشته که البته امروزه به بنای جدیدالاحداثی تبدیل شده‌ و البته مورد احترام مردم روستای برگ جهان و روستاهای مجاور است. در ضلع غربی روستا و در شمال رودخانه برگ جهان، صخره رسوبی بزرگی قرار دارد که از سطح زمین‌های جنوبی حدود ۴۵ متر ارتفاع دارد و اطراف آن را باغات روستا فرا گرفته‌اند. این تپه که در جهت شمالی-جنوبی گسترش یافته به تنگل‌خانه مشهور است. به نظر می‌رسد این تپه در گذشته قلعه‌ای بوده‌ که مردم روستا در مواقع احساس خطر و یا تهاجمات دشمنان به آن پناه می‌برده‌اند.

در فاصله سه کیلومتری شمال روستای برگ جهان نیز بقایای قلعه‌ای به جا مانده که به قلعه دختر یا قلعه بند معروف است. همچنین در ارتفاعات شمال غربی این روستا غاری وجود دارد که به زندان‌خانه لار معروف است. ظاهرا در گذشته این غار به‌ عنوان زندان مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

دیدگاه تان را بنویسید