گفت وگوی جی پلاس با مدافع پیشین تیم ملی؛

علی بداوی: برانکو گفت نگذارید بحرین مانع صعودتان شود/ بازی حکم مرگ و زندگی را داشت/پیروزی برابر کامبوج اقتدار ایران را نشان داد

مدافع سابق تیم ملی به بیان خاطراتش از بازی های حساس ایران و بحرین در سال های نه چندان دور پرداخت.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ تیم ملی فوتبال ایران سه شنبه شب در ریفا به مصاف تیم ملی بحرین می رود. این بازی یادآور بازی های حساس و دراماتیک ایران و بحرین بین سال های 2001 تا 2005 است که با حواشی متعددی رو به رو بود.

علی بداوی، مدافع سال های دور تیم ملی که در دیدارهای حیثیتی با بحرین برای تیم ملی به میدان رفته و ایفای نقش کرده است، در گفت و گو با خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ به بیان خاطراتش می پردازد.

بداوی درباره مصاف ایران و بحرین در انتخابی جام جهانی 2022 قطر و شباهت این دیدار به مصاف دو کشور در سال های دور، گفت: بحرین آن موقع نسبت به الان قوی‌تر بود و حساسیت هم نسبت به این بازی بیشتر بود چون چندسال قبل آن ها تیم ایران را از راهیابی به جام جهانی منع کرده بودند و با پرچم عربستان آن خوشحالی را انجام داده بودند. یک سری از بازیکنانشان به زبان فارسی مسلط بودند  و همه این ها باعث شده بود یک حساسیتی به وجود بیاید ولی خدا را شکر در دیدار رده بندی جام ملت ها و در انتخابی جام جهانی 2006 با همت و تلاش بچه ها، توانستیم آن بازی را ببریم.

او درباره پیروزی تیم ملی مقابل بحرین در رده بندی جام ملت ها و کسب مدال برنز خاطرنشان کرد: آن بازی اهمیت بسیار بالایی داشت. ما با ناداوری و بدشانسی نتوانستیم به فینال جام ملت ها صعود کنیم. کل تیم ناراحت بود و نمی خواستیم در رده بندی هم شکست بخوریم. از طرفی بحرین با یکی از بهترین نسل های خود به رده بندی رسید و رقیب سنتی ما بود.

*بازی در جام ملت ها، خشن شده بود

مدافع سابق تیم ملی می گوید: از همان ابتدای بازی، دو تیم محکم و خشن بازی کردند و برای رسیدن به پیروزی دست به هر کاری زدند. ما در دو مقطع از حریف پیش افتادیم ولی بحرین روی اشتباهات ما به دو گل رسید و بازی مساوی شد. اخراج برهانی در اواسط بازی کار ما را دشوار کرد و بحرین تصور کرد که این بازی را می برد اما علی دایی با دو گل در اواخر بازی، کار را تمام کرد و توانستیم انتقام انتخابی جام جهانی 2002 را از بحرین بگیریم.

*بازی با بحرین حکم مرگ و زندگی داشت

بداوی به بازی ایران و بحرین در انتخابی جام جهانی 2006 اشاره کرد و افزود: آن بازی بعد از انتخابی 2002، حکم مرگ و زندگی را داشت. با این که با یک مساوی هم صعود می کردیم، می خواستیم در تهران و مقابل هزاران طرفدار ایرانی به برد برسیم و به راحتی به جام جهانی صعود کنیم.

*قبل از بازی برانکو صحبت های حماسی کرد

بداوی در پاسخ به این سوال که آیا قبل از بازی با بحرین از سوی کادرفنی صحبت خاصی با بازیکنان شد، می گوید: دقیقا آنطور که باید بگویم تک تک جملاتش را یادم نیست اما یک صحبت حماسی و خیلی پرشوری بود که ما از برانکو ندیده بودیم. اینطور بود که دیگر نگذارید بحرین شما را از رفتن به جام جهانی منع کند، مقابل تماشاگران رقص پرچم انجام دهد و خیلی هم روی ما اثر گذاشت.

*قبلا شور و شوق هواداران زیاد بود

مدافع تیم ملی درباره حضور هزاران هوادار در بازی با بحرین که فیلمی به عنوان آفساید هم از این بازی ساخته شده و همچنین شب خاطره انگیزه صعود به جام جهانی آلمان می گوید: سه چهار بازی پشت سر هم هواداران ورزشگاه را برای ما پر می‌کردند. بازی با ژاپن را فکر می‌کنم به یاد دارید که متاسفانه چند نفر هم فوت شدند. آن روز 30-40 هزار نفر به خانه برگشتند و نتوانستند وارد استادیوم شوند. نمی‌دانم شاید آن موقع شوروشوق بیشتر بود یا مردم وقت بیشتری برای استادیوم داشتند ، اما به هر حال نمی‌شود گفت که الان تیم ملی را دوست ندارند.

*از بازی با بحرین و صعود به جام جهانی یک فیلم ساختند

بداوی گفت: یک فیلمی به نام آفساید بود که من کامل ندیدم اما مربوط به ماجرای بازداشت دختران در استادیوم آزادی بود؛ در همان فیلم هم مردم دیدند که بعد از بازی، خیابان های تهران چه اوضاعی داشت و مردم چطور خوشحالی می‌کردند. ما در هتل استقلال اقامت داشتیم، از استادیوم تا آن جا چند ساعت طول کشید. واقعا لحظات به یاد ماندنی برای ما ثبت شد.

*نباید به صعود به جام جهانی بسنده نکنیم

مدافع تیم ملی درباره شانس ایران برای صعود به جام جهانی قطر نیز تاکید کرد: ایران اکنون یکی از بهترین تیم های آسیا است. ما باید نقاط ضعف خودمان را ترمیم کنیم و بتوانیم یکی از سهمیه های آسیا را به دست بیاوریم. باید هدفمان موفقیت در جام جهانی 2022 باشد و به این چیزها بسنده نکنیم.

*پیروزی پرگل مقابل کامبوج نشان از اقتدار ایران بود

بداوی درباره پیروزی پرگل تیم ملی مقابل کامبوج گفت: بازی با کامبوج خیلی خوب بود، من فکر کنم اینطور نتایج در تاریخ ثبت می‌شود و همچنین این اقتدار ایران را نشان داد. در آینده وقتی به گذشته رجوع کنند و بازی های دو تیم بررسی شود؛ اینکه ما توانستیم با اختلاف گل چهارده حریفمان را ببریم برای کشور عزیزمان و برای اعتماد به نفس بازیکنان‌مان خیلی خوب است و به تیم‌های حریف‌ در گروه هم یک دلهره‌ای وارد می‌شود. در مجموع نتیجه خیلی خوبی بود و تماشاگران واقعا لذت بردند.

*حضور بانوان در ورزشگاه مثبت است

وی درباره ورود بانوان به ورزشگاه و حمایت از تیم ملی در برابر کامبوج یادآور شد: به نظر من حضور بانوان قطعا مثبت است. بالاخره حق طبیعی آن هاست که بتوانند از این فوتبال جذاب لذت ببرند. بازیکنان هم به هر حال دوست دارند در مقابل خانواده خود بازی کنند و فکر می‌کنم این اتفاق خیلی خوب بود و اگر بستر به همین شکلی که الان در نظر گرفتند ادامه پیدا کند قطعا می‌توانیم در ادامه بازی‌های لیگ هم از حضور آنها استفاده کنیم.

دیدگاه تان را بنویسید