نخستین ربات انسان نما با پوست مصنوعی+ تصاویر

محققان با ۱۲۶۰ سلول الکترونیکی بدن یک ربات را پوشانده اند. این سلول ها به ربات کمک می کنند روی سطوح ناهموار راه برود و حتی یک انسان را بدون هیچ خطری در آغوش بگیرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، در سال ۲۰۱۱ میلادی گروهی از محققان صفحه های ۶ ضلعی کوچکی ابداع کردند که شبیه  پوست الکترونیک عمل می کرد و به ربات ها احساس لامسه می داد.

آنها ۳۱ سلول پوستی ۶ ضلعی را روی یک ربات کوچک نصب کردند. اما اکنون تحقیقات آنها فراتر رفته و محققان  ۱۲۶۰ سلول مذکور را روی یک ربات انسان نما  نصب کرده اند. آنها ادعا می کنند این نخستین ربات انسان نمای خودکار است که تمام بدن آن با پوست مصنوعی پوشیده شده است. 

 «گوردون چنگ» و همکارانش در دانشگاه فنی مونیخ طی ۸ سال گذشته ظاهر و قابلیت های هر سلول را ارتقا دادند . این سلول ها همچنان ۶ ضلعی  هستند و بنابراین می توان آنها را به شکل کندوی عسل در کنار یکدیگر قرار داد. آنها قابلیت اندازه گیری فشار، دما و سرعت را دارند.

 مهمترین چالش محققان برای پوشاندن کل بدن یک ربات انسان نما، قدرت رایانشی سلول ها بود. پردازش مداوم اطلاعات  بیش از چندصد حسگر به سرعت سیستم قبلی را دچار اختلال می کرد بنابراین محققان با الهام از سیستم عصبی انسان آن را ارتقا دادند.

سیستم عصبی انسان به جای آنکه هر آنچه پوست حس می کند را انتقال دهد، روی احساسات جدید تمرکز می کند.  این روش را می توان به وسیله یک کلاه توضیح داد. هنگامیکه  کلاه روی سر ربات قرار می گیرد، این ماشین به سرعت آن را شناسایی کرد و پس از مدتی دیگر به آن توجهی نشان نمی دهد. اما اگر کلاه از سر ربات برداشته شود، او تغییرات را حس می کند.

 

به هرحال بدن رباتH-1 با ۱۲۶۰ سلول ۶ ضلعی پوشیده شده که در کل بیش از ۱۳ هزار حسگر مختلف را برای آن فراهم می کنند.این سلول ها روی قسمت بالای بدنه، بازوها، پاها و حتی کف پاها نیز نصب شده اند. به این ترتیب ربات می تواند توازن خود را روی یک پا نیز حفظ کند و روی سطوح ناهموار راه برود. همچنین ربات مذکور قابلیت بغل کردن یک انسان بدون وارد کردن فشار زیاد به او را دارد.

 به گفته چنگ هرچند این ربات کاربردهای صنعتی مهمی ندارد اما در حوزه های دیگر مانند پرستاری اهمیت زیادی دارد. 

 

دیدگاه تان را بنویسید