نشست "دیپلماسی فرهنگی مقدمه دیپلماسی ورزشی" برگزار شد

صالحی امیری: ایران فرهنگی را جایگزین تصویر ایران نفتی و هسته ای کنیم/ ورزش عرصه دیپلماسی فرهنگی است

اگر از ظرفیت های میراث فرهنگی در اشاعه آن به جهانیان به خوبی استفاده شود، ایران قدرت برتر دیپلماسی فرهنگی در دنیا خواهد بود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، سیدرضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک در نشست دیپلماسی ورزشی اظهار داشت: در کمیته ملی المپیک ۱۷ کمیسیون داریم که همکاری نزدیک دارند. نتیجه این تعامل و همفکری ایجاد ساز و کار برای جهش فکری و برنامه ای در کمیته المپیک است. محور ورزش ایران وزارت ورزش است و فدراسیون ها، کمیته ملی المپیک و پارالمپیک در کنار وزارت در جهت توسعه ورزش تلاش می کنند. به دنبال تدوین یک استراتژی بلندمدت هستیم. تدوین استراتژی ۲۰ ساله ورزش قهرمانی برنامه ماست تا تصویر روشنی از ورزش ایران در سال ۱۴۲۰ در آسیا و جهان داشته باشیم.

وی افزود: دیپلماسی فرهنگی استفاده از ظرفیت های فرهنگی برای تبادل با سایر کشورهاست. دیپلماسی فرهنگی با هدف گسترش تعامل و تبادل بین کشورهاست. در این دیپلماسی مخاطب ملت ها هستند و اخلاق محور تعامل به شمار می رود. ما به لحاظ ظرفیت فرهنگی می توانیم قدرت برتر منطقه و یا حتی جهان باشیم. متاسفانه تصویری که از ایران به جهان نشان داده شده ایران نفتی و ایران هسته ای است.

صالحی امیری در ادامه صحبت هایش یادآور شد: مطمئن باشید در دیپلماسی فرهنگی رقیبی در جهان نداریم. ما صدها و هزاران آثار فرهنگی داریم که خیلی از آنها ثبت نشده است. یکی از ابعاد دیپلماسی فرهنگی، دیپلماسی ورزشی و آنچه در منشور المپیک آمده مبتنی بر فطرت انسانی است. تلاش این است پیام های فرهنگی از طریق ورزش منتقل شود. اگر بتوانیم با برگزاری رویدادها کشورهای دیگر را جذب کنیم، می توانیم پیام های فرهنگی را انتقال دهیم. ورزش زبان گفت وگوی ملت هاست.

سخنران بعدی این نشست علی پاکدامن، معاون دیپلماسی وزارت امور خارجه بود که ایشان متنی را پیرامون پتانسیل های ورزشی برای تقویت ارتباطات بین المللی و دیپلماسی عمومی قرائت کرد و از آمادگی وزارت خارجه برای همکاری با نهادهای ورزشی برای کسب جایگاه های مدیریتی در عرصه ورزش بین المللی خبر داد.

علی‌نژاد: باید عناصر قدرت را در مجامع ورزشی بشناسیم

مهدی علی‌نژاد در نشست هم اندیشی دیپلماسی ورزشی گفت: برای موفقیت در حوزه‌های فنی، دیپلماسی ورزشی اهمیت دارد و اگر ندانیم با چه محیط حقوقی مواجه هستیم، راه ارتباط و برخورد با آن را نمی‌دانیم. ما در مجامع جهانی ضعیف هستیم و باید عناصر قدرت را شناخته و ارتباط برقرار کنیم.

وی در این سخنرانی با محوریت «آشنایی با ساختار مجامع جهانی ورزشی» تاکید کردما در مناقشات باید بدانیم با چه گروهی در IOC ارتباط هستیم. 70 نفر از 115 نفر به صورت فردی عضو IOC می‌شوند که عموما ورزشی نیستند. 15 ورزشکار نیز در این کمیته پست دارند. اکثر اعضا به گونه‌ای با سیاست در ارتباط هستند. در سال 2011 با رئیس فدراسیون جهانی و نایب رئیس IOC جلسه داشتیم. او گفت برای ریاست کاندیدا نمی‌شود، چون دنیا اجازه نمی‌دهد کسی از حزب کمونیسم چین رئیس شود.

 علی‌نژاد در ادامه به تشریح ساختار IOC پرداخت و گفت: عمده درآمد آنها از حق پخش است. اسپانسرها نیز در سیاست های IOC تاثیر دارد. آنها در تلاش هستند تا درآمدها را کمیته‌های ملی المپیک کشورها و فدراسیون‌های بین‌المللی و میزبان مسابقات بدهد.

رئیس فدراسیون ووشو افزود: کمیته‌های المپیک مجمعی به نام انوک دارند که به صورت قاره‌ای نیز بخش‌هایی دارند. برخی فدراسیون های بین المللی عضو رسمی بازی‌های رسمی المپیک هستند. فدراسیون‌هایی عضو می‌شوند که رشته‌های آنها در المپیک حضور دارند.

علی‌نژاد با توجه به تاکید IOC بر عدم دخالت دولت در فدراسیون‌ها گفت: با تایید اساسنامه جدید بحث دخالت دولت در فدراسیون‌ها را برای همیشه نخواهیم داشت.

وی تصریح کرد: یک IOC  عضو داشتیم که از دست رفت و در جمع 115 نفره هیچ‌کس را نداریم. ما در محل های تصمیم گیری نیستیم و تنها 4، 5 فدراسیون عضو هیئت رئیسه فدراسیون‌های جهانی هستند. اگر می‌خواهیم دیپلماسی داشته باشیم در ابتدا باید در فدراسیون های جهانی IOC باشیم‌. باید عناصر قدرت را در مجامع شناسایی کنیم و با آنها ارتباط منطقی داشته باشیم‌. سرمایه گذاری در این موضوع ارزش زیادی دارد و هر چه در این بخش کار کنیم کم است.

علی‌نژاد در پایان گفت: اگر درست حرکت کنیم ،گاهی دیپلماسی ورزش از دیپلماسی رسمی نیز جلوتر خواهد بود.

دیدگاه تان را بنویسید