سوزش گلو؛ از دلایل تا درمان

سندرم سوزش دهان یک اختلال دردناک است. این شرایط موجب درد و سوزش یا احساس سوزن سوزن شدن در و اطراف دهان می شود.احساس سوزش در گلو علامتی شایع برای عفونت ها و شرایط پزشکی زمینه ای دیگر است که می تواند خودبخود یا همراه با علائم دیگر شکل بگیرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، امکان درمان خانگی سوزش گلو در بسیاری موارد وجود دارد. استراحت کافی و نوشیدن مایعات فراوان دو عامل کلیدی برای بهبودی محسوب می شوند.

به گزارش "مدیکال نیوز تودی"در ادامه با برخی دلایل شایع سوزش گلو و درمان آنها بیشتر آشنا می شویم.

سرماخوردگی و آنفلوآنزا

سرماخوردگی یا آنفلوآنزا یکی از شایع‌ترین دلایل سوزش گلو است. ویروس ها می توانند موجب این بیماری ها شوند که بر دستگاه تنفسی تاثیر می گذارند.

از علائم شایع سرماخوردگی یا آنفلوآنزا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- سوزش گلو

- سرفه

- آبریزش بینی

- دردهای عضلانی

- خستگی

- سردرد

آنفلوآنزا می تواند موجب بروز برخی عوارض شود، از این رو، هر فردی که علائمی جدی مانند دشواری در تنفس، درد سینه، تشنج، و سرگیجه را تجربه می کند باید کمک پزشکی دریافت کند.

 

التهاب لوزه

لوزه ها غدد لنفاوی در پشت گلو هستند که به مبارزه با ویروس ها و باکتری ها کمک می کنند. التهاب لوزه یا تونسیلیت عفونتی است که موجب تورم لوزه ها می شود.

عفونت معمولا موجب علائم زیر می شود:

- درد و ناراحتی در گلو

- دشواری در بلع

- قرمزی یا تورم لوزه ها

- سردرد

- خستگی

- تب

- درد گوش

التهاب لوزه معمولا طی یک تا دو هفته بهبود می یابد. افراد می توانند با استراحت کافی، مصرف مایعات فراوان، داروهای مسکن بدون نسخه، و قرص های مکیدنی در خانه نیز این شرایط را درمان کنند.

 

بیماری بازگشت اسید معده به مری

بیماری بازگشت اسید معده به مری (GERD) به واسطه ضعف یا شل شدن بیش از حد عضله ای که مری را به معده متصل می کند، رخ می دهد.

زمانی که این عضله به میزان کافی منقبض و سفت نمی شود، غذا یا اسید معده می تواند به سمت گلو و گاهی اوقات پشت دهان حرکت کند.

از علائم شایع این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- حالت تهوع

- بوی بد دهان

- درد سینه

- دشواری در بلع

- احساس سوزش در گلو

درمان بیماری بازگشت اسید معده به مری اغلب شامل تغییرات سبک زندگی، مانند پرهیز از غذاهای چرب و اسیدی می شود. برخی افراد برای بهبود این شرایط ممکن است به مصرف دارو یا انجام عمل جراحی نیاز داشته باشند.

 

گلودرد میکروبی

گلودرد میکروبی یا استرپتوکوکی یک عفونت باکتریایی است که موجب علائم دردناکی از جمله موارد زیر می شود:

- سوزش گلو

- احساس درد هنگام بلع

- تب

- سردرد

- حالت تهوع

- قرمزی یا تورم لوزه ها

پزشک ممکن است برای درمان این شرایط آنتی بیوتیک تجویز کند. همچنین، بیمار باید استراحت کافی و نوشیدن مایعات فراوان را در دستور کار خود قرار دهد.

 

مونو

مونونوکلئوز عفونی که بیشتر به نام مونو شناخته می شود، یک عفونت ویروسی بسیار واگیردار است. نوجوانان و جوانان احتمال بیشتری دارد به این بیماری مبتلا شوند.

علائم بیماری معمولا چهار تا شش هفته پس از تماس با ویروس ظاهر می شوند. سوزش و درد گلو از نخستین علائم مونو است. از دیگر علائم این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- تب

- خستگی شدید

- دردهای عضلانی

- سردرد

- راش پوستی

روند بهبودی مونو اغلب دو تا چهار هفته طول می کشد، اما برخی افراد ممکن است برای چند ماه نیز با علائم مواجه باشند. درمان این بیماری شامل استراحت، مصرف داروهای مسکن بدون نسخه و نوشیدن مایعات فراوان می شود.

مونو به راحتی پخش می شود. افراد مبتلا به این بیماری نباید غذا، نوشیدنی، و وسایل شخصی خود را به اشتراک بگذارند و همچنین باید از بوسیدن و دست دادن با دیگران پرهیز کنند.

 

سندرم سوزش دهان

سندرم سوزش دهان یک اختلال دردناک است. این شرایط موجب درد و سوزش یا احساس سوزن سوزن شدن در و اطراف دهان می شود.

از دیگر علائم سندرم سوزش دهان می توان به خشکی دهان و احساس مزه ای عجیب در دهان اشاره کرد. این شرایط می تواند بر لب ها، زبان، یا سقف دهان را تحت تاثیر قرار دهد.

مکیدن تکه های یخ، مصرف یک نوشیدنی سرد، یا جویدن آدامس می تواند به مدیریت ناراحتی کمک کند. همچنین، افراد مبتلا به سندرم سوزش دهان باید از چیزهایی که موجب تحریک دهان می شوند، مانند الکل، تنباکو و غذاهای تند یا اسیدی پرهیز کنند.

 

ازوفاژیت

ازوفاژیت به التهاب مری گفته می شود. بیماری بازگشت اسید معده به مری، برخی داروها، عفونت، یا آلرژی می توانند موجب این التهاب شوند.

از علائم شایع التهاب مری می توان به سوزش گلو، دشواری در بلع، و سوزش سردل اشاره کرد.

در صورت عدم درمان، التهاب مری می تواند موجب بروز مشکلات سلامت مداوم شود، اما درمان می تواند به بهبودی کامل منتج شود.

یکی از اشکال التهاب مری ازوفاژیت ائوزینوفیلی است. این یک آلرژی غذایی مزمن است که موجب التهاب مری می شود. تشخیص این شرایط می تواند دشوار باشد و متخصصان برای ارائه برنامه درمان ممکن است نیازمند همکاری با یکدیگر باشند.

پزشک می تواند از طریق نمونه برداری بافت گلو، یا آزمون خراش پوست یا آزمایشات خون احتمال ابتلا به ازوفاژیت ائوزینوفیلی را بررسی کند.

اگر غذایی خاص موجب واکنش می شود، پرهیز از آن اغلب به از بین رفتن التهاب منجر می شود.

 

درمان های خانگی

با توجه به شرایطی که مسئول احساس سوزش در گلو است، فرد ممکن است نیازمند دریافت یک برنامه درمانی از پزشک باشد.

با این وجود، زمانی که علائم به واسطه یک سرماخوردگی، آنفلوآنزا یا التهاب لوزه شکل گرفته اند، درمان های خانگی نیز می توانند برای بهبود علائم و تسکین درد موثر باشند.

تامین آب مورد نیاز بدن طی روند بهبود سرماخوردگی یا آنفلوآنزا از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا بدن باید مایعاتی را که به واسطه آبریزش بینی یا تعریق از دست می دهد، جایگزین کند. همچنین، آب به عملکرد درست بدن و مبارزه با باکتری ها و ویروس ها کمک می کند.

نوشیدن مایعات فراوان از خشک شدن گلو که می تواند موجب تحریک گلو شود، نیز پیشگیری می کند. برای تسکین شرایط گلوی خود می توانید نوشیدن ترکیب آب داغ، عسل و لیمو را مد نظر قرار دهید.

گرم نگه داشتن گلو نیز می تواند به کاهش درد کمک کند زیرا گرما موجب شل شدن عضلات شده و می تواند درد را تسکین دهد. یک روسری یا شال را به دور گردن خود ببندید تا آن را گرم نگه دارد.

بدن برای بهبودی به زمان نیاز دارد و استراحت عاملی کلیدی در این زمینه است. از محل کار یا مدرسه مرخصی گرفته و فعالیت بدنی خود را کاهش دهید زیرا این کار به بهبودی سریع‌تر کمک کرده و از پخش شدن بیماری پیشگیری کند.

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم

درمان های خانگی معمولا بهترین گزینه برای التهاب لوزه یا یک سرماخوردگی هستند، اما شرایط دیگر ممکن است به دارو نیاز داشته باشند.

اگر سوزش گلو برای بیش از دو هفته ادامه داشته است به پزشک مراجعه کنید.

علائم جدی‌تری می توانند سوزش گلو را همراهی کنند. اگر یک بزرگسال به آنفلوانزا مبتلا است و هر یک از علائم زیر را نیز دارد، به دریافت کمک پزشکی فوری نیاز دارد:

- درد سینه

- سرگیجه

- سردرگمی

- ادرار نکردن

- درد عضلانی شدید

- ضعف شدید

- دشواری در تنفس

- تشنج

افرادی که بیش از 65 سال سن دارند، کودکان، زنان باردار و افراد دارای سیستم عامل ضعیف در صورت مواجهه با علائمی که موجب نگرانی آنها می شود باید به پزشک مراجعه کنند.

دیدگاه تان را بنویسید