گوگل به دلیل نقض حقوق کودکان 200 میلیون دلار جریمه شد

کمیسیون تجارت فدرال آمریکا(FTC) شرکت گوگل را به خاطر نقض حریم خصوصی کودکان در یوتیوب بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار جریمه می‌کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، کمیسیون تجارت فدرال آمریکا(FTC) در حال جریمه کردن گوگل بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار برای افتضاح به بار آوردن شرکت تابعه خود یعنی "یوتیوب" است که گفته می‌شود قانون حفظ حریم خصوصی کودکان را نقض می‌کند.

در حالی که جزییات در مورد حل و فصل این مشکل به طور رسمی اعلام نشده است، شخصی که با این موضوع آشناست به پایگاه "پولیتیکو" گفته است که این جریمه با رأی ۳-۲ در FTC تصویب شده است. این دادخواست پس از اخذ مجوز FTC برای بررسی به دادگستری خواهد رفت.

گزارش‌های مربوط به تحقیقات FTC در مورد پلتفرم ویدیویی آنلاین یوتیوب ابتدا در ماه ژوئن و پس از آنکه چندین گروه حفظ حریم خصوصی ادعا کردند یوتیوب در تلاش برای جمع آوری اطلاعات از کاربران کودک خود بدون رضایت و کسب اجازه از والدین آنها برای ارائه تبلیغات به آنهاست، منتشر شد.

یوتیوب با این کار، قانون محافظت از حریم خصوصی آنلاین کودکان که محدودیت شرکت‌ها درباره چگونگی ثبت اطلاعات کاربران جوان‌تر از ۱۳ سال را تعیین می‌کند، نقض می‌کند.

اخبار مربوط به جریمه احتمالی گوگل تنها چند هفته پس از جریمه ۵ میلیارد دلاری فیسبوک برای افشای اطلاعات شخصی میلیون‌ها کاربر توسط این کمیسیون مطرح شد. بسیاری از سیاستمداران و طرفداران حفظ حریم خصوصی، مجازات فیسبوک را به ویژه با توجه به درآمد فیسبوک بیش از حد ملایم می‌دانند. چرا که فیسبوک فقط در سه ماهه اول سال جاری ۱۵.۰۸ میلیارد دلار درآمد داشته است.

اگر این مبلغ جریمه به تایید رسمی کمیسیون برسد، ممکن است این منتقدان شکایات مشابهی داشته باشند. مدیر یکی از گروه‌هایی که شکایتش در مورد یوتیوب به تشدید تحقیقات منجر شده به نام "جاش گولین"، جریمه ۲۰۰ میلیون دلاری اعلام شده را بسیار ناکافی توصیف کرد.

وی می‌گوید: آنها به یوتیوب اجازه داده‌اند تا امپراتوری رسانه‌ای کودکان را از طریق روش‌های غیرقانونی بسازد که اکنون هیچ کس نمی‌تواند با آن رقابت کند و اکنون با جریمه‌ای مواجه شده است که معادل دو یا سه ماه درآمد تبلیغات یوتیوب است. آنها باید جریمه بپردازند که متضمن بازدارندگی از نقض حریم خصوصی در آینده باشد. جریمه فعلی هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت.

در حالی که ۲۰۰ میلیون دلار در مقایسه با مجازات‌هایی که کمیسیون تجارت قبلا به دلیل تخلفات مشابه اعمال کرده رقم کمی نیست(مانند ۵.۷ میلیون دلار جریمه‌ای که اوایل امسال شرکت "TikTok" را به پرداخت آن محکوم کرد)، منتقدان اعتقاد دارند چنین مبلغی با درآمد گوگل همخوانی ندارد. زیرا به عنوان مثال گوگل سال گذشته بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد تبلیغاتی داشته است.

کمیسیون تجارت فدرال می‌گوید ما گزارش‌هایی را که به افزایش حمایت ما از کودکان کمک کند، تشویق می‌کنیم. اکنون ما در شرایط حل نهایی هستیم تا مشخص کنیم آیا این تغییرات واقعا معنی‌دار بوده‌اند یا خیر. بسیار نگران کننده است که گوگل محتواهای مربوط به کودکان را از سایت اصلی یوتیوب جدا نکرده است و مشخص نیست کودکانی که در یوتیوب ویدیو تماشا می‌کنند محافظت می‌شوند یا خیر.

در پی این نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی، یوتیوب در اوایل هفته بی سر و صدا اعلام کرد که یک نسخه وبسایت از برنامه تلفن همراه خود را که مخصوص بچه‌ها است، راه اندازی می‌کند. این نسخه با سه تنظیم اختصاص داده شده برای محدوده‌های سنی مشخص آغاز به کار خواهد کرد و دیگر خبری از تبلیغات نامربوط و فیلم‌های مزاحم نخواهد بود.

بلومبرگ نیز اخیراً گزارش داده است که به گفته منابع آگاه، این شرکت در حال برنامه‌ریزی نهایی برای متوقف کردن هدف قرار دادن کودکان برای تبلیغات است.

 

دیدگاه تان را بنویسید