گزارش جی پلاس/ نبردهای مهم والیبال ایران از جمعه

از لئون و کوبیاک تا موزرسکی و میخایلوف/ روسیه و لهستان واقعی در انتخابی المپیک 2020

رقابت های والیبال انتخابی المپیک در حالی از هفته آینده در شش کشور دنیا آغاز می شود که تیم هایی نظیر روسیه و لهستان که با تیم دوم خود نتیجه خوبی هم در لیگ ملت ها گرفتند، با اضافه کردن ستاره ها و تقویت راهی این تورنمنت خواهند شد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ رقابت های والیبال انتخابی المپیک 2020 توکیو، به عنوان مهمترین مسابقات والیبالی امسال، از جمعه در شش کشور دنیا آغاز می شود. رقابت هایی که قرار است شش سهمیه والیبال المپیک 2020 را مشخص و پنج سهمیه دیگر را به رقابت های درون قاره ای بسپارد.

تیم ایران هم در این تورنمنت و در گروه پنج با تیم های روسیه، کوبا و مکزیک همگروه است. گروهی که مانند پنج گروه دیگر در نهایت تیم برترش به طور مستقیم راهی المپیک سال آینده در ژاپن می شود و باقی تیم ها باید برای کسب سهمیه، قهرمان رقابت انتخابی قاره خودشان بشوند.

تیم ملی ایران جمعه در سن پترزبورگ در اولین نبرد به مصاف کوبا می رود.

  • مهم ترین رقابت سال

این تورنمنت در ظاهر کوچک که تنها سه بازی برای هر یک از تیم ها دارد، مهمترین تورنمنت سال برای قدرت های برتر والیبال دنیاست. جایی که ساده ترین راه برای کسب سهمیه المپیک به حساب می آید و نیاز نیست برای رسیدن به جواز حضور در توکیو، یک جین بازی کرد و همه را هم شکست داد. به همین خاطر هم برخی مربیان در طول لیگ ملت های والیبال، اعلام کردند که هدف اصلی شان همین رقابت های انتخابی است و برای داشتن اوج آمادگی در این رقابت ها برنامه ریزی کرده اند.

به این ترتیب در سالی که لیگ ملت ها و حتی جام جهانی حضور دارد، این رقابت ها بیشترین اهمیت را برای تیم های مدعی کسب سهمیه داشته و دارد.

نتیجه تصمیم مربیان تیم هایی که چنین رویکردی داشتند، این شد که تیم هایی نظیر لهستان، روسیه، ایتالیا و حتی تا حدودی فرانسه با تیم های دوم خود و ترکیبی جوان شده به لیگ ملت های 2019 آمدند و ستاره هایشان را برای انتخابی المپیک توکیو، آماده نگه داشتند.

برای والیبال ایران اما اینطور نبود. ترتیب اهمیت ماجرا انگار برعکس بود. تیم ما با کامل ترین شکل خود و استفاده بیش از اندازه از ستاره هایش در لیگ ملت ها به میدان رفت و در نهایت حتی به جمع چهار تیم برتر هم نرسید. حالا هم با همان تیم راهی رقابت های انتخابی المپیک توکیو خواهد شد.

  • تقویت تیم های اول و سوم لیگ ملت ها

روسیه و لهستان در لیگ ملت ها بیشترین تغییر را در ترکیب خود داشتند. دو تیمی که با ترکیبی کاملا متفاوت و جوان شده به میدان رفتند و این تورنمنت طولانی را مکانی برای محک زدن و حتی ساختن تیمی جدید قرار داده بودند. در نهایت هم هر دو تیم بسیار فراتر از حد انتظار دنیای والیبال و حتی خودشان ظاهر شدند و در نهایت روسیه با شکست آمریکای میزبان قهرمان شد و لهستان با غلبه بر برزیل پر ستاره در جایگاه سوم قرار گرفت.

به این ترتیب پروژه تغییر نسل سامولوف و هنین، سرمربیان روسیه و لهستان از هدف گذاری خودشان هم موفق تر عمل کرد و باعث شد تا هر دو، بدنه اصلی تیم شان در انتخابی المپیک 2020 را هم به همین بازیکنان بسپارند و البته با چند ستاره تاثیر گذار تقویت شان کنند.

  • موزرسکی و میخایلوف در تیم قهرمان

تنها تیمی که ترکیبش در رقابت های انتخابی اهمیت زیادی برای ما دارد، روسیه است. تیمی که همگروه تیم ایران است و به نوعی رقابت اصلی بر سر کسب سهمیه، بین این دو تیم خواهد بود. سرمربی روس ها با توجه به عملکرد فوق العاده تیمش در لیگ ملت ها، بدنه اصلی تیم را از همان بازیکنان انتخاب کرده اما چند چهره تاثیر گذار و ستاره باتجربه را هم به این تیم اضافه کرده تا از نتیجه گرفتن آن مطمئن باشد.

روسیه ای که در ارومیه به راحتی به ایران باخت، در دو هفته آتی لیگ ملت ها آنقدر آماده تر شد و به بلوغ رسید که در نهایت آمریکای پرستاره را در خانه حریف شکست داد و به قهرمانی رسید. حالا آن تیم فوق العاده با سه بازیکن بزرگ و تاثیر گذار دیگر تقویت شده است.

سامولوف در پست پاسور، بازیکن قدیمی و با تجربه خود یعنی بوتکو را به تیم اضافه کرده تا در بازیسازی و چرخش توپ مشکلی نداشته باشد. برای پشت خط زن که شاید ضعیف ترین پست تیمش بود، میخایلوف افسانه ای را فرا خوانده و سومین برگ برنده او هم مورزسکی 2 متر و 18 سانتی متری است. بازیکنی که تقریبا همه او را در دنیای والیبال می شناسند و یکی از غول های این رشته به حساب می آید.

او همچنین یک سرعتی زن دیگر هم به تیمش اضافه کرده تا در این پست که یکی ازنقاط قوت ایران به حساب می آید، دچار مشکل نشود.

** ترکیب روسیه در انتخابی المپیک 2020:

پاسور: بوتکو، کوبزار

قطر پاسور: میخائیلوف، پولتائف

دفاع‌وسط: موزرسکی، وولویچ، کوراکائف، یاکوالف

قدرتی‌زن: وولکوف، ورونکوف، سیمیشف، کلیوکا

لیبرو: گلوبف، مارتینیوک

 

  • لهستان با کوبیاک و لئون

یکی از پیروزی های پر سر و صدای ایران در لیگ ملت های 2019 برابر لهستان بدست آمد. برد دشواری که در ارومیه و با حمایت شش هزار تماشاگر به آن رسیدیم و سرمربی تیم ملی هم پس از بازی اعلام کرد که قهرمان جهان را شکست داده. همان روزها هم در مطلبی نوشتیم که لهستان حاضر در ارومیه، نشان چندانی از قهرمان جهان ندارد. با این حال حتی همان تیم هم پس از آماده تر شدن و با تجربه تر شدن در ادامه لیگ ملت ها، در مرحله نهایی به سادگی ایران را با نتیجه 3 بر 1 شکست داد و با دوبار غلبه بر برزیل، نهایتا سوم شد.

لیگ ملت های والیبال 2019 - تیم ملی والیبال لهستان - تیم ملی والیبال برزیل - رده بندی لیگ ملت های والیبال

حالا لهستانی ها که از ابتدا گفته بودند بازی های انتخابی المپیک برایشان مهمترین تورنمنت است، برای حضور در این رقابت ها، ستاره های خود را به ترکیب باز گردانده اند. هنین اگرچه کورک نامدار را به دلیل مصدومیت در اختیار ندارد اما سه ستاره مهم و اصلی خود را به ترکیب اضافه کرده. لئون کوبایی الاصل بالاخره جواز بازی برای لهستان را پیدا کرده و حالا به همراه کوبیاک، یکی از بهترین زوج های دریافت کننده در دنیا را تشکیل داده است. درژیزگا هم که به عنوان پاسور اصلی یک بار دیگر برای لهستان به میدان خواهد رفت. کونارسکی و نواکوفسکی هم دیگر ستاره های لهستان هستند که در لیگ ملت ها برابر ایران به میدان نرفتند اما در انتخابی المپیک 2020 به تیم هنین اضافه شده اند.

این یعنی تقویت تیم سوم لیگ ملت ها با پنج بازیکن. بازیکنانی که همه با تجربه و با کیفیت اند و هرکدام به تنهایی توانایی تغییر شرایط بازی را دارند.

** ترکیب لهستان در انتخابی المپیک 2020:

پاسور ها: فابیان دژیزگا، گژگوش لوماچ

پشت خط زن ها: داوید کونارسکی، ماچی موزای

قدرتی زن ها: ویلفردو لئون، میخال کوبیاک، آرتور شالپوک، بارتوش کولک، الکساندر شیوکا

سرعتی زن ها: پیوتر نواکوفسکی، متئوش بینیک، کارول کلوس

لیبرو ها: پاول زاتورسکی، دامیان وویتاشک

دیدگاه تان را بنویسید