حرف های حناچی درباره افزایش عوارض ساخت و ساز مسکن در تهران

شهردار تهران گفت: اگر مصوبه تعدیل عوارض ساخت و ساز را اجرا نکنیم، گویی حقی را از مردم گرفتیم و به افرادی معدود داده ایم که اقدامات انتفاعی محدود انجام می‌دهند؛ این اتفاق اصلاً به نفع شهر نیست.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، پیروز حناچی ، با بیان اینکه عوارض ساخت و ساز در تهران از سال 93 ثابت مانده بود و این امر هزینه های قابل توجهی را به شهر تحمیل می کرد، گفت: در گذشته نسبت عوارض به کل هزینه‌ها چیزی حدود 6.6 درصد بود. از سال 93 تا به حال با وجود اینکه قیمت املاک افزایش یافت، این میزان به حدود 1 درصد کاهش پیدا کرد. واقعیت این است که ثابت نگه داشتن عوارض به این میزان به نفع هیچ کس نیست چرا که عده‌ای در این میان فعالیت غیرمولد و ضداقتصادی انجام می‌دهند و ادامه این شیوه به نوعی به این معناست که گویی حق شهر و سایر شهروندان را گرفته‌ایم و صرفا به این افراد داده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه باید قیمت عوارض ساخت و ساز را متعادل نگه داریم، ادامه داد: این قیمت نه آن قدر باید افزایش پیدا کند که روی بازار مسکن تأثیر منفی بگذارد و نه آن قدر پایین باشد که به نظر بیاید ما یک رانت ویژه به مالکان زمین و کسانی که در حال ساخت وساز هستند، داده‌ایم. در حال حاضر نرخی که شورا تعیین کرده متعادل و منطقی و به طور متوسط در کل شهر حدود 1.7 درصد قیمت آپارتمان نوساز است.

شهردار تهران در پاسخ به اینکه آیا افزایش عوارض فشاری به مردم در محلات کمتر برخوردار تحمیل نمی کند، گفت: اولاً برای قطعات کوچک مقیاس و همچنین مناطق جنوبی شهر ملاحظاتی در نظر گرفته شده است و در بافت های فرسوده هم صدور پروانه رایگان است. ثانیاً، میزان افزایش متوسط 7. 0 درصد (هفت دهم درصد) تا 3 درصدی عوارض به نسبت قیمت تمام شده ابنیه عدد چندان سنگینی نیست. علاوه بر این، در ضرایب تعدیل بین مناطق برخوردار و کم برخوردار تفاوت قائل شده است، بنابراین، اجرای این مصوبه فشاری به طبقات پایین وارد نمی کند. 
حناچی در این خصوص که گفته شده عواید حاصل از این مصوبه در بافت فرسوده هزینه می شود اما این اتفاق چگونه رقم می خورد، عنوان کرد: به طور قطع، از درآمد حاصل از افزایش عوارض در راستای ارائه سرویس و خدماتی همچون توسعه مترو، احداث پارک، آسفالت معابر و ... درتمام شهر و بافت فرسوده استفاده می شود. 
وی افزود: برای شهر و اداره آن رقم عوارض پایین‌تر از آن چه مصوب شده به صرفه نیست. در واقع، اگر مصوبه را اجرا نکنیم، گویی حقی را از مردم گرفتیم و به افرادی معدود داده ایم که اقدامات انتفاعی محدود انجام می‌دهند؛ این اتفاق اصلاً به نفع شهر نیست.

شهردار تهران ادامه داد: بالاخره عواید حاصل از عوارض جزء منابع مالی پایدار شهر است. ما هر چقدر بتوانیم میزان این منابع را در شهر افزایش دهیم می‌توانیم سرویس و خدمات بهتری به شهروندان ارائه داده و کیفیت اداره شهر را از آن چه که هست مطلوب تر کرده و برای ارتقای کیفیت شهر قدم های بعدی را برداریم.

حناچی با بیان اینکه یکی از اهداف شهرداری در ارائه لایحه افزایش عوارض ساخت و ساز، افزایش کیفیت خدمات در مناطق کم برخوردار بود، در تشریح چگونگی تحقق این امر گفت: زمانی که می‌خواهیم محدوده ای نوسازی شود می توانیم هزینه‌ها را پایین بیاوریم، در مقابل در مناطقی که جمعیت اشباع شده و به سقف جمعیتی طرح جامع نزدیک شده ایم می توانیم با تنظیم عوارض به هدف خود که کیفیت بخشی به مناطق کمتربرخوردار است، برسیم. اگر چنین اتفاقی بیفتد به طور طبیعی سرمایه به بخش‌هایی می‌رود که هنوز ظرفیت برای ساخت‌وساز دارند. این مناطق، مناطقی هستند که پیش از این در آن ها سرمایه گذاری نشده است. سرمایه هم به همین شکل به قسمت‌هایی می‌رود که تاکنون نرفته است. البته زمینه های دیگری هم نیاز دارد؛ به طور مثال باید در این مناطق طراحی و اجرا فاخر باشد تا ارزش افزوده ایجاد کند. 

شهردار تهران در پاسخ به این سوال که چه تضمینی برای اجرای فاخر طرح ها در مناطقی که تاکنون سرمایه به آن جا نرفته است وجود دارد، عنوان کرد: اجرای این مصوبه مقدمه کار است. یعنی اگر بخواهیم آن اتفاق بیفتد این قدم اول است.

حناچی در پایان در پاسخ به منتقدانی که اجرای مصوبه تعدیل عوارض ساخت و ساز را عامل گرانی مسکن معرفی می کنند، گفت: بازار مسکن تابع اقتصاد کلان کشور است و صرفاً از وضعیت ساخت‌وساز پیروی نمی کند. در واقع، ساخت‌وساز و قیمت تمام شده آن، بخش کوچکی از بازار مسکن است.

 

دیدگاه تان را بنویسید