تصمیمی می گیرم که هم به نفع پرسپولیس باشد و هم خودم

بیرانوند: کار کردن با ویلموتس حرف ندارد!

علیرضا بیرانوند گفت: برای فصل آینده تصمیمی می گیرم که به نفع پرسپولیس و خودم باشد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، کم ‌نیستند ‌کسانی ‌که ‌معتقدند‌ بعد ‌از ‌سال‌ها ‌و ‌خداحافظی‌ احمدرضا ‌عابدزاده ‌بالاخره‌ فوتبال ‌ایران ‌صاحب ‌دروازه‌بانی‌ ستاره ‌شده ‌است.‌ علیرضا‌ بیرانوند ‌دو،‌  سه سالی می شود به استانداردهای ‌بالایی ‌رسیده‌ است ‌و ‌بسیاری ‌از ‌کارشناسان‌ فوتبال ‌آسیا ‌هم ‌او ‌را ‌یکی ‌از ‌دو ‌دروازه‌بان‌ برتر ‌قاره ‌می‌نامند.‌ سنگربان ‌کم ‌اشتباه ‌و‌ خوش‌قد ‌و ‌بالایی ‌که ‌هرگز ‌اسیر ‌غرور ‌نشده‌ و ‌توانسته ‌است ‌به ‌قول ‌معروف ‌خودش ‌را‌ حفظ ‌کند.‌ به ‌اعتقاد ‌نگارنده ‌اگر ‌بیرانوند‌ بتواند ‌با ‌همین ‌فرمان ‌جلو ‌برود ‌و ‌یک ‌جام‌ جهانی ‌و ‌یک ‌جام ‌ملت‌های ‌دیگر ‌را‌ با‌ قدرت‌ تجربه ‌کند ‌آن‌گاه ‌می‌تواند ‌برترین ‌گلر ‌تمام‌  ادوار تاریخ کشورمان لقب بگیرد.‌ البته ‌به‌ شرط ‌آن ‌‌که ‌همین ‌تواضع،‌ فروتنی ‌و‌ پیشرفت ‌فنی ‌را ‌در ‌پیش ‌بگیرد ‌و ‌اسیر‌ وسوسه ‌شهرت ‌نشود.‌ پنج‌شنبه ‌گذشته ‌در‌ جشن ‌تولد ‌مصطفی ‌سلیمانی ‌وکیل ‌علیرضا‌ بیرانوند ‌با ‌این ‌گلر ‌ملی‌پوش ‌برخورد ‌کردیم‌ و ‌دقایقی ‌با ‌او ‌در ‌خصوص ‌مسائل ‌مختلف ‌از‌ جمله ‌جدایی ‌برانکو ‌از ‌پرسپولیس ‌و ‌کار ‌با‌ مارک ‌ویلموتس ‌و...‌حرف ‌زدیم.


‌‌همه‌ تو ‌را ‌بهترین ‌دروازه‌بان ‌ایران‌ می‌دانند.‌ چه ‌احساسی ‌پیدا ‌می‌کنی‌ وقتی ‌این ‌حرف‌ها ‌را ‌می ‌شنوی؟
شما مرا می شناسید. اصلا دنبال این حرف ها نیستم. من هنوز همان علیرضا بیرانوندی هستم که از خرم آباد به تهران آمدم و گذشته خودم را فراموش نکرده ام.

‌‌‌به ‌هر‌حال ‌در ‌کوچه ‌و ‌خیابان ‌یا‌ حتی ‌فضای ‌مجازی ‌خیلی‌ها ‌از ‌تو‌ تعریف ‌و ‌تمجید ‌می ‌کنند.
طبیعی است وقتی آدم، هر آدمی، فرقی هم نمی کند من باشم یا خود شما تعریف می شنود خوشحال می شود و احساس خوبی پیدا می کند اما این حرف ها گذراست. من به عنوان یک گلر ملی پوش باید تلاش کنم و با تمرینات بیشتر و جدی تر هر روز بهتر از دیروز باشم. این تعریف و تمجیدها نباید مرا غافل کند.

‌‌‌نقاط ‌قوت ‌زیادی ‌داری.‌ از ‌جمله‌ پرتاب‌های ‌بلند ‌دست،‌ خروج‌هایت‌ روی ‌توپ‌های ‌هوایی،‌ شوت‌گیری ‌و‌ شروع ‌مجددهایت ‌ولی ‌می‌خواهیم ‌از‌ زبان ‌خودت ‌نقطه ‌ضعف ‌علیرضا‌ بیرانوند ‌را ‌بپرسیم؟
همه را گفتید غیر از ضربات پنالتی!

‌‌‌(با‌خنده) راست ‌می ‌گویی!‌ ناسلامتی ‌پنالتی ‌رونالدو ‌را ‌مهار ‌کردی!
نه، شوخی کردم. مهار پنالتی رونالدو تمام شد و به تاریخ پیوست. دیگر خیلی به آن روز و آن لحظه فکر نمی کنم چون باید رو به جلو حرکت کرد. اگر بخواهم در گذشته بمانم و فقط به جام جهانی فکر کنم پیشرفت نخواهم کرد اما نقطه ضعف زیاد دارم.

‌‌‌یکی ‌را ‌بخواهی ‌بگویی؟
(به شوخی ) نقطه ضعف هایم را نمی گویم تا آنالیزورهای حریف بیکار نشوند! (می خندد)

‌‌‌بهترین ‌واکنش ‌تو ‌که ‌بخواهی‌ بگویی؟
ضربه سر ژاوی در نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا چیزی است که الان به ذهنم رسید.

‌‌‌اگر ‌آن ‌توپ ‌و ‌ضربه ‌سر ‌را‌ نمی‌گرفتی،‌ پرسپولیس ‌به ‌فینال ‌آسیا‌ نمی ‌رسید؟
نه این طورها نیست. خدا خواست. تا آن بالایی نخواهد اتفاقی نمی افتد. واقعاً خدا را شاکرم که همیشه حواسش به من بوده است. همیشه گفتم و باز هم می گویم که هرگز فکرش را نمی کردم به این جایگاه برسم و روزی هزار بار هم خدا را شکر کنم باز کم است.

‌‌‌علیرضا!‌ برای ‌بچه‌هایی ‌که‌ بخواهند ‌راه ‌تو ‌را ‌بروند ‌و ‌دروازه‌بان‌ موفق ‌و ‌مطرحی ‌شوند ‌چه ‌صحبتی‌ داری؟
به شدت تلاش کنند، کار کنند و نومید نشوند. نومیدی بدترین درد است و جلوی موفقیت را می گیرد. اگر کسی به خودش اطمینان داشته باشد و به خدا توکل کند موفق می شود.

‌‌‌اگر ‌بخواهی ‌فقط ‌یک ‌توصیه ‌به‌ گلرهای ‌نوجوان ‌و ‌جوان ‌فوتبال‌ کشورمان ‌که ‌امروز ‌در ‌رده‌های‌ باشگاهی ‌یا ‌پایه‌ای ‌ملی ‌کار ‌می‌کنند‌ داشته ‌باشی ‌چه‌ می‌گویی؟
مغرور نشوند. غرور آفت هر ورزشکاری است.

‌‌‌تا ‌به ‌حال ‌دچار ‌غرور ‌نشدی؟
من هم به هر حال یک انسان هستم و بعضی اوقات دچار غرور می شوم اما بلافاصله یاد گذشته ام می افتم و همه چیز را فراموش می کنم. یادم می رود امروز کجا ایستاده ام و بیشتر در گذشته و سختی هایی که کشیدم غرق می شوم. به هر حال غرور سراغ هر کس می آید اما مهم این است که آن را مهار کنیم.

‌‌‌علیرضا ‌بیرانوند ‌سه ‌سال ‌به‌ پرسپولیس ‌آمده ‌و ‌سه ‌بار ‌هم ‌قهرمان‌ لیگ ‌برتر ‌شده ‌است.‌ راز ‌این ‌قهرمانی‌ها‌ چه ‌بوده ‌است؟
کادر فنی خوب و همبازیان کار درست! در این سه سال همه تا سر حد جان تلاش کردیم و غر نزدیم. بدترین فصل شاید همین سال گذشته بود که محروم بودیم و با ۱۲ بازیکن به فینال آسیا رسیدیم. بچه ها با همه وجود جنگیدند، رباط پاره کردند اما کم نیاوردند. همه ما با مصدومیت های متعدد ناشی از فشردگی بازی ها دست و پنجه نرم کردیم اما به عشق هواداران و برای موفقیت پرسپولیس تلاش کردیم.

حالا ‌این ‌هواداران ‌دلخور،‌ شاکی‌ و ‌عصبانی ‌هستند.‌ دلیلش ‌را ‌می‌دانی‌ که ‌به ‌جدایی ‌برانکو ‌مرتبط ‌است؟
طبیعی است هواداران ناراحت باشند. ما هم ناراحتیم. به هر حال ما یک سرمربی را از دست دادیم که سه سال پی درپی پرسپولیس را قهرمان کرده است. آقای برانکو تا ابد قهرمان خواهد ماند اما باید با این مساله کنار بیاییم. جابه جایی مربیان و بازیکنان در فوتبال حرفه ای عادی است هر چند خود ما هم هنوز با رفتن آقای برانکو کنار نیامدیم.

‌‌‌هواداران ‌بیشتر ‌نگران ‌غروب‌ پرسپولیس ‌هستند!
نه، پرسپولیس غروب نمی کند. پرسپولیس یک تیم بزرگ و پرافتخار است که خیلی ها به آن آمده و رفته اند اما اسم پرسپولیس همیشه بزرگ می ماند. آقای برانکو هم خیلی برای پرسپولیس و ما زحمت کشید. او یک مربی جنتلمن و بسیار فنی است که رفتنش از پرسپولیس ناراحت کننده است اما به نظر می رسد باید با آن کنار بیاییم.

‌‌‌این ‌روزها ‌صحبت ‌از ‌جانشینی‌ یحیی ‌گل ‌محمدی ‌است.‌ می‌دانیم‌ رابطه ‌خیلی ‌صمیمانه‌ای ‌با ‌این ‌مربی‌ داری.‌ نظرت ‌چیست؟
من رابطه خیلی خوبی با آقایحیی دارم. او هم یک مربی کاربلد است که کارنامه مشخصی دارد اما به عنوان یک بازیکن نمی توانم درباره جانشین آقای برانکو نظر بدهم. این مسئولیت مدیران باشگاه پرسپولیس است که باید در این رابطه تصمیم بگیرند.

‌خودت ‌ترجیح ‌می‌دهی ‌سرمربی‌ پرسپولیس ‌خارجی ‌باشد ‌یا ‌داخلی؟
این سؤال را هم باید از مدیران باشگاه بپرسید!

‌‌راستی ‌شنیدیم ‌به ‌علی ‌پروین ‌سر‌ زدید.‌حالش ‌چطور ‌بود؟
بله، وقتی شنیدم حال علی آقا خوب نیست و بستری شده به بیمارستان رفتم. الحمدالله حال آقای پروین بهتر شده و امیدوارم همیشه سر حال و سلامت باشند. ما باید قدر اسطوره هایمان را بیشتر بدانیم و فقط زمانی که روی تخت بیمارستان می افتند سراغ شان نرویم.

‌‌‌علی ‌پروین ‌حرفی ‌به ‌تو ‌نزد؟
نه، خیلی به من لطف و محبت نشان دادند و شرمنده ام کردند.

‌‌‌برای ‌آن ‌که ‌قدر ‌امثال ‌پروین ‌را‌ بیشتر ‌بدانیم ‌خودت ‌چه ‌پیشنهادی‌ داری؟
همان کاری که باشگاه های صاحب نام دنیا با اسطوره های خودشان می کنند. همان طور که آرسنال و منچستریونایتد مجسمه آرسن ونگر و سرالکس فرگوسن را جلوی در ورزشگاه خود نصب کرده اند ما هم مجسمه علی پروین را بسازیم و جلوی در ورزشگاه محل تمرین پرسپولیس نصب کنیم. قدر امثال پروین را باید زمان حیات آنها بدانیم.

‌‌‌پیشنهاد ‌جالبی ‌بود.‌ ما ‌هم ‌آن ‌را‌ از ‌قول ‌تو ‌می ‌نویسیم.‌
امیدوارم روزی این اتفاق بیفتد.

‌‌‌ببخشید ‌یکی‌،‌ یکی ‌یادمان‌ می‌افتد.‌این ‌ماجرای ‌سلفی ‌گرفتن ‌تو‌ و ‌پرسپولیسی‌ها ‌با ‌سیدحسین‌ حسینی ‌در ‌اردوی ‌تیم‌ملی ‌و ‌استوری‌ علی ‌علیپور ‌چه ‌بود ‌که ‌این ‌همه ‌پر ‌سر‌ و ‌صدا ‌شد؟
ما پرسپولیسی ها و سیدحسین کنار هم بودیم و گفتیم یک سلفی دسته جمعی بگیریم. علی علیپور که رابطه خوبی با سیدحسین حسینی گلر استقلال دارد فقط یک شوخی کرد و بلافاصله هم آن استوری را پاک کرد. همه می دانند سیدحسین یک استقلالی است و دیدید در استقلال هم ماند.

تو ‌هم ‌در‌ پرسپولیس ‌می‌مانی؟
ان شاءا... تصمیم خوبی می گیرم!

‌‌‌ولی ‌ما ‌چند ‌هفته‌ای ‌است ‌این‌ سؤال ‌را ‌از ‌تو ‌می‌پرسیم ‌و ‌همین ‌جواب‌ را ‌می ‌دهی؟!
باز هم همین جواب را می دهم.

ولی ‌می‌دانیم ‌با ‌ایرج ‌عرب‌ مذاکراتی ‌برای ‌جدایی ‌داشتی؟
گفتم اجازه بدهید چند روز دیگر همه چیز مشخص خواهد شد. تصمیمی می گیرم که هم به نفع پرسپولیس باشد و هم خودم!

‌‌علی ‌علیپور ‌هم ‌مشابه ‌حرف ‌تو ‌را‌ زده ‌است.‌ رفتن ‌تو ‌و ‌علی ‌پرسپولیس‌ را ‌تضعیف ‌نمی‌کند؟
هنوز که چیزی معلوم نیست اما پرسپولیس قبل از ما هم بازیکنان بزرگی را از دست داده بود، نداده بود؟
(منتظر جواب ما نمی ماند و ادامه می دهد) ولی پرسپولیس متوقف نشد. پرسپولیس به هیچ شخصی وابسته نیست. این را همه باید بدانند.

‌‌شنیدیم ‌۲ ‌پیشنهاد ‌اروپایی ‌و ‌یک‌ پیشنهاد ‌از ‌ژاپن ‌داری.‌ می‌توانی ‌اسم‌ تیم‌ها ‌را ‌بگویی؟
باور کنید نمی توانم الان اسمی بگویم. هیچ چیز مشخص نیست.

‌‌‌شنیدی ‌کارلوس ‌کی‌روش ‌با‌ کلمبیا ‌توانست ‌هم ‌آرژانتین ‌و ‌هم ‌قطر‌ را ‌شکست ‌دهد؟
آقای کارلوس کی روش یک مربی کاربلد و بزرگ است که هر جایی برود اثرش را می گذارد. او در کلمبیا هم موفق می شود. امیدوارم بتواند در کوپا آمریکا هم موفق شود. آقای کی روش به گردن من خیلی حق دارد و فوتبال ملی ام را مدیون او هستم.

‌‌‌کار‌کردن ‌با ‌مارک ‌ویلموتس‌ چگونه ‌است؟
حرف ندارد. آقای ویلموتس هم یک مربی شناخته شده و فنی است. او به فوتبال تهاجمی علاقه زیادی دارد و در کنارش آقاوحید (هاشمیان) حضور دارد که کمک زیادی به ما می کند. ان شاءا... با کمک کادر فنی جدید بتوانیم بهترین نتایج را در تیم ملی و قاره آسیا کسب کنیم.

 

دیدگاه تان را بنویسید