گزارش فروش هفتگی سینمای ایران/ مدیری و گلزار زوج موفق، حمید فرخ‌نژاد ناکام بزرگ گیشه

سینمای ایران در این هفته شاهد موفقیت فیلم «ما همه باهم هستیم» بود، در حالی‌که فیلم سینمایی «دختر شیطان» با بازی حمید فرخ‌نژاد نتوانست انتظارات را برآورده کند و در گیشه ناموفق بود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس؛ نخستین هفته از اکران عید فطر سینماهای کشور در حالی به روز پایانی خود رسیده است که بار دیگر در چند هفته اخیر شاهد دو قطبی شدن گیشه هستیم و تنها سه فیلم سهم عمده‌ای از فروش را به خود اختصاص داده‌اند.

البته اکران عید فطر امسال طبق آنچه سازندگان و عوامل برخی از فیلم‌ها گفتند، آغشته به لابی و مافیا شده است و سودجویانی در حال تبلیغات منفی علیه برخی از فیلم‌ها هستند، اتفاقی که با واکنش برخی از عوامل فیلم‌های روی پرده مانند قربان محمدپور کارگردان «دختر شیطان» و هوتن شکیبا بازیگر فیلم «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار همراه شد.

آنچه مشخص است سودای قبضه کردن گیشه، ثبت رکوردها و جذب حداکثری تماشاگران عاملی شده است تا در هفته اخیر شاهد تخریب فیلم‌های روی پرده توسط طرفداران سایر فیلم‌ها باشیم، اتفاقی که به نظر می‌رسد تا حدود زیادی هم سازماندهی شده است و از طریق ربات‌های مجازی صورت می‌گیرد.

با این حال نخستین هفته از اکران عید فطر گذشت و به ترتیب سه فیلم «ما همه باهم هستیم» به کارگردانی کمال تبریزی، «شبی که ماه کامل شد» ساخته نرگس آبیار و «سرخپوست» به کارگردانی نیما جاویدی سهم عمده‌ای از گیشه را از آن خود کردند. فیلم «غلامرضا تختی» ساخته بهرام توکلی هم که هنوز و از عید نوروز روی پرده است، در آخرین روزهای اکران بار دیگر عنوان کمترین میزان فروش را به خود اختصاص داد.

فروش هفت میلیاردی مدیون سه فیلم روی پرده

این هفته سینمای کشور توانست به فروش هفت میلیارد و ۵۵۳ میلیون تومانی دست پیدا کند که چهار میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان آن به تهران اختصاص داشته است. با پایان ماه رمضان بار دیگر گیشه سینمای ایران تا حدود زیادی رونق گرفت و با افزایش حدودا سه میلیاردی همراه شد.

در واقع ترکیب نامناسب اکران ماه رمضان امسال عاملی شد تا شاهد افت جدی فروش در این ماه باشیم و تنها سه فیلم بتوانند فروش قابل قبولی را برای خود رقم بزنند.

این هفته همچنین ۶۶۶ هزار و ۲۸۷ نفر در سالن‌های سینما به تماشای فیلم‌های روی پرده نشستند که سهم تهرانی‌ها ۳۳۵ هزار و ۴۰۵ نفر بوده است.

«ما همه باهم هستیم»، گلزار و مدیری زوج جدید پولساز سینما

کمال تبریزی در تازه‌ترین ساخته سینمایی‌اش، «ما همه باهم هستیم» تلاش کرده است تا در کنار محیطی طنز و مفرح، داستانی تا حدودی جدید را روایت کند و در این مسیر با نیم‌نگاهی به گیشه و کسب سود از بازیگران مطرح و چهره سینمای ایران که در بین مردم دارای محبوبیت بالایی هم هستند، بهره برده است.

اتفاقی که در این هفته شاهد بودیم نتیجه‌بخش و موفقیت‌آمیز بوده است. نکته جالب توجه این فیلم حضور دوباره محمدرضا گلزار و مهران مدیری پس از «رحمان ۱۴۰۰» ساخته منوچهر هادی در یک فیلم است، این دو که موفقیت فیلم هادی را تا زمانی که روی پرده بود تضمین کرده بودند حال در شکل و شمایلی دیگر در فیلم تبریزی به ایفای این نقش می‌پردازند که البته در این فیلم آنچنان نقش حیاتی و مهمی را ایفا نمی‌کنند.

به نظر می‌رسد محبوبیت بیش از اندازه این ترکیب در بین مردم کارگردانان زیادی را وسوسه کند تا برای ساخت فیلم تجاری و رونق گیشه به سراغشان بروند و پربیراه نباشد که این دو را زوج جدید پولساز سینمای ایران بنامیم.

با این حال «ما همه باهم هستیم» در این هفته دو میلیارد و ۱۴۰ میلیون تومان فروش داشته و صدرنشین گیشه هفتگی بوده است تا پایان دهنده حضور مستمر «تگزاس ۲» بر صدر گیشه باشد.

فروش این فیلم تا به امروز از مرز سه میلیاردونیم فروش گذر کرده است و به نظر می‌رسد که به این زودی‌ها شیب فروش آن نزولی نشود.

شبی که ماه کامل شد، هجوم تبلیغات منفی اما فروش خوب

نرگس آبیار کارگردانی که با ساخت فیلم‌هایی چون «شیار ۱۴۳» و «نفس» توانست نام خود را به عنوان یکی از فیلمسازان صاحب ایده و خلاق بر سر زبان‌ها بیندازد، در تازه‌ترین ساخته سینمایی‌اش جسارت زیادی به خرج داده است و به سراغ فیلمی سخت به نام «شبی که ماه کامل شد» رفته است، فیلمی که در زمان نمایش در جشنواره مورد تحسین قرار گرفت و تمجید شهامت آبیار برای ساخت آن را به همراه داشت.

«شبی که ماه کامل شد» با بازی هوتن شکیبا و الناز شاکردوست با وجود آنکه از همان روزهای نخست اکران مورد هجمه شدیدی قرار گرفت و با برچسب‌های سفارشی سازی و ... به مخاطبان معرفی شد اما توانست از پس این تبلیغات منفی موفقیت‌آمیز گذر و نظر علاقه‌مندان را به خود جلب کند.

این فیلم در این هفته دومین فیلم پرفروش سینمای ایران بود و توانست رکورد دو میلیارد و ۲۰ میلیون تومانی را به نام خود ثبت کند تا تعقیب‌کننده جدی «ما همه باهم هستیم» در گیشه باشد.

فضای ملودرام و عاشقانه این فیلم که با بستر جدی و خشونت‌بار تروریست همراه می‌شود، عاملی شده است تا «شبی که ماه کامل شد» یکی از اثرگذارترین آثار تاریخ سینمای ایران باشد.

سرخپوست، مخاطبان نوید محمدزاده متفاوت را پسندیدند

سومین فیلم پرفروش گیشه «سرخپوست» دومین فیلم سینمایی نیما جاویدی است که با بازی متفاوت نوید محمدزاده توانسته اثری معمایی متفاوتی در سینمای ایران باشد و با ریتم و ضرباهنگ تندی که دارد مخاطب را تا آخرین لحظه با خود همراه کند.

نکته مثبت این فیلم که تمامی تماشاگران هم بر آن هم‌نظر هستند، بازی خوب، به اندازه و متفاوت نوید محمدزاده نسبت به نقش‌های پیشینش است که به واقع یکی از برگ برنده‌های «سرخپوست» به شمار می‌آید و همانطور که جاویدی در مصاحبه‌ای اعلام کرد انتخاب او نابودی مطلق بود یا برد خوب که نتایج نشان می‌دهد او به برد خوبی رسیده است.

در این بین نباید از کارگردانی حرفه‌ای، پروداکشن جذاب و عظیم، فیلمبرداری مثال‌زدنی و موسیقی بسیار مناسب و خوب فیلم هم گذشت که همه و همه دست به دست هم داد تا شاهد فیلم جذابی باشیم.

«سرخپوست» هم در هفته اخیر از حملات و تخریب‌ها جان سالم به در نبرد و همواره مقابل «شبی که ماه کامل شد» قرار گرفت اما گویا این جوسازی‌ها آنچنان مورد توجه مخاطبان قرار نگرفته است و آن ها به تماشای فیلم های خوب روی پرده نشستند.

گواهی آن هم فروش یک میلیارد و ۶۵۱ میلیون تومانی «سرخپوست» در این هفته است، فیلمی که در کل حدود یک میلیارد با صدر گیشه فاصله دارد و باید دید توان جبران این فاصله را در هفته‌های پیش رو پیدا خواهد کرد یا خیر؟

دختر شیطان، شکست خورده پیش بینی نشده

شاید هیچکس فکرش را هم نمی کرد که «دختر شیطان» ساخته قربان محمدپور در گیشه ناکام بماند و به فروش خوبی دست پیدا نکند، اما این اتفاق رخ داد و محمدپور تا به امروز نتوانسته موفقیت فیلم پیشین خود «سلام بمبئی» را تکرار کند.

این فیلم با وجود آنکه از حمید فرخ‌نژاد، بازیگران مطرح سینمای هند و همچنین صحنه های موزیکال هم بهره برده است اما گویا نتوانسته نظر مخاطبان را به خود جلب کند، البته فیلم محمدپور با انتقادهایی همراه شد که البته بیشتر جنبه مثبت برای او خواهند داشت و با این حال «دختر شیطان» به مذاق مخاطبان خوش نیامده است و نشانگر این است که همواره یک فیلم محصول مشترک موزیکال با هر موضوع و کیفیتی مورد توجه تماشاگران قرار بگیرد، حال باید دید که در ادامه اکران چه سرنوشتی در انتظار این فیلم خواهد بود.

این فیلم در این هفته ۱۸۹ میلیون و ۶۰۱ هزار تومان فروش داشت تا جمع فروشش از مرز ۳۰۰ میلیون تومان عبور کند، اتفاقی که برای فیلم‌های فرخ نژاد هم در چند سال اخیر بی‌سابقه است.

در ادامه آمار فروش فیلم‌های روی پرده را به تفکیک فروش هفتگی و کل مشاهده می‌کنید. (فروش هفتگی از روز ۱۷ خرداد تا پیش از روز جمعه ۲۴ خرداد محاسبه شده و آمار از سامانه فروش سینمای ایران استخراج شده است.)

نام فیلم

نام کارگردان

میزان فروش هفتگی

فروش کل

ما همه باهم هستیم

کمال تبریزی

دو میلیارد و ۱۴۰ میلیون تومان

سه میلیارد و ۵۲۶ میلیون تومان

شبی که ماه کامل شد

نرگس آبیار

دو میلیارد و ۲۰ میلیون تومان

سه میلیارد و ۶۳ میلیون تومان

سرخپوست

نیما جاویدی

یک میلیارد و ۶۵۱ میلیون تومان

دو میلیارد و ۵۸۲ میلیون تومان

تگزاس ۲

مسعود اطیابی

۸۵۳ میلیون و ۱۲۷ هزار تومان

۱۵ میلیارد و ۹۴۹ میلیون تومان

سامورایی در برلین

مهدی نادری

۴۶۹ میلیون و ۴۴۲ هزار تومان

چهار میلیارد و ۱۶۱ میلیون تومان

دختر شیطان

قربان محمدپور

۱۸۹ میلیون و ۶۰۱ هزار تومان

۳۲۵ میلیون و ۵۸۶ هزار تومان

متری شیش و نیم

سعید روستایی

۱۷۸ میلیون و ۸۹۱ هزار تومان

۲۶ میلیارد و ۵۲۱ میلیون تومان

پیشونی سفید ۳

سیدجواد هاشمی

۲۳ میلیون و ۷۷۵ هزار تومان

سه میلیارد و ۱۷۲ میلیون تومان

نبات

پگاه ارضی

۱۴ میلیون و ۳۱۳ هزار تومان

۶۴۶ میلیون و ۴۹۷ هزار تومان

ژن خوک

سعید سهیلی

دو میلیون و ۶۵۲ هزار تومان

سه میلیارد و ۱۹۷ میلیون تومان

چهار انگشت

حامد محمدی

دو میلیون و ۶۱۰ هزار تومان

۱۰ میلیارد و ۶۸۵ میلیون تومان

زندانی ها

مسعود ده نمکی

دو میلیون و هشت هزار تومان

چهار میلیارد و ۶۸۷ میلیون تومان

وکیل مدافع

سلما بابایی و ونداد دوشن

یک میلیون و ۶۲۲ هزار تومان

۷۷ میلیون و ۴۸۱ هزار تومان

به دنیا آمدن

محسن عبدالوهاب

۶۴۱ هزار تومان

۱۲۴ میلیون و ۸۶ هزار تومان

تولدت مبارک

سمیه زارعی نژاد

۳۱۶ هزار تومان

۳۷ میلیون و ۹۴۱ هزار تومان

خانه دیگری

بهنوش صادقی

۲۱۶ هزار تومان

۷۸ میلیون و ۵۸۴ هزار تومان

غلامرضا تختی

بهرام توکلی

۱۰۶ هزار تومان

یک میلیارد و ۹۰۶ میلیون تومان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید