جزییات جدید از قتل همسر دوم نجفی+ عکس و فیلم

میترا استاد (همسر دوم شهردار اسبق تهران) صبح روز 7 خردادماه در منزل مسکونی اش واقع در سعادت آباد از سوی محمدعلی نجفی به قتل رسید.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، همسر دوم شهردار سابق تهران صبح روز (7 خردادماه) از سوی محمدعلی نجفی به قتل رسید. در ادامه تمام جزییات و اخبار این حادثه آمده است.

نجفی از سوی خانواده میترا استاد بخشیده شد/ شهردار سابق از قصاص رهایی یافت

برادر میترا استاد از بخشش نجفی خبر داد و در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

« به واسطه پادرمیانی بزرگان کرمانشاه و کشور و همچنین وکلای عزیزمان آقای مسعود افرازه و  محمود حاجلویی، پدرم ، مادرم و مهیارمان ، آقای محمد علی نجفی را بخشیدیم و از خون عزیزمان گذشتیم و خرسندیم که هیچ معامله ای با خون آن بزرگوار نکردیم و امیدواریم آقای محمد علی نجفی در این چند صباح باقیمانده به دور از سیاست به تزکیه نفس بپردازد . اجر همه خیر خواهان و هدایت همه بدخواهان به راه راست را از درگاه خداوند متعال مسئلت دارم». 

محمدعلی نجفی شهردار سابق تهران که سابقه وزارت و معاونت رییس جمهور در دوران سازندگی، اصلاحات و تدبیر و امید را در کارنامه دارد 7 خرداد ماه امسال همسر دومش را در منزل شخصی به قتل رساند و همانروز با معرفی خود به پلیس به قتل اعتراف کرد. وی در دادگاه به قصاص محکوم شد.

وکیل نجفی: رأی صادر شده به ضرر موکلم است/ اعتراض می‌کنیم

حمیدرضا گودرزی در رابطه با اعلام حکم قصاص در مورد موکلش محمدعلی نجفی، متهم به قتل عمد همسر سابقش «میترا استاد» گفت: زمانی که دادگاه حکم صادر کند، دادنامه به طرفین پرونده اعم از متهم و وکلایش و اولیای دم و وکلایشان ابلاغ می‌شود و حتی این حکم به دادستان و نماینده وی نیز ابلاغ خواهد شد. 

وی ادامه داد: این رای ظرف 20 روز قابل اعتراض است چرا که موضوع قتل عمد بوده و در دیوان عالی کشور بررسی می‌شود. پرونده در مهلت مقرر به این دیوان ارسال و دیوان اداری شیوه شکلی آن را نه ماهیتی بررسی کرده و حکم می‌دهد.

وی گفت:‌ در واقع دیوان عالی آداب رسیدگی پرونده را بررسی می‌کند که یا رای صادر شده را تائید می‌کند و برای اجرا اعاده می‌دهد یا اینکه نقص تحقیقات اعلام کرده و برای رفع آن، پرونده را به شعبه صادر کننده حکم (شعبه 9 دادگاه کیفری)‌ارسال می‌کند.

گودرزی گفت:‌ همچنین ممکن است برای نقص تحقیقات، پرونده را به شعبه هم عرض یعنی به شعبه‌ای غیر از شعبه 9 ارجاع دهد و در آن شعبه رسیدگی ماهیتی به پرونده آغاز شود. 

وکیل نجفی در رابطه با اینکه آیا نسبت به حکم صادر شده اعتراض خواهند کرد، گفت:‌ چون رای به ضرر موکل بنده بوده حتما اعتراض می‌کنیم و توقعی که از دیوان عالی کشور داریم این است که به این اعتراض ما توجه کرده و نقایص را رفع کنند چرا که ما در این پرونده با ابهاماتی روبرو بوده‌ایم.

ابهامات و قتل شبه عمد

گودرزی در مورد ابهامات موجود در این پرونده گفت:‌ ما این قتل را شبه عمد می‌دانیم و اساس دفاعیات ما در دادگاه بر این مبنا بوده است چرا که موکل بنده از روز اول تا آخر جلسه دادرسی، صادقانه بدون تغییر کلمات، اعلام کرده که ماجرا غیرارادی رخ داده است. همچنین بارها گفته شد که گلوله به دیوار اصابت کرده و بعد کمانه می‌کند و به مرحومه می‌خورد در نتیجه قتل شبه عمد است.

وی افزود:‌ مدارک زیادی بر اساس دفاعیات خود ارائه کردیم و دادگاه در سه جلسه با صبر و حوصله مدیریت کرد و دفاعیات ما را استماع کرد که همین جا از نحوه دادرسی دادگاه و صبرشان برای استماع دفاعیات تشکر می‌کنم و تقاضای رفع این نواقص را در هیأت کمیسیون اسلحه و کمیسیون پزشکی قانونی در مورد بحث دفرمه شدن گلوله دارم چرا که اگر این کمیسیون‌ها برگزار می‌شد شاید ابهامات رفع شده و با شفافیت بیشتری به نتیجه می‌رسیدیم.

گودرزی در مورد مطالب منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر رضایت میلیاردی اولیای دم گفت: هر گونه مطالبی که در رابطه با صلح و رضایت میلیاردی مطرح شده را تائید نمی‌کنم. باید بگویم تا قبل از انتشار این مطالب، اقدامی برای مذاکره یا ملاقات با اولیای دم نداشته‌ایم اما اخیرا جلسه مذاکره با این خانواده برگزار شده اما هنوز به نتیجه نهایی نرسیده‌ایم و اگر برسیم حتما آن را به اطلاع مردم خواهیم رساند. بنابراین مطالب منتشر شده را تائید نمی‌کنم.

امروز غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری خود از صدور حکم پرونده قتل میترا استاد خبر داد و گفت: دادگاه برای محمدعلی نجفی حکم قصاص صادر کرده است.

نجفی به قصاص محکوم شد

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه‌قضاییه در نشست خبری امروز خود اظهار کرد: محمدعلی نجفی با حکم دادگاه کیفری استان تهران به اتهام ارتکاب قتل عمد به قصاص محکوم شده است.

هفتم خرداد امسال بود که محمد شهریاری از به قتل رسیدن "میترا استاد" همسر دوم محمدعلی نجفی شهردار پیشین تهران در ساختمانی مسکونی در منطقه سعادت‌آباد تهران خبر داد.

بررسی‌های برای شناسایی قاتل توسط ماموران قضایی و انتظامی ادامه داشت تا اینکه عصر همان روز ( هفتم خرداد) نجفی با مراجعه به پلیس آگاهی به قتل همسرش اعتراف کرد.

نهایتاً علی القاصی‌مهر؛ دادستان عمومی و انقلاب تهران از صدور کیفرخواست پرونده نجفی به اتهام قتل‌ عمد، حمل و نگهداری سلاح غیرمجاز و ایراد صدمه بدنی عمدی منتهی به جرح (غیرفوتی) با تقاضای اولیای دم مبنی بر قصاص خبر داد.

پرونده پس از صدور کیفرخواست به مجتمع دادگاه‌های کیفری یک استان تهران ارسال و برای رسیدگی به شعبه نهم دادگاه کیفری یک به ریاست قاضی کشکولی ارجاع شد که شعبه دادگاه 10 روز به وکلای متهم وقت داد تا پرونده را مطالعه و در صورت وجود نقص یا ایراد اعلام کنند.

وکلای نجفی پرونده او را مورد مطالعه قرار دادند و نهایتاً قاضی کشکولی، پس از برطرف کردن نواقص و ایرادات مورد ادعای وکلای نجفی، 9 صبح روز شنبه 22 تیر، نخستین جلسه محاکمه او را برگزار کرد.

دادگاه رسیدگی به پرونده نجفی تا سه جلسه برگزار شد و نهایتاً دادگاه در حکم صادره،  قتل میترا استاد توسط شهردار اسبق تهران را عمدی دانست و او را به قصاص محکوم کرد.

جزییات اولین دادگاه محمدعلی نجفی

اولین جلسه رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد توسط محمدعلی نجفی از دقایقی قبل به ریاست قاضی محمدرضا محمدی‌کشکولی در شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران آغاز شد.

هفتم خرداد امسال بود که محمد شهریاری از به قتل رسیدن میترا استاد، همسر دوم محمدعلی نجفی شهردار پیشین تهران در ساختمانی مسکونی در منطقه سعادت‌آباد تهران خبر داد.

بررسی‌های برای شناسایی قاتل توسط ماموران قضایی و انتظامی ادامه داشت تا اینکه عصر همان روز ( هفتم خرداد) نجفی با مراجعه به پلیس آگاهی به قتل همسرش اعتراف کرد.

نهایتا علی القاصی‌مهر؛ دادستان عمومی و انقلاب تهران از صدور کیفرخواست پرونده نجفی به اتهام قتل‌ عمد، حمل و نگهداری سلاح غیرمجاز و ایراد صدمه بدنی عمدی منتهی به جرح (غیرفوتی) با تقاضای اولیای دم مبنی بر قصاص خبر داد.

پرونده پس از صدور کیفرخواست به مجتمع دادگاه‌های کیفری یک استان تهران ارسال و برای رسیدگی به شعبه نهم دادگاه کیفری یک به ریاست قاضی کشکولی ارجاع شد که شعبه دادگاه ۱۰ روز به وکلای متهم وقت داد تا پرونده را مطالعه و در صورت وجود نقص یا ایراد اعلام کنند.

قاضی کشکولی، رسیدگی به پرونده سعید مرتضوی در ارتباط با تخلفات سازمان تامین اجتماعی، قاتل بنیتا دختربچه هشت ماهه، محمد ثلاث قاتل سه تن از ماموران نیروی انتظامی در جنایت خیابان پاسداران و ... را در پرونده کاری خود دارد.

نجفی

قاضی محمدرضا محمدی کشکولی در نخستین جلسه محاکمه محمدعلی نجفی شهردار سابق تهران به اتهام قتل عمد میترا استاد همسر دومش اظهار کرد: قبل از اعلام رسمیت دادگاه تذکراتی را در راستای جلسه قانون آئین دادرسی کیفری و به منظور تنویر اذهان عمومی و رسانه‌ها بیان می‌کنم.

وی اضافه کرد: همانطور که استحضار دارید برای برپایی یک دادرسی الزاماتی وجود دارد که رعایت آن الزامات ضروری است. در همین راستا به موجب مقررات ماده 400 قانون آئین دادرسری کیفری محاکمات در دادگاه‌های کیفری یک به صورت ضبط صوتی و در صورت تشخیص دادگاه ضبط تصویری شده و انتشار آن بدون اجازه دادگاه ممنوع است.

رئیس شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران افزود: به موجب تبصره 2 ماده 353 قانون آئین دادرسی کیفری انتشار جریان رسیدگی به گزارش پرونده در محاکمات علنی که متضمن بیان مشخصات شاکی و متهم است،؛ به درخواست دادستان کل کشور و موافقت رئیس قوه قضائیه با این درخواست امکانپذیر است که در این پرونده این مهم انجام و رئیس قوه قضائیه با درخواست دادستان کل کشور مبنی بر انتشار جریان رسیدگی پرونده موافقت کرده است.

وی ادامه داد: از رسانه‌ها انتظار می‌رود در چارچوب موازین قانونی به انتشار اخبار بپردازند و پرداختن به مسائل حاشیه‌ای پرهیز کنند و در این پرونده که موجب تشویش اذهان عمومی شد بی‌شک دخالت برخلاف موازین قانونی‌ رسانه‌ها بی‌تأثیر نبود.

کشکولی ادامه داد: در جرائم مهم به اعتبار میزان مجازات و آسیب اجتماعی که جرم در جامعه دارد بویژه در این پرونده قاعده طلایی یعنی حفظ صحنه جرم از اهمیت بسیاری برخوردار است و رسانه‌ها نباید بدون نظر قضایی در مرحله تحقیقات نقش بازپرس و مقام قضائی را ایفا کنند اما در پرونده حاضر در مرحله تحقیقات مقدماتی مقام قضایی در چارچوب موازین در صحنه حضور داشت و پس از کشف جرم تمام اقدامات لازم را به عمل آورد.

رئیس شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران گفت: متاسفانه در این پرونده برخی دستگاه‌های اجرایی سعی کردند در امور قضایی دخالت کنند و باعث تشویش اذهان عمومی شدند.

کشکولی در ادامه به نماینده دادستان، اولیای دم، وکلای اولیای دم، متهم و وکلای وی تذکر داد که اخلاق را رعایت کنند و مطالبی بر خلاف حقیقت بیان نکنند.

روایت دختر نجفی و پسر میترا از روز قتل

دادگاه رسیدگی به اتهامات محمدعلی نجفی از دقایقی پیش در شعبه نهم دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی محمدرضا محمدی کشکولی آغاز شده است.

قاضی محمدی کشکولی در ابتدای این جلسه با بیان اینکه این پرونده قتل خانوادگی است و احتمال دارد بعدا نیز در جامعه روی دهد، گفت: برای اینکه در این دادرسی نقش بی‌طرفی و حقوق شهروندی را رعایت کنیم، به نماینده دادستان، اولیای دم، آقای نجفی و وکلای متهم تذکر می‌دهم اخلاق را رعایت کنند.

شهریاری سپس به نماینده دادستان از وی خواست کیفرخواست را بخواند.

محمد شهریاری معاون دادستان تهران و سرپرست دادسرای امور جنائی به قرائت کیفرخواست پرداخت و گفت: آقای محمدعلی نجفی فرزند احمدعلی 66 ساله، بازنشسته با قرار بازداشت موقت به تاریخ 8 خرداد 98 متهم است: 1- مباشرت در قتل عمدی مرحوم میترا استاد 36 ساله همسر خود با سلاح گرم، 2- حمل و نگهداری سلاح و مهمات جنگی غیرمجاز، 3- ایراد صدمه بدنی منتهی به غیرفوت.

وی به قرائت ادامه متن کیفرخواست پرداخت و گفت: ساعت 12:30 روز 7 خرداد کلانتری 134 شهرک غرب در جریان وقوع قتلی در آدرس تهران - میدان صنعت، نبش بلوار خوردین، طبقه 7 برج دوبرال، واحد 2701 قرار گرفت. بلافاصله بازپرس اکیپ جرم  و تشخیص هویت و بنده در صحنه جرم حاضر شدیم. مرحوم در وان حمام به قتل رسیده و آثار خونریزی از ناحیه پهلو و دست وی وجود داشت.

دستنوشته نجفی پس از قتل میترا استاد؛ کار را به جایی رساند که راهی جز قتل باقی نماند

وی افزود: "دستنوشته‌ای کشف شد که در آن نوشته شده بود در طول یک سال و اندی گذشته تمام سعی خود را کردم بدون خونریزی، مشکلات را حل کنیم، اما هیچ توصیه‌ای را پذیرا نبود و در مقابل پیشنهاد من مبنی بر طلاق و دریافت حق و حقوق مقاومت می‌کرد، می‌گفت تا به تو خیانت نکنم دست‌بردار نخواهم بود، بالاخره کار را به جایی رساند که جز آنچه انجام دادم باقی نماند، از نظر من مهدورالدم بود. از دیروز با مردهای اجنبی تماس گرفت و می‌گفت روابطش را زنده می‌کند، تهمت‌های رنگارنگ به من می‌زد".

شهریاری تصریح کرد: با کسب چنین دست‌نوشته‌ای چنین احتمال می‌رفت که آقای نجفی قاتل باشد آثار پاشیدن خون تا درِ حمام و داخل وان قابل رویت بود همچنین آثار شلیک چند گلوله به در و دیوار و ورود و خروج گلوله بر روی یک بالشت مشاهده می‌شد.

نماینده دادستان تهران ادامه داد:‌ دوربینهای مداربسته نشان می‌داد ساعت 11:43 روز قتل آقای نجفی کیف کوچکی در دست دارد و در حال خروج از ساختمان است، قبل از خروج وی راننده وی آقای فرهاد آقازاده به در واحد منزل آقای نجفی مراجعه و دو عدد کیف را خارج کرد.

سرپرست دادسرای امور جنایی تهران به تحقیقات به عمل آمده از راننده آقای نجفی اشاره کرد و گفت: فرهاد (راننده آقای نجفی) در اظهارات خود می‌گوید ساعت 9:26 همان روز (روز وقوع قتل) دکتر نجفی تماس گرفت و گفت به آدرس بروم که من ابتدا به پارکینگ ساختمان مذکور رفتم و پس از 3 بار تماس با آقای نجفی، جوابی نگرفتم، سپس به مقابل واحد رفتم، زنگ زدم که دکتر در را باز کرد و با دادن دو کیف به من، گفت: کیف‌ها را نزد دخترش زهرا ببرم و از من خواست پایین ساختمان بایستم تا با من تماس بگیرد، ساعت 10:14 آقای نجفی تماس گرفت و گفت کیف قهوه‌ای را بیاور، کیف را به او دادم و مجدا به من بازگرداند که من کیف‌ها را نزد دختر آقای نجفی بردم، نامه‌ای داخل آنها بود، سپس همراه با دختر آقای نجفی به منزل آنها بازگشتیم که پسر میترا به هویت مهیار 16 ساله از پشت سر همراه ما وارد خانه شد، در اتاقها را باز کردیم که در نهایت با جسد میترا مواجه شدیم، مهیار گفت بابا مادرم را کشته که ساعت 12:28 با 110 تماس گرفتیم.

شهریاری خاطرنشان کرد: آقای فرهاد آقازاده (راننده آقای نجفی می‌گوید) آقای نجفی را در همان ابتدا با شلوارکی خونین و پایی زخمی دیده است.

پسر میترا استاد: نجفی گفته بود در خانه اسلحه ندارد

سرپرست دادسرای امور جنایی با حضور در جایگاه به قرائت کیفرخواست پرداخت و گفت: مهیار صفری، پسر 16 ساله میترا استاد در تحقیقات به عمل آمده می‌گوید: در ساعت 12:20 تا 12:30 مورخ 7 خرداد 98 به داخل منزل مادرم برای گرفتن پول آژانس مراجعه کردم دیدم دو نفر غریبه (راننده و داماد آقای نجفی) همراه با دختر وی مقابل در هستند، پس از ورود به منزل با پیکر خونین مادرم مواجه شدم، فکر نمی‌کردم مرده باشد از دختر آقای نجفی خواستم با اورژانس تماس بگیرد و هر چه با نجفی تماس می‌گرفتم تلفن همراهش خاموش بود، نجفی از شب گذشته در آپارتمان بود، صبح حدودا ساعت 9 می‌خواستم از خانه خارج شوم که آقای نجفی داخل خانه بود، آقای نجفی با مادرم درگیری لفظی و بدنی داشت و گفته بود در خانه اسلحه ندارد.

نماینده دادستان تهران در ادامه قرائت کیفرخواست اظهارات زهرا نجفی را نیز عنوان کرد و گفت: زهرا نجفی در تحقیقات می‌گوید "آقای آقازاده (راننده بابا ) آمد، دو عدد کیف همراه داشت گفت می‌خواهد به سمت منزل آقای نجفی برود که من و همسرم نیز با وی رفتیم، پشت در آپارتمان بودیم که از راننده خواستم چند بار در بزند، در نهایت با کلید در را باز کردیم که پسر خانم استاد نیز رسید، به اتاق خواب و سمت سرویس بهداشتی رفتیم که دیدیم حمام پر از خون است به بدن خانم استاد دست زدم که بدن وی سرد بود".

شهریاری ادامه داد: در ادامه رسیدگی به پرونده با توجه به کشف دو عدد کیف از صحنه جرم، به منزل زهرا نجفی در ولنجک رفتیم کیف‌ها به همراه 3 برگ پشت و رو، 6 عدد گوشی پوشانده شده در فویل آلومینیوم متعلق به آقای نجفی، فرزند مقتول و مقتول وجود داشت.

نجفی: میترا پس از ارتباط با یک دیپلمات، مسلمان شد

سرپرست دادسرای امور جنایی تهران متذکر شد: در نوشته‌ها آمده بود "مطالب را به مختصر می‌نویسم، البته دوست ندارم برخی از این مسائل در سطح عمومی پخش شود، میترا استاد اردیبهشت 96 به دیدن من آمد، آن موقع خیلی محجبه و با چادر و روسری بود، پس از مدتی تقاضای دیدار خصوصی از من کرد که آن دیدار منجر به آمدن احساس علاقه بین طرفین شد، میترا می‌گفت مطلقه و مسلمان است اما مشخص شد که قبل از مسلمان شدن با فردی رابطه داشته، بعد با دیپلماتی آشنا و مسلمان شد، چند بار با افراد مختلف عقد کرده بود، در نهایت با بافتن دروغ‌هایی در تیرماه به عقد موقت من درآمد که خیلی اشتباه کردم."

در این حین قاضی محمدی کشکولی به نماینده دادستان بابت ارائه برخی مسائل در دادگاه تذکر داد و گفت: برخی از مسائل باید در دادگاه غیرعلنی مطرح شود.

شهریاری در ادامه قرائت کیفرخواست و خواندن نامه‌های کشف شده از آقای نجفی گفت: داخل نامه آمده بود "مشکلات بیشتر می‌شد، میترا توهین می‌کرد و تهمت می‌زد، این مسائل مرا به اینجا رساند که وی ممهورالدم است که چنین کاری کردم و تقاضای عفو دارم".

شهریاری در قرائت ادامه کیفرخواست محمدعلی نجفی در شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران اظهار کرد: از آنجایی که احتمال خودکشی نجفی می‌رفت اقدامات لازم برای یافتن او انجام شد و منزل همسر و دختر وی مورد بررسی قرار گرفت و با تمام دوستان و آشنایان او تماس گرفته شد تا اینکه مشخص شد نجفی ساعت 17 همان روز خود را به پلیس معرفی کرده است.

اظهارات متناقض نجفی درباره مسلح‌بودن اسلحه

سرپرست دادسرای جنایی تهران ادامه داد: متهم در همان مراحل ابتدایی اعتراف به قتل کرده انگیزه خود را اختلافات خانوادگی اعلام کرده است. متهم در نیروی انتظامی گفته که خشاب از قبل در سلاح بود ولی مسلح نبود و وقتی که به طرف حمام رفتم آن را مسلح کردم که البته کار اشتباهی بود.

شهریاری افزود: متهم همچنین نزد دادسرای جنایی گفته است که حدود 8 ماه عقد موقت و یکسال عقد دائم دارم و در تمام این زمان درگیری و جنگ و جدل وجودداشته است و مقتوله به تمام اعضای خانواده توهین می‌کرد و حتی در برخی موارد در اختلافاتمان به درگیری فیزیکی می‌انجامید و چند بار هم منجر به ضرب و جرح شد یکی دو بار نیز مقتوله اقدام به چاقوکشی کرد.

وی گفت: نجفی در اظهارات خود گفته است که چند بار به مقتوله پیشنهاد طلاق داده اما مقتوله گفته که باید از همسر اول و دختر او انتقام بگیرد. طبق اظهارات متهم شب قبل از قتل نیز با هم درگیر می‌شوند و ساعت 1 یا 2 به خواب می‌روند. صبح، فرزند مقتوله به مدرسه می‌رود و مقتوله طبق اظهارات متهم مجدد شروع به فحاشی کرده و می‌گوید می‌خواهم به حمام و سپس به بیرون بروم.

شهریاری افزود: نجفی به مقتول می‌گوید که کجا می‌خواهی بروی که مشاجره ادامه می‌یابد. او گفته است مقتوله لباسهای خود را درآورد و وارد حمام شد و من اسلحه سازمانی را برداشتم و یک بالش نیز از روی تخت برداشتم  تا او سلاح را نبیند. همسرم هنوز وارد وان نشده بود که اسلحه را به او نشان دادم اما در این لحظه یک تیر از بالش عبور کرد و بالش افتاد و بعد از آن چند تیر دیگر نیز شلیک شد.

نماینده دادستان افزود: همچنین متهم گفته بعد از این اتفاق اسلحه را برداشتم و سر مزار پدرم در قم رفتم و می‌خواستم خودکشی کنم؛ سپس به حرم حضرت معصومه رفتم و سلاح را داخل کیف به خادم حرم دادم و خادم مرا شناخت و به من گفت که شما می‌توانید کیف را به داخل حرم ببرید. پس از زیارت به میدان هفتادودو تن برگشتم و از آنجا به ترمینال جنوب آمدم و سپس خودم را به پلیس معرفی کردم.

وی افزود: متهم نزد بازپرس گفته است که سلاح از قبل مسلح بوده و در حالی که در نیروی انتظامی می‌گوید قبل از رفتن به حمام سلاح را مسلح کردم و متهم همچنین نزد بازپرس اعتراف کرده که دستنوشته‌ها را خودش نوشته است.

نماینده دادستان در ادامه به اعترافات متهم اشاره کرد و گفت: متهم نجفی انگیزه خود را از قتل اختلافات خانوادگی بیان کرده است و آلت قتاله یک سلاح کمری برتا است که تا 27 بهمن سال 94 دارای مجوز بوده اما بعد از آن تمدید نشده و متهم به این مسئله اعتراف دارد.

شهریاری گفت در زمان وقوع جنایت هیچ شاهدی وجود نداشته و فقط راننده متهم می‌گوید در زمان بعد از جنایت که کیف‌ها را تحویل گرفته مشاهده می‌کند پای چپ نجفی خون‌آلود است و وقتی از او سوال می‌کند می‌گوید به خاطر درگیری با میترا استاد است.

وی با بیان اینکه گلوله طبق نظریه کارشناس از فاصله‌ بیش از یک متر و کمتر از 5 متر شلیک شده است، به بررسی دوربینهای مداربسته ساختمان اشاره کرد و گفت: ابتدا مشاهده می شود در تاریخ 7 خرداد 98 راننده به هویت فرهاد آقازاده فرزند احمد در ساعت 10:08 دقیقه به داخل ساختمان وارد و تعداد دو عدد کیف از متهم تحویل می‌گیرد و ساعت 10:19 خارج می‌شود و ساعت 11:43 متهم به همراه یک کیف دستی کوچک از ساختمان خارج شده و سپس راننده و دختر وی وارد ساختمان شده و با صحنه قتل مواجه می‌شوند و هیچکدام از اهالی ساختمان صدای گلوله را نشنیده اما صدای درگیری را می‌شنوند.

سرپرست دادسرای جنایی در ادامه قرائت کیفرخواست به انگیزه متهم از وقوع قتل اشاره کرد و گفت: براساس یک برگ دست‌نوشته در منزل متهم عدم پیشنهاد قبول طلاق اختلافات خانوادگی، تماس با برخی افراد و مهدورالدم بودن انگیزه متهم از قتل عنوان شده است. متهم همچنین در دستنوشته دیگری که در منزل دختر وی یافت شده ارتباط با برخی افراد و توهین و تهدید را انگیزه قتل عنوان کرده است.

نجفی: پس از قتل برای فرار از فشارها، مدعی مهدورالدم بودن میترا شدم

شهریاری اضافه کرد: حسب نظریه کارشناسی دستنوشته‌های مقتول با دستخط نجفی تطبیق شده و متهم درباره مهدورالدم اعلام کردن میترا استاد گفته است در نامه‌ای که به دخترم نوشته‌ام توضیحات بیشتری دادم و چون فکر می‌کردم به خاطر قتل، تحت فشار قرار می‌گیرم عنوان مهدورالدم را به کار بردم تا ابزار برای خارج شدن از تحت فشار داشته باشم و این موضوع پس از قتل به ذهنم رسید و نه قبل از آن.

وی گفت: متهم همچنین در جای دیگری در پرونده اختلافات زناشویی و دعوا را انگیزه قتل خود عنوان کرده و موضوع مهدورالدم بودن را نفی می‌کند.

سرپرست دادسرای جنایی تهران گفت: همچنی وکیل متهم در لایحه‌ای عنوان کرده مقتوله با توجه به دلایلی مهدورالدم است و وکیل در دلایل خود صرفا به اظهارات متهم اشاره می‌کند که قابل پذیرش نیست. متهم نیز اقرار دارد که هدف از قتل اختلافات خانوادگی بوده و دلایلی بر مهدورالدم بودن مقتول وجود ندارد گرچه بررسی ادعای مهدورالدم در صلاحیت دادگاه است و قطعا نیاز به رسیدگی ماهوی دارد.

شهریاری همچنین به شناسایی افرادی با نامهای حسین،نرگس، فرشته، داوود و جواد اشاره کرد و گفت: در تحقیقاتی که از تمامی این افراد صورت گرفته گفته‌اند که به خاطر روابط کاری با مقتوله آشنا بودند اما هیچ رابطه نامشروعی با او نداشتند.

نماینده دادستان: نجفی از تلاش میترا استاد برای افشاگری از طریق رسانه‌ها باخبر بوده

سرپرست دادسرای جنایی تهران گفت: متهم اعلام کرده که مقتوله در روزهای آخر قصد افشاگری از طریق مصاحبه با خبرنگار انصاف‌نیوز را داشته است که به همین دلیل خبرنگار انصاف نیور رادعوت کردیم و از او تحقیقات لازم به عمل آمد. طبق تحقیقات صورت گرفته از معصومه رشیدیان او گفته که به دنبال علت استعفای شهردار تهران بوده سوالاتی در این رابطه برای همه وجود داشته است لذا از طریق یک کانال تلگرامی شماره میترا استاد را پیدا کرده و در تاریخ 11 آبان 97 مصاحبه‌ای با او انجام بوده و قرار بوده مصاحبه دیگری در دی 97 انجام شود که به بعد موکل می‌شود. میترا استاد در تاریخ 6 خرداد تماس گرفته و برای 7 خرداد قرار مصاحبه می‌گذارد اما شب قبل از وقوع قتل به خبرنگار پیامک می‌دهد که سفری برایش پیش آمده و نمی‌تواند مصاحبه را انجام دهد و مصاحبه را به روز دیگر موکول می‌کند. بنابراین این اظهارات دلیل دیگری بر کذب بودن ادعای متهم است.

وی انگیزه متهم را از قتل را صرفا اختلافات خانوادگی طی یک سال زندگی زناشویی اعلام کرده و گفت: به محض معرفی متهم به نیروی انتظامی اقدامات لازم برای بررسی وضعیت روحی و روانی او صورت گرفت و طبق اظهارات پزشکی قانونی متهم هیچگونه مشکل روانی در زمان وقوع قتل نداشته، البته سابقه‌ای از افسردگی در گذشته داشته است که اقدامات پزشکی لازم برای آن انجام نشده است.

وی ادامه داد: متهم و وکیل وی به نظر پزشکی قانونی اعتراض کردند که موضوع به هیئت سه نفره ارجاع شد و هیئت سه نفره نیز نظریه اولیه کارشناسی را تایید کردند.

شهریاری اولیای دم مقتول را پدر، مادر و فرزند وی خواند و افزود:‌ اولیای دم مقتول با حضور در شعبه بازپرسی همگی تقاضای قصاص متهم را کرده‌اند.

در ابتدای این جلسه قاضی محمد شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی تهران و نماینده دادستان تهران در پایان قرائت کیفرخواست، گفت: اینجانب به مانند تمامی پرونده‌های دیگر، طرفین را توصیه به صلح و سازش می‌کنم، در این پرونده بعضا ایراد گرفته شد که پروسه تحقیقات در مدت 4 روز انجام شد.

وی با بیان اینکه پروسه تحقیقات نه در مدت 4 روز بلکه به مدت یک هفته زمان برد، افزود: صدور کیفرخواست درمدت زمان کوتاه، در پرونده‌های دیگری نیز وجود داشته است، به طور مثال در پرونده قتل آقای شیرمحمدعلی، کیفرخواست در مدت 48 ساعت صادر شد.

قاضی کشکولی: برخی اظهارات نماینده دادستان باید در جلسه علنی مطرح می‌شد

در ادامه جلسه قاضی محمدی کشکولی با بیان اینکه برخی از مطالب مطرح شده توسط نماینده دادستان، باید در جلسات غیرعلنی مطرح می‌شد، از رسانه‌ها خواست در انتشار مطالبی منافی عفت و اخلاقی مطرح شده در جلسه دادگاه مراعات لازم را انجام دهند.

در ادامه دادگاه قاضی محمدی کشکولی از دو وکیل اولیای دم مقتول خواست در جایگاه حاضر شوند که یکی از وکلای اولیای دم با حضور در جایگاه خواستار حکم قصاص برای متهم شد و عنوان داشت: پس از صحبت‌های سایر نفرات به ایراد سخن می‌پردازد.

در ادامه قاضی محمدی کشکولی از زهرا نجفی (دختر محمدعلی نجفی) به عنوان نخستین افرادی که پس از وقوع جرم، در صحنه جرم حضور داشتند، خواست در جایگاه حاضر شود که زهرا نجفی پس از حضور در جایگاه، گفت: مورخ 7 خرداد 98 آقای آقازاده (راننده پدرم) با دو کیف به منزل ما آمد، داخل کیف نامه‌ای 3 صفحه‌ای بود که در نهایت با همسرم تماس گرفتم و به همراه آقای آقازاده به منزل پدرم در برج دوبرال رفتیم.

وی افزود: در مقابل در خانه، از آقای آقازاده خواستم چند بار زنگ منزل را بزند، او نیز این کار را کرد اما کسی پاسخگو نبود، سپس با کلید در را باز کرده و در مقابل در نیز از آقای آقازاده خواستم خانم استاد و پدرم را صدا بزند، همان لحظه پسر خانم استاد از راه رسید، آقای آقازاده به سمت اتاق خواب و سرویس بهداشتی رفت و همسرم علیرضا نیز به دنبال آقای آقازاده رفت، سپس من به دنبال آنها رفتم که با جسد مقتول مواجه شدیم، شوکه شده بودیم، با دست زدن به بدن خانم استاد، فهمیدم بدن وی سرد است.

در این حین قاضی کشکولی از زهرا نجفی خواست که نحوه اطلاع از موضوع را تشریح کند که زهرا نجفی گفت: حدود ساعت 12 تا 12:30 به منزل پدرم رسیدیم، پسرش نیز همان موقع رسید، به ترتیب آقای آقازاده، همسرم و من با جسد مواجه شدیم، براساس نامه پدرم که نوشته شده بود انا لله و انا الیه راجعون، ترجیح دادم به منزل پدرم بروم، چون می‌ترسیدم او خودش را بکشد.

قاضی کشکولی از زهرا نجفی درباره نحوه دسترسی به نامه پدرش پرسید که زهرا نجفی گفت: آقای آقازاده نامه‌ها را به من رساند، مطلع نبودم که او می‌خواهد کیفی بیاورد، آقای آقازاده هراسان بود که من از وی خواستم همسرم نیز به منزل بیاید و سپس به منزل پدرمان برویم.

وی ادامه داد: من و همسرم با یک خودرو و آقای آقازاده با خودروی دیگری راهی منزل پدرمان شدیم، آقای آقازاده می‌گفت پدرم را شلوارکی خونی دیده و نگران بود که اتفاقی افتاده باشد.

قاضی کشکولی از زهرا نجفی پرسید: از صحنه عکسی گرفته شده که جسد به هم نخورده است اما پس از آن جسد جابه‌جا شده، عکس را چه کسی گرفته که زهرا نجفی گفت، همسرم زمانی که بر بالین خانم استاد رسید متوجه تیرخوردن وی نشده بود که با اورژانس تماس گرفت و اپراتور اورژانس عنوان داشت که وی را روی زمین بخوابانید من نیز عکس گرفتم که نشان دهم خانم استاد در حالت نشسته قرار داشته و ما به خاطر اعلام اورژانس وی را جابه‌جا کردیم.

زهرا نجفی ادامه داد: همسرم در ابتدا متوجه گلوله‌خوردن خانم استاد نشده بود و مطابق حرف‌های اپراتور اورژانس شروع به ماساژ قلبی کرد که من روی سینه خانم استاد نقطه گردی و سوراخی را دیدم که حین ماساژ نیز از آن نقطه خون خارج می‌شد، دیدم دو پوکه افتاده است و متوجه گلوله‌خوردن خانم استاد شدم که به همسرم گفتم ماساژ را ادامه ندهد.

وی ادامه داد:‌غیر از ما کسی جسد را ندید، پسر خانم استاد سعی داشت جسد مادرش را ببیند که همسرم علیرضا تلاش کرد مهیار این صحنه را نبیند و به همسرم گفتم مهیار را بیرون ببرد، مقداری خون داخل وان و کف حمام وجود داشت البته خشک شده بود، زمانی که اوژانس رسید، گفت، این اتفاق 2 تا 3 ساعت قبل روی داده است.

قاضی کشکولی از زهرا نجفی پرسید آیا جسد برهنه بوده که زهرا نجفی با تأیید این مطلب گفت: حوله سفیدی روی جسد قرار داشت.

قاضی کشکولی از زهرا نجفی پرسید در عکس بالش روی جسد قرار دارد که زهرا نجفی گفت بالش روی جسد نبود و روی کف حمام قرار داشت.

در ادامه جلسه دادگاه قاضی کشکولی از داماد محمدعلی نجفی خواست در جایگاه حاضر شود که علیرضا بدری داماد محمدعلی نجفی متولد 1367 با حضور در جایگاه درباره مشاهدات خود از صحنه قتل گفت: حدود ساعت 10 تا 10:30 روز حادثه سر کار بودم که خانمم تماس گرفت و گفت اتفاق بدی افتاده و از من خواست خودم را به منزل برسانم، از سر کار به منزل رفتم، آقای آقازاده(راننده آقای نجفی) پریشان در منزل ما بود، خانمم گفت بابا نامه‌ای داده و گفته است انالله و اناالیه راجعون، نامه را سریعا تورق کردم، زیاد بود، پاراگراف آخر آقای نجفی عذرخواهی کرده و حلالیت خواسته بود.

وی افزود: همراه با همسرم و آقای آقازاده به منزل آقای نجفی رفتیم حدود ساعت 12 تا 12:15 به آنجا رسیدیم، از آقای آقازاده خواستیم در بزند، گمان می‌کردم دکتر دچار مشکلی شده باشد و برای خانم استاد اتفاقی پیش نیامده باشد.

داماد محمدعلی نجفی ادامه داد: پس از ورود به منزل، آقای آقازاده داخل رفت و با فریاد وی، ما از ماجرا باخبر شدیم، حین ورود ما به منزل، مهیار نیز با پوشه‌ای در دستش داخل خانه شد که فکر کردیم از ساختمان نامه‌ای آورده، من و همسرم او را نمی‌شناختیم که راننده آقای نجفی او را به ما معرفی کرد، مهیار می‌گفت بابا، مادرم را کشته است، او خون کف حمام را دید اما سعی کردم داخل نرود و به مهیار گفتم حالت مادرت خوب است.

پس از قرائت کیفرخواست پرونده قتل میترا استاد، توسط معاون دادستان تهران، قاضی محمدی کشکولی ختم اولین جلسه رسیدگی به این پرونده را اعلام کرد.

به گفته محمدی‌کشکولی، جلسه دوم روز چهارشنبه 26 تیر برگزار می‌شود.

زمان نخستین دادگاه محمدعلی نجفی مشخص شد

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه گفت: دادگاه پرونده قتل میترا استاد روز شنبه ۲۲ تیر در دادگاه کیفری یک تهران برگزار می‌شود.

وی گفته بود این پرونده در حال بررسی است و مهلت ۱۰ روزه ای برای وکلای متهم و وکلای اولیای دم جهت اظهارنظر در مورد ایرادات احتمالی در کیفرخواست در نظر گرفته شده بود و با پایان یافتن این مدت، دادگاه در اسرع وقت زمان رسیدگی معین خواهد شد که اکنون با اتمام تحقیقات، دادگاه پرونده قتل میترا استاد ۲۲ تیر برگزار می‌شود.

توضیح سخنگوی قوه قضائیه درباره شایعات پرونده نجفی

سخنگوی قوه قضائیه در چهارمین نشست خبری خود به سوال خبرنگاری در خصوص شایعات پرونده نجفی پاسخ داد.

خبرنگاری درباره شایعات و حرف و حدیث هایی در اطراف پرونده نجفی سئوال کرد: اگر دستگاه قضا به این سرعت تکلیف پرونده قتل را روشن می‌کند چرا درباره سایر پرونده اینطور نیست؟

غلامحسین اسماعیلی گفت: سرعت عمل خاص همه است، به خصوص پرونده‌هایی که بازتاب اجتماعی داشته است. هر پرونده‌ای که بازتاب گسترده داشته باشد صراحتا اعلام می‌کنیم به این قبیل پرونده‌ها توام با دقت و رعایت همه موازین قانونی با سرعت و به صورت ویژه رسیدگی می‌کنیم.

او ادامه داد: پرونده قتل میترا استاد در زمره این پرونده‌هاست. اقتضا داشت رسیدگی ویژه شود. پرونده از منظر قضایی یک پرونده قتل جنایی خانوادگی کاملا روشن است. دادسرا در بعد قضایی پرونده هیچ ابهامی در مرحله تحقیقات مواجه نبود و تحقیقاتی که باید در پرونده قتل انجام شود، انجام شد. وضعیت قتل، اقاریر متهم، صحنه و کارهای تخصصی پلیس جنایی، کارهای پزشکی قانونی و همه انجام شد.

اسماعیلی گفت: پرونده به قدری روشن و شفاف بود که نیازی به زمان بیش از این نداشت. توصیه‌ام این است فضاسازی بی‌جهت انجام نشود. نه درباره نحوه رسیدگی و نه در ارتباط با موضوعات پرونده فضاسازی نشود. پرونده‌های متعدد دیگری هم داشتیم که سریع رسیدگی کردیم چون برخی جریانات سیاسی دنبال آن نبودند، مورد تحسین قرار گرفتیم.

او با یادآوری پرونده بنیتا گفت: این پرونده احساسات عمومی را جریحه دار کرد. جریانات سیاسی دنبالش نبودند و مورد تحسین قرار گرفتیم که دستگاه قضایی خیلی خوب عمل کرد. پرونده دیگری مانند قتل سعادت آباد را فراموش نکردیم که سریع رسیدگی شد. پرونده شهادت امام جمعه کازرون را داشتیم که زودتر از این پرونده جمع و جور شد. این قبیل پرونده‌ها اقتضا به رسیدگی ویژه در چهارچوب قانون دارد. پرونده به دادگاه کیفری یک رفته است و دقیقا برابر قانون نسبت به پرونده رسیدگی می‌شود.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: تقاضا دارم کسانی که دسترسی به رسانه دارند و رسانه ها از حاشیه‌سازی برای این پرونده ها اجتناب کنند. ما با رعایت اخلاق و قانون می‌توانیم امنیت روانی را به جامعه برگردانیم. یک نماینده مجلس به من زنگ زد و گفت می‌گویند از شهود تحقیق نشده است. به آن نماینده که اتفاقا تحصیلات حقوقی دارد، پرسیدم شاهد کیست؟ شاهد کسی است که به رای العین صحنه جنایت را دیده است. احدی ادعا ندارد در صحنه قتل، جز قاتل و مقتول فرد ثالثی وجود داشته باشد. بنا نیست شاهد بتراشیم و حاشیه بسازیم. تحقیقات انجام شده و اگر دادگاه تحقیقات را ناقص دانست از دادسرا درخواست تکمیل تحقیقات خواهد کرد. برابر قانون در دادگاه کیفری یک نمی‌توانیم ابتدای رسیدن پرونده، تعیین وقت کنیم. قضات باید پرونده را بخوانند. وکلا ایراد وارد کنند. در صورتی که ایراد نبود و مهلت منقضی شد، تعیین وقت می‌شود. عدم تعیین وقت دلالت بر اجرای قانون از سوی دادگاه است.

 نجفی به زندان اوین منتقل شد

دادستان تهران از صدور کیفرخواست محمدعلی نجفی خبر داد. علی القاصی‌مهر دادستان تهران از صدور کیفرخواست محمدعلی نجفی خبر داد و اظهار داشت: با توجه به تکمیل تحقیقات در پرونده اتهامی آقای محمدعلی نجفی دایر بر الف- قتل عمد خانم میترا استاد، ب- حمل و نگهداری سلاح غیر مجاز، ج- ایراد صدمه بدنی عمدی منتهی به جرح (غیر فوتی) که با تقاضای اولیای دم مبنی بر قصاص نامبرده، پرونده با صدور کیفرخواست جهت رسیدگی به دادگاه کیفری ارسال شد.

علی القاصی مهر افزود: پرونده مطروحه از جهت قانونی یک پرونده قتل خانوادگی محسوب می­‌شود که متأسفانه نظایر آن در طول سال اتفاق می‌­افتد؛ لذا متذکر می­‌شوم در خصوص این قبیل پرونده‌­ها از اظهارنظرهای حاشیه ساز و غیر کارشناسی خودداری شود.

وی افزود: تمام اخبار مرتبط با دستگاه قضایی از مراجع رسمی و مجاری قانونی اعلام خواهد شد.

نجفی: واقعیت ها کم کم رو می شود!

علیزاده طباطبایی وکیل محمدعلی نجفی درباره نبود وکلای نجفی در صحنه بازسازی جرم، افزود: ما به عنوان وکلای دکتر نجفی باید در صحنه حاضر می‌بودیم. 

وی ادامه داد: به ما گفته ‌شده ‌بود بازسازی صحنه جرم ساعت چهار بعدازظهر انجام خواهد شد اما قبل از ساعت چهار به محل رسیدیم و متوجه شدیم که بازسازی صحنه جرم ساعتی قبل از زمانی بود که به ما گفتند. ما از رئیس قوه‌ قضائیه درخواست داریم تا برای رعایت قانون در این خصوص تذکر دهند.

وی همچنین با انتقاد از فیلمی که صداوسیما از صحنه ورود نجفی به پلیس آگاهی پخش کرد، گفت:صداوسیما فیلمی پخش کرد که نشان می‌داد دکتر نجفی وارد دفتر رئیس پلیس می‌شود و همه به صف ایستاده و احترام می‌گذارند.

وکیل نجفی گفت: این فیلم مربوط به زمانی است که نجفی شهردار بود و برای بازدید به پلیس آگاهی رفته‌ بود و صداوسیما آن را به جای لحظه بازداشت پخش کرد که جای تأسف دارد. این موضوع باعث تخریب دکتر نجفی شد.

وی ادامه داد: ما خواستیم از خبرنگاری که این کار را کرده‌ بود شکایت کنیم اما دکتر نجفی قبول نکرد و گفت این خبرنگار انسان خوبی است و واقعیت‌ها کم‌کم رو می‌شود. ما به عنوان وکلای نجفی پیگیر پرونده هستیم و واقعیت‌ها را بیان خواهیم کرد.

وی در پایان گفت: ما همچنین به دنبال دلجویی از خانواده مقتول نیز هستیم؛ البته هنوز آنها را پیدا نکرده‌ایم. ما به آنها تسلیت می‌گوییم و از اتفاقی که افتاده است، متأثر هستیم.

توضیح سازمان قضایی نیروهای مسلح درباره مجوز حمل سلاح نجفی

علیرضا بیگمرادی مدیرکل حفاظت و اطلاعات سازمان قضایی نیروهای مسلح درباره اظهارات یکی از وکلا در خصوص صدور حکم حمل سلاح برای مقامات و مسئولان از جمله شهردار اسبق تهران توسط این سازمان اظهار کرد: این سازمان هیچ نقشی در صدور مجوز حمل سلاح ندارد و اصلاً مرجع صدور چنین مجوزهایی نیست.

وی افزود: نهادهای نظامی، انتظامی و اطلاعاتی حسب مورد در چارچوب مقررات مرجع صدورچنین مجوزهایی هستند.

مدیر کل حفاظت و اطلاعات سازمان قضایی نیروهای مسلح اضافه کرد: از وکلای محترم درخواست می‌کنم تا از طرح مسائل شائبه برانگیز بدون اطلاع دقیق خودداری کنند و سازمان قضایی نیروهای مسلح در چنین مواردی حق تعقیب قضایی را برای خود محفوظ می‌داند./ باشگاه خبرنگاران جوان

پیکر همسر دوم محمد علی نجفی در بهشت سکینه کرج به خاک سپرده شد.

47

حرف های پلیس درباره ادعای یک سایت خبری درباره مصاحبه با میترا استاد در روز حادثه

همزمان با اعلام خبر قتل میترا استاد، همسر دوم شهردار اسبق تهران خبری در فضای مجازی دست به دست شد که از قرار مصاحبه یکی از سایت‌های خبری با مقتول در روز قتل حکایت داشت، موضوعی که رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ از ورود پلیس به این مساله خبر داده است.

سردار علیرضا لطفی در مورد ادعای مطرح شده از سوی خبرنگار یکی از سایت‌های خبری در مورد قرار مصاحبه با میترا استاد در روز قتلش و ارتباط آن با جنایت رخ داده گفت: صددرصد پلیس به این موضوع وارد خواهد شد و ما حتماً با هماهنگی مقام قضائی از آن سایت خبری بابت ادعایی که مطرح کرده است، سوال می‌پرسیم و این مساله را بررسی خواهیم کرد.

لطفی درباره اخبار ضدو نقیض و بعضاً کذبی که از سوی برخی از رسانه‌ها در مورد محمدعلی نجفی و میترا استاد مطرح می‌شود نیز  گفت: شهروندان باید بدانند که اخبار صحیح در این مورد از سوی پلیس و دستگاه قضائی منتشر می‌شود بنابراین به اخبار بعضاً کذبی که به نقل از منابع آگاه طرح شده یا واقعیت ندارد، توجه نکنند. قطعاً اگر مواردی هم باشد که منجر به انتشار شایعات شود پلیس با آن برخورد خواهد کرد.

وکیل نجفی مشخص شد

سیدمحمود علیزاده طباطبایی وکیل دادگستری که به وکیل خانواده مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام معروف است، وکالت محمدعلی نجفی در پرونده قتل همسر دومش را بر عهده گرفت.

علیزاده طباطبایی اعلام کرده است که امروز (چهارشنبه) با مراجعه به دادسرای امور جنایی و اخذ امضای محمدعلی نجفی، وکالت او را در پرونده قتل همسر دومش بر عهده گرفته است.

اعلام نتیجه کالبدشکافی همسر محمدعلی نجفی

مسعود قادی پاشا، مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران  با بیان اینکه جسد متوفی شب گذشته به پزشکی قانونی استان تهران انتقال یافت، گفت: از صبح امروز اقدامات کارشناسی تخصصی بر روی جسد آغاز شده است و جسد متوفی کالبدشکافی شده است. جزئیات قتل از طریق بررسی جسد انجام گرفته و نتیجه آن به مرجع قضایی اعلام شد.

نجفی : در یک سال اخیر خودم یک بار و همسر دومم سه بار قصد خودکشی داشتیم

وی درباره شنود مکالمات او توسط یک نهاد امنیتی خاص و ارسال فایل‌های صوتی به همسرش گفت: در چند مورد مطلع شدم که صحبت های من را برای همسرم می‌فرستادند.

نجفی در واکنش به این سوال که چون مکالمات در اپلیکیشن "واتس اپ" بوده، به سراغ اثبات آن نرفته است، گفت: نخواستم این کار را انجام دهم اما عملی هم نیست چون شماره ای این مکالمات را می فرستد که قابل پیگیری نیست. می‌خواستند رابطه من و این خانم را متشنج کنند.

نجفی درباره مجوز استفاده از سلاح گفت: از سال ۶۰ مجوز استفاده از سلاح را داشتم، اما از سال ۹۴ این مجوز تمدید شده بود و نمی‌دانم که تا دیروز اجازه استفاده از سلاح را داشتم یا نه.

وی ادامه داد: اسلحه را از سال ٦٠ که ترورهای خیابانی در ایران بود به دلیل اینکه وزیر فرهنگ و آموزش عالی بودم توسط نهادهای رسمی در اختیار من گذاشته شده، به صورت مرتب و در واقع کارت سلاح من تمدید می‌شد. فکر می‌کنم تا سال ٩٦ این کارت تمدید شد.

نجفی افزود: ١٥ سال است که این اسلحه را نه حمل و نه استفاده کرده بودم. کارت آن بعد از اینکه مهلتش در سال ٩٤ یا ٩٦ تمام شده بود مجدداً تمدید نکرده بودم که دیروز متوجه شدم زمان تمدید آن تمام شده است.

شهردار پیشین تهران در رابطه با نحوه آشنایی وی با همسر دومش ادامه داد: در اردیبهشت ٩٦ دفتر من آمد و در آنجا هنوز شهردار نبودم. او می‌خواست کاندیدای شورای شهر در اسلامشهر شود، تقاضایش این بود که او را به دوستانی که در اسلامشهر دارم معرفی کنم که کمکشان کنند و از آنجا آشنایی ما شروع شد.

نجفی اضافه کرد: در خصوص شنودها مطلبی است که برای من مسجل نشده، ولی در همان حدی که گفتم بوده و ممکن است کار یک نهاد نباشد و کار یک شخص در نهاد باشد که با وی ارتباط داشته و این کار را کرده و من نمی‌دانم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در قتل همسرتان کسی شما را تحریک کرده بود؟ گفت: خیر، به هیچ عنوان کسی در این قضیه دخیل نبود و من هم وقتی که وارد حمام شدم برای قتل نرفتم و اسلحه بردم که وی را بترسانم تا به یک راه حل راضی شود و بخاطر اینکه یکسال ما باهم کلنجار می‌رفتیم و وی هیچ راه حلی از جمله طلاق را قبول نمی‌کرد.

نجفی ادامه داد: من اسلحه بردم و گفتم که حاضری به این ماجرا خاتمه بدی یا خیر که وی وقتی اسلحه را دید ترسید. هنوز وارد وان نشده بود و جلوی وان ایستاده بود. دستش را روی گردن من انداخت به حالت التماس که من نمی‌دانم از آن به بعد چهار تیر شلیک شد.

قتل میترا استاد غیر سیاسی است

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ درباره اینکه آیا مقتول پیش از این سابقه دستگیری داشته یا خیر هم گفت: این موضوع را هنوز بررسی نکردیم، اما حتماً بررسی خواهیم کرد. ما در ابتدای تحقیقات هستیم و موارد بسیاری است که باید بررسی شود.

لطفی با تاکید بر اینکه نگاه پلیس به پرونده نجفی مانند دیگر پرونده‌های مشابه بود، گفت: این پرونده از نظر ما کاملاً غیر سیاسی است و برای ما مهم نیست متهم کیست و وابسته به چه جریان و جناحی است.

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ درباره اینکه آیا فشاری در مورد رسیدگی به این پرونده به پلیس وارد شده است، گفت: تا این لحظه حتی یک نفر هم با ما تماس نگرفته که توصیه‌ای در این زمینه بکند و پلیس با استقلال کامل کارش را انجام داده است.

واکنش تامل برانگیز دختر نجفی به نامه پدرش

دختر محمد علی نجفی درباره نامه‌ای که پدرش بعد از ارتکاب قتل نفس برای او نوشته است، می گوید: نامه‌ای بود که در سه برگ و در شش صفحه برای من نوشتند. در نامه نوشتند که این خانم با وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه در تماس بود.

وی ادامه داد: دادستان بدون مجوز وارد خانه مادرم و پدرم شده است.

توضیح پلیس درباره برخی ابهامات در نحوه برخورد با نجفی

سردار حسین رحیمی در نشست خبری گفت: به محض اینکه ما با خبر شدیم تمام‌عوامل پلیس اقدامات خود برای شناسایی قاتل را آغاز کرد و در همان دقایق اولیه با توجه به مستندات و مدارک و قرائن و شواهد متوجه شدیم که قتل از طرف ایشان است.

وی ادامه داد: اما با توجه به اطلاعات و شواهدی که از فرزند خوانده، تماس‌ها و راننده‌اش به دست آوردیم نمی‌خواستیم  شرایط طوری شود که به خودش آسیبی برساند.

رحیمی با بیان اینکه شش نقطه که احتمال حضور نجفی در آن می‌رفت را شناسایی کردیم، گفت: یکی از این محل‌ها قم بود. یکی ویلایشان و .... که در نهایت این فرد حوالی ساعت ۱۹ در محدوده خیابان وحدت اسلامی مشاهده شد و در شرایط تردید برای معرفی خود به آگاهی بود که تنها مشاهده و دستگیر شد.

رحیمی با بیان اینکه نجفی هنگام دستگیری تنها بود، گفت: برخی گفتند چرا چایی جلوی این فرد بود؟ ما چایی را برای افسر پرونده و بعد از افطار آوردیم که به ایشان هم داده شد و این رفتار انسانی است.

وی افزود: گفتند چرا کت و شلوار تن آن فرد بود؟ این فیلم‌ها وقتی گرفته شد که متهم تاره خودش را به آگاهی معرفی کرده و در حال توضیح بود.

رییس پلیس پایتخت در مورد سلاح محمدعلی نجفی نیز گفت: این فرد به سبب مسئولیتی که داشته تا سال ۹۴ دارای مجوز حمل سلاح بوده اما محافظ نداشت، اما پس از آن تاریخ این طور نبوده و مجوزی نداشته است.

رحیمی با بیان اینکه قتل ساعت ۱۰ انجام شد، گفت:  متهم به قتل تا حدود یک ساعت پس از وقوع قتل در محل حضور داشته و مدارکش را جمع اوری کرد و پس از آن فرزند این فرد به محل رسیده ومطلع شده. ساعت ۱۲ هم قتل محرز شد و پلیس وارد شد وما در اولین فرصتی که مطلع شدیم و اطلاع رسانی آغاز شد.

رییس پلیس پایتخت در مورد اینکه آیا تیر کمونه کرده و به پای نجفی برخورد کرده است؟ گفت: این موضوع کذب است وی هیچ‌ مجروحیتی نداشت، اما لباس خونی بوده است.

وی درباره دلیل سفر به قم نیز گفت: نجفی بعد از خروج از خانه رفته قم سرمزار پدرش وبرگشته که دستگیر شده است.

نجفی پس از اعتراف به قتل با دستبند به بازداشتگاه منتقل شد

رئیس پلیس آگاهی پایتخت گفت: در بحث قتل روال این است که وقتی متهم به صراحت اعتراف می‌کند و خود معرف است مصاحبه اولیه با وی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: ما استثنا قائل نشدیم و طبق معمول، قاتل که خود معترف بود را پذیرفتیم و بعد از صحبت اولیه بلافاصله به بازداشتگاه منتقل شد. متهم ابتدا با لباس شخصی بود؛ بنابراین بعد از اعتراف وی را  به بازداشتگاه فرستادیم و با لباس زندان دستبند به دستان وی بسته شد. متهم تا وقتی داخل بازداشتگاه نرفته است، لباس زندان را نمی‌پوشد. /فارس

حرف های نجفی درباره خودکشی اش در چند ماه گذشته/ ویدیو

محمد علی نجفی امروز پس از جلسه بازپرسی به سوالات خبرنگاران در خصوص خبر خودکشی‌اش که چند ماه پیش در خبرها منتشر شد گفت: این اتفاق در هتل لاله رخ داد.

وی در مورد اینکه علت خودکشی چه بود توضیحی نداد ولی بیان داشت که در نهایت خدمتکار هتل به وضعیت زمانی من در هتل مشکوک شد و در اتاق را باز کرده و با بدن نیمه جانم مواجه شد که بعد از انتقال به بیمارستان وضعیتم بهبود یافت. / برنا

توضیحات رییس پلیس تهران درباره چایی که جلوی نجفی بود

رئیس پلیس تهران گفت: برخی گفتند چرا چایی جلوی این فرد بود؟ ما چایی را برای افسر پرونده و بعد از افطار آوردیم که به ایشان هم داده شد و این رفتار انسانی است.

گفتند چرا کت و شلوار تن آن فرد بود؟ این فیلم‌ها وقتی گرفته شد که متهم تاره خودش را به آگاهی معرفی کرده و در حال توضیح بود.

 این فرد به سبب مسئولیتی که داشته تا سال ۹۴ دارای مجوز حمل سلاح بوده اما محافظ نداشت، اما پس از آن تاریخ این طور نبوده و مجوزی نداشته است. /ایسنا

تکذیب اخبار منتشرشده درباره ادعای نجفی مبنی بر خیانت همسرش

سرهنگ بابک نمک‌شناس درباره اخبار منتشر شده مبنی بر ادعای مطرح شدن خیانت توسط میترا استاد در نامه به دست آمده از محمد علی نجفی، اظهار کرد: در یادداشت به دست آمده از آقای محمد علی نجفی؛ شهردار اسبق تهران بحثهایی در رابطه با اختلافات خانوادگی و درخواست طلاق مطرح شده اما به هیچ وجه هیچ اشاره‌ای مبنی بر خیانت میترا استاد عنوان نشده است.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس پایتخت تصریح کرد: آقای نجفی مدعی است از حدود یک سال پیش با مقتول دچار اختلاف شده و درخواست طلاق داده که همسر وی با این درخواست موافقت نکرده و این انگیزه قتل بوده است.

وی هرگونه ادعای منتشر شده در رسانه‌ها مبنی بر مطرح شدن بحث خیانت توسط مقتول در یادداشت به دست آمده از محمد علی نجفی را قویاً تکذیب کرد.

گفتنی است محمد علی نجفی؛ شهردار اسبق تهران صبح روز گذشته (۷ خرداد ۹۸) میتر استاد همسر دومش را با شلیک چند گلوله در یک برج در منطقه سعادت‌آباد به قتل رساند و متواری شد.

تلاش پلیس برای بازداشت محمد علی نجفی ادامه داشت تا اینکه وی بعدازظهر روز گذشته خودش را به پلیس معرفی و اقرار به قتل همسرش کرد./ خبرآنلاین

توضیحات شهردار اسبق تهران درباره نحوه قتل همسرش/ ویدیو

وکیل نجفی: قتل میترا استاد امنیتی نیست!

محمود علیزاده طباطبایی، وکیل دکتر محمد علی نجفی درباره وکالت شهردار سابق تهران در پرونده قتل میترا استاد گفت: صبح امروز یکی از همکارانم به دادسرای ناحیه 27 تهران رفت و در صورت قبول، وکالت دکتر نجفی را به عهده می گیرد و این درخواست از سوی خانواده دکتر نجفی صورت گرفته است.

محمود علیزاده طباطبایی درباره انگیزه قتل گفت: از یک سال قبل بین دکتر نجفی و میترا استاد اختلافاتی وجود داشته است و تا جایی که من از شهردار سابق تهران شناخت دارم این اختلاف بیشتر خانوادگی بوده است.

وکیل محمد علی نجفی درباره ادعاهایی که میترا استاد قصد برملا کردن اسناد و مدارکی داشته اظهار کرد: محمد علی نجفی هیچ گونه موضوع پنهانی نداشته که زن دوم وی قصد افشاگری آن را داشته باشد و چون هنوز پرونده جنایی را مطالعه نکردم نمی توانم اظهار نظر بیشتری در این موضوع انجام دهم.

وی درباره اینکه در فضای مجازی ماجرای قتل را مسائل سیاسی و امینتی عنوان کردند گفت: این مسئله امنیتی نبوده و به صورت جد این موضوع را تکذیب می کنم./ رکنا

عکسی از حضور نجفی در قم پس از ارتکاب قتل

Capture (1)

هنوز تلفن همراه میترا استاد پیدا نشده است

بابک نمک شناس،  رییس مرکز اطلاع رسانی پلیس تهران گفت: تعدادی موبایل در بازرسی خانه دختر قاتل پیدا شده که گفته می شود متعلق به محمدعلی نجفی است ولی هنوز مشخص نیست این موبایل برای چه فردی است.

 وی ادامه داد: در صحنه جنایت گوشی تلفن همراه مقتوله پیدا نشد که احتمال این وجود داشت قاتل هنگام خروج از محل جنایت گوشی را همراه خود برده باشد و به همین دلیل احتمال می‌رود گوشی همراه مقتول یکی از موبایل‌هایی باشد که در خانه قاتل پیدا کردیم/ مهر

دختر نجفی: میترا ما را تهدید به اسیدپاشی کرده بود

دختر نجفی امروز صبح در دادسرای امور جنایی تهران با ابراز تسلیت به خانواده میترا استاد گفت: میترا استاد با ارگان های خاصی رابطه داشت و از همین طریق به پدرم تسلط پیدا کرده بود و او را تحت فشار قرار می داد.

وی افزود: میترا اصلا خیانت نکرده بود اما در دعواهایش با پدرم مرتب تهدید می کرد خیانت خواهد کرد.

این دختر گفت: پیش از ظهر دیروز که قتل رخ داد راننده پدرم نزدم آمد او یک نامه 3 برگی پشت و رو از پدرم به من داد که در آن نوشته بود میترا را کشته و دلایلش را هم نوشته بود. سراسیمه به موبایلش زنگ زدم خاموش بود راننده پدرم چون بتازگی اسباب کشی کرده بودند کلید خانه را داشت سریع آنجا رفتیم و با ورود به خانه جسد را دیدیم ما در خانه بودیم که پسر میترا آمد من کیفش را گرفتم و در گوشه ای گذاشتم و بعد فهمید چه اتفاقی افتاده است.

وی ادامه داد: مهیار دروغ می گوید دستش را پدرم شکسته او دستش در مدرسه شکسته بود و همه این را می دانند.

این دختر با نگرانی ادامه داد: میترا استاد از وقتی با پدرم ازدواج کرد مسیر اشتباهی را پیش گرفت او به پدرم اجازه نمی داد با ما رفت و آمد کند حتی تماس با ما ممنوع بود آخرین بار یکماه پیش بود که پدرم به من زنگ زد آن هم بخاطر اینکه می خواست ماشین لکسوس را که به نام من بود بفروشد رفتم امضا دادم و برگشتم ما هیچ چیزی به نام ندارم مادرم هرچه دارد به نام خودش است و منم جز همان لکسوس که فروخته شد چیزی به نام ندارم .

دختر نجفی گفت: خیلی ناراحتیم این اتفاق افتاده است اما میترا بی تقصیر نیست او از همان یکسال پیش پدرم را تهدید به خیانت می کرد حتی ما را تهدید به اسیدپاشی کرده بود و پدرم برای اینکه ما در امان باشیم با ما قطع رابطه کرده بود./ رکنا

حرف های همسر اول نجفی درباره "میترا استاد" و شوهرش

همسراول نجفی که از دستگیری شوهرش خیلی ناراحت بود با تاکید بر اینکه آنها از هم طلاق نگرفته و هنوز هم عاشقانه شوهرش را دوست دارد گفت:من و همسرم 42 سال با هم زندگی کرده ایم و هیچ مردی به مودبی ایشان ندیده ام.

وی افزود: شوهرم همیشه به من احترام می گذاشت حتی برای سوار شدن به آسانسور ابتدا با احترام کناری می ایستاد تا من داخل بروم و بعد خودش همراهم می آمد.

این زن با ناراحتی ادامه داد: شوهرم ناگهان عوض شد باور ندارم این اتفاق افتاده باشد آرام تر از شوهرم کسی را سراغ ندارم او از وقتی با میترا استاد ازدواج کرد دیگر مرد سابق نبود دیگر اجازه نداشت به من و دخترش سر بزند تحت فشار بود حتی یکبار گفت شاید برای خلاصی از رفتارهای میترا مجبور به طلاق بشویم اما دلش به این کار نبود میترا بارها شوهرم را تهدید کرده بود به ما که خانواده اش هستیم اسید بپاشد و ضربه بزند و شوهرم برای اینکه ما در امان باشیم و حساسیتی وجود نداشته باشد رابطه مان را قطع کرده بود .

وی افزود: در نامه هایی که به دخترم داده نوشته که مراقب مامدرتا باش او مرد خوبی است و می دانم الان تحت چه فشار عصبی ای است میترا یکسال فقط شوهرم را تهدید می کرد هنوز دلیلش را نمی دانم اما از وضعیت شوهرم خیلی نگرانم او حقش این نبود مردی بزرگ با اخلاق که ناگهان عوض شد و به خودش لطمه بزرگی زد.

نجفی: بعد از قتل می خواستم خودکشی کنم/ میترا صدای مرا برای نهادهای امنیتی می فرستاد

ساعت ۱۱ صبح امروز (هشتم خرداد ماه) محمد علی نجفی وارد دادسرای جنایی تهران شد و با جای گرفتن مقابل محمد شهریاری سرپرست دادسرای جنایی تهران از نحوه قتل همسرش میترا استاد و علل وقوع این جنایت سخن گفت.
محمد علی نجفی در ابتدای جلسه بازپرسی گفت: یکساعت قبل از معرفی خود به پلیس می‌خواستم خودکشی کنم، ولی منصرف شدم. قبل از اینکه خود را به ماموران تسلیم کنم به قم و سرقبر پدرم رفتم.
وی مدعی شد: همسرم صدای مرا برای نهاد‌های امنیتی کشور ارسال می‌کرد. بر سر همین موضوع با ایشان به شدت درگیری داشتیم. بار‌ها تاکید کردم که از یکدیگر جدا شویم، ولی حاضر به جدایی نبودند.

محمد علی نجفی در ادامه تاکید کرد: به هیچ عنوان قصد کشتن همسرم را نداشتم؛ قصد تهدید داشتم. وقتی مرا اسلحه به دست دید؛ ترسید و دستش را دور گردنم انداخت همین باعث شلیک گلوله‌ها شد.

 محمدعلی نجفی به دادسرا رفت/ عکس

سرهنگ بابک نمک‌شناس رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس پایتخت درخصوص آخرین جزئیات پرونده قتل میترا استاد همسر دوم نجفی، اظهار داشت: در حال حاضر متهم - نجفی- جهت انجام تحقیقات، در حال انتقال به دادسرای امور جنایی است.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس پایتخت با تکذیب شایعات موجود در خصوص سکته قلبی محمد نجفی و انتقال وی به بیمارستان در شب گذشته، تصریح کرد: محمدعلی نجفی در سلامت کامل است و به احتمال زیاد پس از تحقیق در دادسرای امور جنایی در اختیار پلس آگاهی قرار خواهد گرفت.

مادر "میترا استاد": از خون دخترم نمی گذرم / من قصاص می‌خواهم

محمد شهریاری، سرپرست دادسرای جنایی تهران، در این باره گفت: محمد علی نجفی، شهردار اسبق تهران، در تحقیقات اولیه گفته است که به دلیل اختلافات خانوادگی همسرش را با شلیک گلوله به قتل رسانده است.

طبق اظهارات متهم، او چندین تیر شلیک کرده است که دو تیر به همسرش برخورد کرده و یک تیر نیز به کاشی حمام برخورد کرده و پس از کمانه کردن به پای خودش اصابت کرده و او را زخمی کرده است.

مادر میترا گفت: میترا لیسانس حسابداری داشت و قبل از ازدواج با نجفی به عنوان بازیگر فعالیت می‌کرد. حتی در فیلمی به نام «باران» هم بازی کرده بود و جایزه هم گرفته بود. ۶ یا ۷ ماه قبل بود که به عقد نجفی درآمد. پسرش همیشه به ما می‌گفت که میترا با نجفی اختلاف دارند. دخترم حتی ساعت ۴ و نیم بامداد سه‌شنبه ۷ خرداد و درست ساعاتی قبل از این‌که به قتل برسد به برادرش پیام داد که تا الآن با نجفی درگیر بوده است.

او ادامه داد: او را دلداری دادیم و گفتیم که به خاطر مهیار (پسرش) حرفی نزند. مهیار امتحان ریاضی داشت و این درگیری‌ها در روحیه او تأثیر می‌گذاشت. همسر سابق میترا مهندس است و او به خاطر مشکلات شخصی که با همسر سابقش داشت از او جدا شد. دیروز صبح مهیار هراسان تماس گرفت و خبر مرگ میترا را داد.

این زن وقتی متوجه شد دامادش عامل قتل میترا بوده گفت: من از خون دخترم نمی‌گذرم و برای قاتلش قصاص می‌خواهم.

صحبت های محمدعلی نجفی پس از قتل همسرش

 محمد شهریاری: از اول می‌دانستیم نجفی قاتل است ولی می‌ترسیدیم خودکشی کند

محمد شهریاری، سرپرست دادسرای امور جنایی تهران گفته: «همان لحظه‌های نخست نامه‌ای که محمدعلی‌نجفی نوشته‌بود، نشان می‌داد که او قاتل است اما با توجه به حلالیت‌خواستن‌های‌اش از برخی نزدیکان‌اش، بیم آن می رفت اگر این نامه‌ها و ماجرای قاتل‌بودن نجفی رسانه‌ای شود، خودکشی کند، سعی کردیم حرفی با صراحت اعلام نکنیم 

▫️از همان اول دنبال نجفی بودیم تا این‌که هم‌زمان با اعزام ماموران به ویلای دماوند نجفی نزد پلیس آگاهی رفت و تسلیم شد.»

علت قتل همسر نجفی مشخص شد

سردار لطفی درباره انگیزه محمد علی نجفی -شهردار اسبق تهران- برای قتل همسرش گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته و اقدامات فنی همکاران ما از ساعاتی قبل متوجه عنصر اصلی قتل خانم میترا استاد شده بودند تا اینکه لحظاتی قبل همکاران ما با حضور آقای نجفی در مقابل پلیس آگاهی مواجه شدند.
وی ادامه داد: این فرد با مراجعه به پلیس آگاهی با صراحت به قتل خانم میترا استاد اعتراف کرده است. اسلحه‌ای که قتل با آن صورت گرفته نیز کشف شده و همکاران من با هماهنگی مقام قضائی در حال بازجویی آقای نجفی پیرامون کشف جزئیات این اتفاق هستند.
سردار لطفی با بیان اینکه زوایای مختلف این موضوع کشف شده است و اطلاعات مکفی متعاقباً اعلام خواهد شد گفت: ما در رصدهای فنی به حضور این فرد در ساختمان حین وقوع قتل پی برده بودیم، از جهت دیگر نیز دست‌نوشته ای از این فرد در موقعیت جامانده بود که این فرد با صراحت اعلام کرده بود که مرتکب قتل شده است.

وی ادامه داد: محمد علی نجفی در حال حاضر در بازداشت پلیس آگاهی است و مراحل بازجویی و بازپرسی وی در حال پیگیری است. وی انگیزه خود را اختلافات خانوادگی اعلام کرده و اسلحه‌ای که با آن مرتکب قتل شده را نیز تحویل داده است.

سردار لطفی درباره جزئیات اعترافات نجفی گفت: در صحبت‌های اولیه وی اعلام کرد که این اقدام به جهت فشارهای روانی و مشکلات خانوادگی انجام شده و انگیزه ویژه ای اعلام نشده است. تصور ما این است که این اتفاق زاویه پنهان دیگری نداشته باشد.

وی درباره چگونگی دسترسی شهردار اسبق تهران به سلاح گرم گفت: این فرایند همچنان مشخص نشده و همکاران ما در حال بازجویی از وی هستند. پاسخ این سوال نیز پس از مشخص شدن اعلام خواهد شد.

سردار علیرضا لطفی در این باره گفت: دقایقی پیش محمدعلی نجفی شهردار پیشین تهران به اتهام قتل همسر دومش میترا استاد در منطقه خیابان وحدت اسلامی دستگیر شد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون این فرد تحت بازجویی قرار دارد، درباره اینکه گفته می‌شود نجفی خود برای اعتراف به پلیس آگاهی مراجعه کرده بود، گفت: این فرد در اظهارات خود مدعی شده بود که قصد داشته تا خود را به پلیس آگهی معرفی کند و شاید به همین دلیل به محدوده خیابان وحدت اسلامی آمده بود که دستگیر شده است./ ایسنا

جسد میترا استاد به پزشک قانونی منتقل شد

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران، دکتر مسعود قادی پاشا درباره اینکه آیا جسد میترا استاد، همسر دوم شهردار اسبق تهران به پزشکی قانونی منتقل شده است، گفت: جسد این فرد به مرکز تحقیقات پزشکی قانونی استان تهران در کهریزک منتقل شده است تا اقدامات لازم برای بررسی علت قطعی مرگ انجام شود.

وی با بیان اینکه بررسی‌ها با حضور متخصصان پزشکی قانونی و کارشناسان اسلحه انجام خواهد شد، گفت: با آغاز بررسی‌ها نتایج از سوی پزشکی قانونی به مقام قضائی ارائه خواهد شد.

به گفته مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران، جسد این فرد هم اکنون در پزشکی قانونی استان تهران است./ ایسنا

رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس پایتخت، سرهنگ بابک نمک‌شناس در حاشیه حضور خبرنگاران در مقابل برج محل قتل میترا استاد در شهرک غرب تهران گفت: وقوع حادثه قتل در ساعت ۱۰:۳۰ صبح امروز به پلیس گزارش و با حضور عوامل پلیس در محل مشاهده شد که جسد یک زن حدوداً ۳۵ ساله در حالی که مورد اصابت گلوله قرار گرفته در حمام افتاده است.

وی با بیان اینکه علت اصلی مرگ، اصابت گلوله به قفسه سینه بوده است، گفت: بنابرگزارش کلانتری ۱۳۴ شهرک غرب آثار شلیک چند گلوله دیگر هم در محل مشاهده شده است که بلافاصله سرپرست دادسرای جنایی تهران به همراه بازپرس آقای دشتبان و اکیپ بررسی صحنه جرم و اداره دهم ویژه قتل نیز در محل حاضر شدند.

رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس پایتخت با بیان اینکه تحقیقات برای دستگیری مظنون اصلی در دستور کار قرار گرفته است، گفت: فرضیه‌های مختلفی در خصوص این جنایت مطرح شده که تمامی آنها در حال بررسی است اما تاکنون کسی دستگیر نشده است.

نمک‌شناس درباره اینکه آیا آقای نجفی متواری است، گفت: چنین چیزی صحیح نیست همانطور که گفتم فرضیات بسیاری در این زمینه مطرح شده است و فعلاً تحقیقات پرونده در بخش مقدماتی قرار دارد و اطلاعات تکمیلی متعاقباً اعلام خواهد شد./ ایسنا

تحقیقات درباره مرگ "میترا استاد"

با حضور سرپرست دادسرای جنایی در محل،  تحقیق در خصوص مرگ میترا استاد همسر دوم محمد علی نجفی که با اصابت 5 گلوله به سینه جان باخته است آغاز شد . 

بررسی های اولیه نشان می دهد عامل یا عاملان این جنایت پس از اطلاع از تنها بودن مقتول در خانه، وارد محل سکونت او در برج میترا در سعادت آباد شده و او را به قتل رسانده اند.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس پایتخت در پاسخ به این سوال که آیا نجفی متواری شده، گفت: چنین چیزی نیست، فرضیات بسیاری در این زمینه مطرح شده است و فعلا تحقیقات پرونده در بخش مقدماتی است.

وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود در فیلم‌ها آقای نجفی هم مشاهده شده ادامه داد: در حال حاضر در حال بررسی موضوع هستیم و اطلاعات تکمیلی متعاقبا اعلام می‌شود. تحقیقات از همسر مقتول هم در حال انجام است./ایلنا

یک مقام آگاه در این ارتباط گفت پس از جمع بندی اطلاعات و سرنخ هایی که از محل جنایت و فیلم اطراف محل جنایت به دست آمد رد پای قاتل در این جنایت هولناک به دست آمد و قاضی شهر یاری دستور دستگیری  اولین متهم این حادثه را صادر کرد./ الف

میترا استاد (همسر دوم محمدعلی نجفی) به قتل رسید

یک منبع آگاه اعلام کرد: قتل همسر دوم شهردار سابق تهران یک جنایت عادی است و سرنخ‌هایی از عامل جنایت به دست آمده است. به گفته وی، جسد میترا استاد ظهر امروز و توسط پسر 13ساله او پیدا شد. پسر وی پس از آنکه از مدرسه به خانه برگشت با جسد مادرش روبه‌رو شده و پلیس را خبر کرده بود./ همشهری

یک منبع آگاه در دادستانی تهران از شناسایی مظنون به قتل همسر دوم محمدعلی نجفی شهردار سابق تهران خبر داد. او از بردن نام این مظنون خودداری و اعلام کرد: پرونده در دست بررسی است.بنابراین گزارش این قتل ­ساعت نه و نیم تا ده صبح با شلیک گلوله به ناحیه سینه مقتول اتفاق افتاده است و ماموران در حال بررسی صحنه جرم هستند./ صداوسیما

ساعت ۴ عصر بعد از اینکه تیم جنایی در صحنه قتل همسر دوم نجفی در برج آرمیتای سعادت آباد به این نتیجه رسیدند که نجفی مظنون اصلی است. دربررسی های جنایی مشخص شد که نجفی در خانه دخترش واقع در ولنجک است و همین کافی بود تا دادستان جنایی تهران به همراه بازپرس ویژه قتل و ماموران اداره ۱۰ پلیس آگاهی از محل قتل به سمت ولنجک حرکت کردند تا او را دستگیر کنند./ رکنا

ساعت ۱۵ و ۴۵ دقیقه ماموران و تیم جنایی وارد خانه دختر نجفی شدند و دریافتند نجفی قبل از حضور آنها با برجای گذاشتن یادداشتی گریخته است./ رکنا

قتل در آپارتمان شماره ۲۷۰۱ در طبقه هفتم برج آرمیتا و درحالی رخ داد که میترا درحال استحمام بود که با دو گلوله به قلبش از پای درآمد.تنها بازمانده از میترا پسر ۱۳ ساله ای است که با جدایی مادر و پدرش از او جدا شده بود./رکنا

اخبار مرتبط؛

حاشیه های مراسم ختم "میترا استاد"/ از حذف هشتگ قصاص تا مظلومیت مهیار

واکنش رسانه های جهان به خبر قتل همسر نجفی

شهردار اسبق تهران بازداشت شد/ نجفی به قتل اعتراف کرد

علت قتل همسر نجفی مشخص شد

مادر "میترا استاد": از خون دخترم نمی گذرم / من قصاص می‌خواهم

محمدعلی نجفی به دادسرا رفت/ عکس

حرف های همسر اول نجفی درباره "میترا استاد" و شوهرش

دختر نجفی: میترا ما را تهدید به اسیدپاشی کرده بود

وکیل نجفی: قتل میترا استاد امنیتی نیست!

همه تناقض های آشکار حرف های دختر نجفی و پسر میترا

نجفی: بعد از قتل می خواستم خودکشی کنم/ میترا صدای مرا برای نهادهای امنیتی می فرستاد

حرف های عجیب دختر نجفی درباره همکاری میترا با نهادهای امنیتی + فیلم

جزئیاتی منتشرنشده از پرونده نجفی/ قتل میترا استاد کاملا غیر سیاسی است

نجفی: هدف از شنود مکالماتم، متشنج کردن رابطه‌ام با میترا استاد بود/ در یک سال اخیر خودم و همسرم قصد خودکشی داشتیم + فیلم

محمدعلی نجفی برای قتل میترا استاد وکیل گرفت

مصاحبه میترا استاد در آبان 97: پیش از ماجرای بیماری و بحث استعفا ما نامزد بودیم/ همه به پاک‌دستی نجفی ایمان دارند

شواهد نشان می‌دهد قتل میترا استاد غیرعمد بود

توضیح سازمان قضایی نیروهای مسلح درباره مجوز حمل سلاح نجفی

واکنش وکیل نجفی به شایعه ورود شخص سوم به پرونده شهردار اسبق

نجفی: واقعیت ها کم کم رو می شود!

ماجرای فیلم مونتاژ شده صدا و سیما درباره نجفی/ ویدیو

همسر اول نجفی: مخالفتی با ازدواج مجدد همسرم نداشتم/ برای جلب رضایت ولی دم مقتول تلاش می کنم

بررسی عاقبت پرونده نجفی توسط یک حقوق دان

تحلیل معاون وزیر ارشاد درباره واکنش‌های هیجانی در بررسی پرونده نجفی

بازسازی قتل میترا استاد توسط نجفی در صحنه ارتکاب به جرم

ادعای نجفی درباره مسمومیت آذرماه 97 + عکس

تاریخ اولین جلسه محاکمه محمدعلی نجفی مشخص شد

توضیحات یکی از اهالی ساختمان

حرف های محمد شهریاری سرپرست دادسرای جنایی تهران از نحوه قتل همسر محمد علی نجفی 

 ازدحام جمعیت مقابل ساختمان محل سکونت همسر دوم شهردار سابق تهران

101

 آمبولانس حامل جسد میترا استاد در حال خروج از ساختمان محل سکونتش

100

سابقه هنری میترا استاد

میترا استاد، همسر محمدعلی نجفی، شهردار سابق تهران صبح امروز (سه‌شنبه هفتم خرداد) به قتل رسید. با این حال در بین تمامی اخباری که در این مدت در حال پخش است، سابقه‌ استاد در حوزه هنر و به طور ویژه بازیگری جالب توجه است.

همسر نجفی در سال ۹۶، برای بازی در فیلم «واران» از مرکز ‎کرمانشاه در بیستمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی سراسر کشور مورد تقدیر قرار گرفت.

استاد همچنین در فیلم سینمایی «دختر شاه پریون» به کارگردانی کامران قدکچیان به ایفای نقش پرداخته بود.

میترا استاد27

دیدگاه تان را بنویسید